kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
در 7 سال دولت تدبیر و امید

استقراض دولت از بانک مرکزی ۵ برابر شد

استقراض دولت از بانک مرکزی نسبت به پایان دولت دهم، پنج برابر بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مشرق، با اینکه مسئولان ارشد دولت تأکید دارند که دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، بودجه را مدیریت کرده، اما آمار بانک مرکزی واقعیت‌های دیگری نشان می‌دهد.
رقم استقراض دولت از بانک مرکزی در پایان دولت دهم (پایان تیرماه ۱۳۹۲) مبلغ ۱۸۹/۳ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به ابتدای دولت نهم (پایان تیرماه ۱۳۸۴) ۶۵ درصد رشد نشان می‌داد. در ابتدای دولت نهم رقم استقراض دولت از بانک مرکزی ۱۱۴/۹ هزار میلیارد ریال بود.
اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی سرعت چند برابری گرفته به طوری که بر اساس آخرین آمارها، در خردادماه امسال رقم استقراض دولت از بانک مرکزی به ۹۶۹/۷هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به رقم پایان دولت دهم، بیش از ۵ برابر رشد (۴۱۲ درصد افزایش) نشان می‌دهد.
این در حالی است که آقای روحانی یک ماه قبل گفته بود: به رغم فشارها دولت یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکرده است.
لازم به یادآوری است چند هفته قبل وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نحوه تأمین مالی بودجه امسال تأکید کرد: دولت تا کنون بدون استقراض، تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده و امسال نیز برنامه جدی در این زمینه دارد.   فرهاد دژپسند با بیان اینکه «موضوع استقراض دولت از بانک مرکزی، توهمی‌است که عده‌ای همچنان بر آن اصرار دارند»، تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم هیچ‌گاه به دنبال استقراض از بانک مرکزی و پولی شدن کسری ناشی از عدم تحقق منابع نبوده و امسال نیز برنامه جدی دولت آن است که از این شیوه برای تأمین هزینه‌های خود استفاده نکند.
وی گفت: طرح بحث استقراض دولت از بانک مرکزی دلایل خاص دارد که می‌تواند ناشی از قهرمان سازی‌های خاص باشد، اما، چون این بحث از اساس اشتباه است، بیش از این به آن ورود نمی‌کنم.
اکنون باید از وزیر اقتصاد پرسید آیا آمارهای بانک مرکزی هم توهم عده‌ای است که به دنبال قهرمان‌سازی هستند؟