kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
استقلال با پیروزی در حساس‌ترین بازی هفته به آسیایی شدن امیدوار شد

رقابت برای کسب سهمیه به اوج خود رسید اعتراض باشگاه سپاهان به عملکرد فدراسیون فوتبال

پیروزی استقلال مقابل رقیب سرسخت و قدیمی خود سپاهان و از طرفی تساوی سایر تیم‌های مدعی کسب سهمیه آسیایی از جمله فولاد، تراکتور و شهرخودرو باعث شد تا آبی‌پوشان پایتخت بیش از گذشته به کسب عنوان نایب قهرمانی امیدوار شوند.

در آخرین و حساس‌ترین دیدار هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال شنبه شب تیم استقلال در شرایطی در تهران مقابل سپاهان به پیروزی دو بر یک رسید که این تیم بیش از یک نیمه با ۱۰ نفر بازی کرد.در این بازی که دو تیم بازی درگیرانه و پربرخوردی را به نمایش گذاشتند شیخ دیاباته (۵۲- پنالتی) و شایان مصلح (۶۵- گل به خودی) برای استقلال تهران و محمد محبی (۸۲) برای سپاهان گلزنی کردند. سپاهان در حالی مقابل آبی پوشان پایتخت صف‌آرایی کرد که امیر قلعه‌نویی سرمربی خود را به دلیل کسالت روی نیمکت نداشت تا پرافتخارترین سرمربی ایرانی لیگ برتر شاهد باخت تیمش مقابل شاگردان فرهاد مجیدی روی اشتباهات متعدد فردی باشد. در نیمه اول دو تیم بیشتر سعی داشتند با پاس‌های نسبتاً بلند به دروازه رقیب خود برسند اما همین تاکتیک باعث شد تا درگیری‌های زیادی در میانه میدان به وجود بیاید.
اوج درگیری‌ها در نیمه اول
وریا غفوری مدافع راست استقلال تهران بارها با امید نورافکن درگیری فیزیکی داشت که در نهایت باعث تنش بین این دو بازیکن و اعضای استقلال و سپاهان شد. همین امر باعث شد تا بیژن حیدری به هر دو بازیکن کارت زرد نشان دهد اما این پایان ماجرا نبود. آرش رضاوند دقایقی پس از این درگیری در میانه میدان با آرنج دست خود به امید نورافکن ضربه‌ای را وارد کرد تا با کارت زرد دوم خود از سوی حیدری رو‌به‌رو شده و استقلال تهران در دقیقه ۴۱ با ۱۰ نفر به کار خود ادامه دهد.همین موضوع باعث شد تا زردپوشان اصفهانی در دقایق پایانی روی دروازه آبی پوشان موقعیت‌هایی را ایجاد کنند اما هیچکدام برای سیدحسین حسینی تهدید جدی محسوب نشد تا دو تیم در پایان نیمه اول به تساوی بدون گل رضایت دهند. نیمه دوم در حالی آغاز شد که کادر فنی سپاهان ترجیح داد نورافکن را که عصبانی بود از زمین مسابقه بیرون بکشد و علی قربانی را وارد زمین کند. فرهاد مجیدی نیز ترجیح داد محمد دانشگر را به جای مهدی قائدی وارد زمین کند تا شیخ دیاباته پس از ۱۰ نفره شدن این تیم به عنوان تنها مهاجم در خط حمله بازی کند.
مصلح کابوس سپاهان شد
با این حال استقلالی‌ها خیلی خوب توانستند از قدرت بازی‌سازی علی کریمی و فرشید اسماعیلی استفاده کنند تا دیاباته را در دقیقه ۵۲ در موقعیت تک به تک قرار‌داده و این بازیکن بنا به تشخیص داور توسط شایان مصلح در محوطه جریمه سپاهان سرنگون شد تا آبی پوشان صاحب پنالتی شوند. موقعیتی که دیاباته خودش تصمیم به گل کردن آن گرفت تا استقلالی‌ها با یک گل پیش بیفتند. پس از این گل باز هم سپاهانی‌ها دست از حملات پردامنه خود برنداشتند اما این بار دانشگر بود که روی نفوذ کم تعداد آبی‌ها با سانتر کوتاه خود سبب شد تا شایان مصلح به اشتباهات فردی خود ادامه داده و گل به خودی بزند. البته سپاهان بعد از این گل باز هم بی‌محابا حمله کرد تا در نهایت توانست در دقیقه ۸۲ با شوت سرکش محمد محبی یکی از گل‌های خورده را جبران کند اما این گل نتوانست مانع از شکست سپاهان در تهران مقابل استقلال شود.
توقف پرسپولیس با یحیی پس از 7 برد پیاپی
پرسپولیس هم پس از هفت برد پیاپی در قائمشهر تن به تساوی یک بر یک مقابل نساجی داد تا نوار پیروزی‌های این تیم قطع شود. یحیی گل محمدی در نیم فصل رقابت‌های لیگ برتر فصل جاری به عنوان جانشین گابریل کالدرون در راس کادرفنی سرخپوشان پایتخت قرار گرفت و توانست در ۱۱ دیداری که با این تیم در لیگ برتر داشت رکورد جالب توجه ۹ پیروزی و دو تساوی را به نام خود و شاگردانش ثبت کند. پرسپولیس در حالی به یک امتیاز دیدار با نساجی مازندران در ورزشگاه شهید وطنی رضایت داد که در هفت بازی متوالی تنها بردن را تجربه کرده بود.تیمی که آخرین تساوی خود را در بازی دربی مقابل استقلال تهران در هفته نوزدهم تجربه کرده بود. روح الله باقری (۵) برای نساجی و علی علیپور (۱۸- پنالتی) برای پرسپولیس گلزنی کردند.
پنالتی استقلال و پرسپولیس اشتباه بود
اما دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در این هفته از جمله مسابقاتی بود که تحت تاثیر تصمیمات داور قرار گرفت. پرسپولیس با به ثمر رساندن یک پنالتی، در دیدار با نساجی مازندران به نتیجه تساوی یک- یک رسید. استقلال هم با نتیجه ۲ بر یک تیم سپاهان را شکست داد که گل نخست آبی‌ها از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال با بیان اینکه پنالتی‌های گرفته شده برای استقلال و پرسپولیس در هفته بیست و هفتم لیگ برتر اشتباه بوده است، گفت: پنالتی پرسپولیس اشتباه بود و مسابقه صحنه مشکوک دیگری نداشت. پنالتی استقلال هم اشتباه بود چون در آن صحنه ابتدا بازیکن آبی مرتکب خطا شد. وی درخصوص اخراج آرش رضاوند بازیکن استقلال هم تصریح کرد: این تصمیم داور درست بود چون رضاوند مستحق دریافت کارت زرد دوم بود.
در دو دیدار دیگر شنبه شب تیم قعرنشین شاهین بوشهر در جم تیم پارس جنوبی را دو بر صفر شکست داد و تقابل گل‌گهر با فولاد به تساوی بدون گل انجامید تا تقابل استاد و شاگرد (مجید جلالی و جواد نکونام ) برنده‌ای نداشته باشد.
باشگاه سپاهان: اشتباه داور
 باعث باخت ما به استقلال شد
البته باشگاه سپاهان پس از شکست تلخی که مقابل استقلال متحمل شد دیروز به نحوه قضاوت بیژن حیدری داور این بازی اعتراض کرد.
باشگاه سپاهان دیروز با انتشار بیانیه‌ای و خطاب به حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال آورده است:« احتراماً‌، همانگونه که مستحضر هستید هفته بیست و هفتم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران برگزار شد و متأسفانه تیم سپاهان در پی اشتبـاه محرز و تأثیرگذار داور بازی آقای بیـژن حیـدری که این اشتباه نیز توسط کارشناسان داوری تایید شده است، گل اول مسابقه را دریافت و در ادامه منجـر به شکست دو بر یک این تیم مقابل استقلال تهـران شد. از آنجایی که سه هفته دیگر تا پایان مسابقات لیگ برتر باقیمانده است‌، این باشگاه درخواست دارد باتوجه به حساسیت‌های بالای جدول برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و از آنجائی که حقی از تیمی ضایع نشـود‌، نسبت به انتخاب داوران نهایت دقت را نمـوده زیرا پس از آن عذرخواهی داوران و دست‌اندرکاران دردی از تیم‌ها دوا نخواهد کرد و در این شرایط سخت که جامعه درگیر ویروس کرونا می‌باشد و هزینه‌های هنگفتی را به باشگاه‌ها تحمیل کرده است‌، اشتباه داوران دیگر توجیه و جایگاهی ندارد. متأسفانه اشتباه تأثیرگذار داور در دیدار سپاهان اصفهان و استقلال تهران باعث ضایع شدن حق سپاهان شده و طلائی‌پوشان را از جایگاه اصلی خود در جدول رده‌بندی دورکرده است. در پایان ضمن تأکید مجدد بر دقت در انتخاب داوران سه هفته پایانی مسابقات‌، خواهشمند است دستور فرمائید مباحث داوری این دیدار نیز مورد بررسی قرار گرفته و از نتیجه این باشگاه را مطلع سازند.»