kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
وزیر نیرو:

250 طرح وزارت نیرو تا پایان سال افتتاح می‌شود

وزیر نیرو اظهار کرد: در هفت سال دولت به طور متوسط هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر ۵۰ روز یک سد بزرگ ملی و هر ۶۰ روز یک تصفیه خانه آب به مدار بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا اردکانیان، با حضور در یک برنامه تلویزیونی در تشریح افتتاح پروژه‌های پویش الف-ب-ایران، گفت: تا پایان امسال قرار است ۲۵۰ پروژه را با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم.
وی درباره خاموشی در مناطق جنوبی کشور توضیح داد: صنعت برق اولین بار در سال ۹۸ موفق به کسب دستاورد‌های خوبی از جمله تک رقمی کردن تلفات انرژی در شبکه توزیع بود و همچنین به رشد اوج بار تا یک درصد و در سهم نیروگاه‌های غیرمتکی به سوخت‌های فسیلی به ۲۵ درصد رسید. وزیر نیرو تصریح کرد: در هفت سال دولت به طور متوسط هر ۳۰ روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر ۵۰ روز یک سد بزرگ ملی و هر ۶۰ روز یک تصفیه خانه آب به مدار بهره‌برداری رسیده است.
اردکانیان همچنین با‌اشاره به اینکه صنعت برق ایران در منطقه از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نخست را دارد، افزود: در دنیا رتبه چهاردهم را داریم و به سمت تنوع بخشی به منابع انرژی حرکت می‌کنیم و در حال حاضر حدود ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و تا پایان دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید و ۲۵ درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوخت‌های غیر فسیلی است.
وی ادامه داد: حدود ۵۸ درصد کل خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است و شرکت‌های بزرگ ایرانی در قاره آفریقا و آمریکای لاتین برنده مناقصه‌ها می‌شوند و منابع انسانی بسیار خوبی در این صنعت فعال است.
این مقام مسئول تأکید کرد: در صنعت برق به میزان زیادی عدم اتکا به بودجه دولت داریم و بیش از ۶۰ درصد نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.
اردکانیان یادآور شد: امسال تاکنون بیش از ۴۰ پروژه را با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افتتاح کردیم و بقیه طرح‌ها بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان سال انجام خواهد شد.
وی درباره موضوع هر خانه یک نیروگاه هم گفت: در بخش خانگی به مشترکین پر مصرف تا حد الگو، برق را تأمین می‌کنیم و کمک خواهیم کرد که پشت‌بام منزل را برای استفاده سلول‌های خورشیدی به کار ببرند و از برق تولیدی آن بهره برده و در صورت عدم نیاز وزارت نیرو خریداری می‌کند. وزیر نیرو بیان کرد: اگر واحد تولیدی بدون توافقنامه و هماهنگی دچار کاهش و یا قطع انرژی شده با شماره تلفن ۸۱۶۰۶۶۰۰ و یا ۱۲۱ تماس گرفته و اطلاعات دقیق بدهند تا پیگیری شود.