kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
فریاد ده‌ها میلیونی در راهپیمایی روز جهانی قدس

غزه را تنها نمی‌گذاریم

راهپیمایی روز جهانی قدس امسال نیز باحضور میلیونی اقشار مختلف مردم در تهران و بیش از 770 شهر کشور با شکوه هرچه تمامتر برگزار شد و مردم انقلابی ایران در سراسر کشور با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شدند و اعلام کردند غزه را تنها نخواهیم گذاشت.


در تهران راهپیمایی روز جهانی قدس از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بود و  جمعیت میلیونی راهپیمایان تهرانی با شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»،«مرگ بر انگلیس»، و دست‌نوشته‌هایی با مضمون «خدا قدس شریف را آزاد خواهد کرد»، «نماز عید فطر را در قدس آزاد شده خواهیم خواند»، «رژیم صهیونیستی به دنبال نسل‌کشی در غزه است»، «مسلمان می‌میرد سازش نمی‌پذیرد»، «هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام» نفرت و انزجار خود را از رژیم کودک‌کش اسرائیل اعلام کردند.
نمازگزاران و راهپیمایان تهرانی همچنین با سردادن شعار «غزه غزه مقاومت مقاومت»، «کرانه باختری به پاخیز برادرت کشته شد»، «کرانه باختری، جنگ مسلحانه»، «با کوشش مسلمین قدس رها می‌شود»، «اسلام پیروز است»، «اسرائیل نابود است»، «فریاد رهبر ما مرگ بر آمریکا»، «ملت ما بیدار است از آمریکا بیزار است»، «سازش ما با آمریکا محال است» با مردم غزه و فلسطین اعلام همبستگی کردند.
در مسیر‌های راهپیمایی نیز مردم تهران آدمک‌های سران رژیم صهیونیستی و پرچم آن را به آتش کشیدند. راهپیمایان تهرانی همچنین  با سر دادن شعار مرگ بر داعش صهیونیستی ضمن تأکید پیوند رژیم صهیونیستی با گروهک تروریستی داعش انزجار خود را از این گروهک تروریستی ابراز کردند. راهپیمایان تهرانی همچنین  با شعار مرگ بر رژیم سعودی و آتش زدن تصاویر پادشاه عربستان، از حمایت‌های رژیم سعودی از رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کردند.
همچنین در این مراسم پرچم‌هایی از حزب‌الله و مقاومت فلسطین و پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی درباره حمایت از مردم فلسطین نوشته شده است در دستان راهپیمایی‌کنندگان قرار داشت. تعدادی از حاضران در راهپیمایی روز قدس امسال کفن بر تن کرده بودند.
این افراد که بر روی کفن‌هایی که بر تن کرده بودند شعارهایی در حمایت از غزه و لبنان نوشته شده بود با در دست داشتن تصاویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در میان تظاهرکنندگان روز قدس امسال به چشم می‌خوردند. نکته قابل توجه که راهپیمایی امسال را تا حدی با راهپیمایی روز قدس سال‌های گذشته متفاوت می‌کرد حضور جمع کثیری از جوانان و نوجوانان از اقشار مختلف است که پلاکاردهایی با تصاویر کودکان مجروح فلسطینی در دست داشتند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، براساس اعلام ستاد مرکزی قدس و انتفاضه، برای پوشش خبری این روز تعداد 3 هزار و 300 خبرنگار داخلی و خارجی که 210 تن از آنها از عکاسان و خبرنگاران خارجی و بقیه از داخل هستند درخواست داشتند. همچنین ایستگاه‌های فرهنگی در طول مسیر راهپیمایی فعالیت داشتند.
حضور شخصیت‌های لشکری
و  کشوری در راهپیمایی روز قدس
در راهپیمایی با شکوه دیروز از تمامی اقشار مردمی از کودک و نوجوان و زن و مرد، پیر و جوان و همچنین روسای قواه سه گانه، گروه‌های مختلف سیاسی، شخصیت‌های کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالیرتبه نظامی و انتظامی وزرای دولت، معاونین رئیس جمهور و... نیز حضور داشتند.
روسای قوای سه‌گانه پیش از ظهر روز جمعه با پیوستن به صفوف گسترده راهپیمایان روز قدس از جایگاه‌های مختلف، ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.
حسن روحانی رئیس جمهور  در حاشیه شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما می‌توانیم در مقابل متجاوزین پیروز شویم در صورتیکه مسلمانان دست و ید واحد باشند.
روحانی با بیان این‌که ما می‌خواهیم همه مسلمانان دنیا احساس ید واحد داشته باشند، خاطرنشان کرد: در برابر اسرائیل راهی جز وحدت، ایستادگی و مقاومت وجود ندارد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که ساکتین در مقابل این جنایات در تاریخ شرمنده هستند، گفت: تاریخ نسبت به ساکتین قضاوت خواهد کرد که کودکان و بی‌گناهان کشته می‌شوند و آنها ساکتند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اولین خواست جهانی این است که حصر شکسته شود، مردم آزاد شوند، گذرگاه رفح باز شود و آتش و خون تمام شود و همچنین حمله به غزه قطع شود و مردم بتوانند زندگی عادی و معمولی داشته باشند.
رئیس قوه  قضائیه نیز با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: این امر نشان‌دهنده نفاق آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است و اینکه آنها در جرائم رژیم صهیونیستی شریک‌اند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس گفت:‌ امسال راهپیمایی بزرگ قدس در شرایط بسیار ویژه‌ای انجام می‌پذیرد. مردم بی‌دفاع غزه زیر هجمه‌های ضدبشری رژیم سفاک صهیونیستی هستند و لذا این حضور پیام کاملا ویژه‌ای دارد.
رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: این جمعیت عظیم که در همه کشورهای اسلامی راهپیمایی خواهند کرد پیام مهمی برای رژیم ضدبشری صهیونیستی خواهند داشت و آن این است که مردم مظلوم فلسطین و غزه تنها نیستند و این سیل خروشان ان‌شاالله به زودی این ظلم را از جا برخواهد داشت.
وی گفت: ان‌شاءالله با همت مسلمان‌ها و همه امت‌های اسلامی رژیم ضدبشری صهیونیستی از صحنه تاریخ محو خواهد شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جمع راهپیمایان استان البرز، اظهار کرد: خطاب به برخی کشورهایی که سکوت اختیار کرده‌اند، تصریح کرد: این بی‌غیرتی است که مسلمانی فریاد مظلومیت سردهد و عده‌ای سکوت اختیار کنند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که «مردم فلسطین در شرایط کنونی بیش از تجهیزات نظامی به امکانات اولیه نیاز دارند»، افزود: دارو، غذا و امکانات اولیه برای زندگی مهمترین نیاز مردم فلسطین است و باید هر چه سریعتر سایر کشورها نیز نسبت به اعزام بسته‌های کمک‌رسانی اقدام کنند.
قطعنامه پایانی
 روز جهانی قدس
راهپیمایان روز جهانی قدس در تهران و سراسر ایران اسلامی در قطعنامه پایانی خود تاکید کردند: یگانه راه مقابله پیروزمند و افتخارآمیز با رژیم آدمکش و نامشروع صهیونیستی، الگوی مقاومت حزب‌الله و حماس در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و نیز جنگ جاری در باریکه‌ غزه است.
 در بخشی از این قطعنامه 10 بندی آمده است: ما ملت روزه دار و انقلابی ایران، آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین از چنگال رژیم جلاد و جعلی صهیونیستی را آرمان بلند انقلاب اسلامی و راهبرد سرنوشت‌ساز حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای جهان اسلام دانسته و از هیچگونه حمایت مادی و معنوی در راستای تحقق این آرمان مقدس دریغ نخواهیم کرد.
این قطعنامه می‌افزاید ما ملت یکپارچه و متحد ایران، آرمان آزادی قدس شریف و حمایت همه جانبه از مقاومت اسلامی فلسطین و تلاش برای محو غده سرطانی اسرائیل را همچنان اولویت اول جهان اسلام دانسته و یگانه راه مقابله پیروزمند و افتخارآمیز با رژیم آدمکش و نامشروع صهیونیستی را الگوی مقاومت حزب‌الله و حماس در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و نیز جنگ جاری در باریکه غزه می‌دانیم.
 در پایان قطعنامه راهپیمایان روز قدس تاکید کرده‌اند: ما ملت مسلمان و ولایت مدار ایران، حضور حماسی خود راهپیمایی سراسری و باشکوه قدس را فرصتی ارزشمند برای ابلاغ پیام‌های قاطع و راهبردی خود به جبهه معاندین انقلاب و نظام اسلامی به ویژه آمریکای خبیث و حیله‌گر و هم‌پیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن دانسته و به آنان هشدار می‌دهیم که با عبرت از تجارب تاریخی 36 ساله گذشته از ادامه رویکردها و رفتارهای اعتمادسوز، تهدیدآمیز و مغایر با حقوق مسلم و قانونی ایران اسلامی در فرایند مذاکرات هسته‌ای اجتناب نموده و با پایان بخشیدن به حمایت از فتنه گران داخلی که شعار «نه غزه نه لبنان» آنان در روز قدس سال 88، هنوز خشم مقدس ایرانیان را بر می‌انگیزد، بدانند دولت و ملت ایران تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همچنان به تعامل هوشمندانه و عدالت‌محور با جهان اندیشیده و تحت فرامین معظم‌له در کنار نیروهای مسلح مقتدر و سلحشور، هرگونه تهدید و تعدی علیه تمامیت ارضی و منافع و امنیت ملی کشور را با پاسخ سخت، ویرانگر و پشیمان‌کننده مواجه خواهند ساخت.
شرکت مراجع تقلید و علما
در راهپیمایی روز قدس
قم - خبرنگار کیهان:
مراجع عظام تقلید و برخی علما به رغم گرمای 40 درجه با حضور در راهپیمایی روز قدس خواستار پایان دادن به فاجعه کشتار مردم غزه توسط اشغالگران صهیونیست شدند.
مراجع تقلید و علما ناصر مکارم شیرازی، سیدهاشم حسینی بوشهری، مرتضی مقتدایی، حسین نوری همدانی، ابراهیم امینی، عباس کعبی محی‌الدین حائری شیرازی از جمله مراجع و علمایی بودند که در جمع راهپیمایان حضور یافته و خواستار توقف هر چه سریعتر کشتار بی‌رحمانه و وحشیانه مردم غزه شدند.
از سوی دیگر حضور طلاب خارجی شاغل به تحصیل در مراکز حوزوی و دانشگاهی قم به همراه خانواده و کودکانشان بسیار چشمگیر بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، در حاشیه این مراسم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مردم حضور گسترده و پرشوری در راهپیمایی داشته‌اند خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل رسواتر از هر زمانی است و مقدمات محو و نابودی این رژیم غاصب فراهم شده است.
یکی دیگر از مراجع تقلید با بیان اینکه مردم مسلمان دنیا باید کالاهای اسرائيلی را تحریم کنند، گفت: باید دیگر کشورهای اسلامی نیز با فراخوان سفرای خود در مسیر نابودی این غده سرطانی گام بردارند.
آیت‌الله حسین نوری همدانی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در قم افزود: حضور گسترده ملت مسلمان و آزاده دنیا دارای پیام‌های زیادی برای دنیای استکبار است و دنیای استکبار باید بدانند که دفاع وقیحانه آنها از صهیونیست‌ها چهره آنها را برای دنیا آشکارتر کرده است.
وی با اشاره به اینکه مقاومت مردم فلسطین جهاد فی سبیل‌الله است، بیان کرد: ملت فلسطین باید بدانند مسلمانان دنیا همیشه در کنار آنها هستند.
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیگر مرجع تقلید نیز گفت: بدون تردید امروز کسانی که از مظلوم حمایت نمی‌کنند، از اسلام واقعی بهره‌ای نبرده‌اند.
وی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در دماوند افزود: امروز غزه و فلسطین و سایر منطقه‌‌های محروم جهان زیر بار استکبار جهانی و صهیونیسم هستند و این امر وظیفه مسلمانان را بیشتر می‌کند.
این مرجع تقلید گفت: استکبار جهانی و ایادی آنها، روزی طالبان و داعش را علیه مسلمانان تحریک می‌‌کنند و روزی به بمباران و جنایت در غزه و کشورهای اسلامی دست می‌زنند و باید این ترفندها را شناخت.
آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: امروز مسلمانان در مواجهه با این جنایت‌ها دو وظیفه مهم و اساسی دارند؛ نخستین وظیفه این است که باید به دفاع جانانه از مظلومان بپردازند و در گام بعدی، باید بصیرت اساسی و ریشه‌ای داشت.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری نیز در حاشیه راهپیمایی روز قدس در قم اظهار کرد: روز جهانی قدس جهاد ملت‌های آزاده دنیا در برابر صهیونیست‌ها و حامیان آنها است و البته راهپیمایی مردم در روز جهانی قدس پیام‌های مهمی به دنبال دارد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز گفت: صهیونیست‌های جنایتکار و کودک‌کش نسبت به مظلومان فلسطین جنایت را به حد نهایت رسانده و امروز مردم دنیا برای حمایت از مظلومین غزه و ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی به پا خاسته‌اند. آیت‌الله مرتضی مقتدایی افزود: ملت ایران با یک شور و شوق عجیب در راهپیمایی شرکت کرده‌اند تا با مشت‌های گره کرده انزجار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و از طرفی با ملت مظلوم فلسطین ابراز همدردی کنند.
آیت‌الله ابراهیم امینی نیز با حضور در راهپیمایی روز قدس در شهر مقدس قم در جمع خبرنگاران با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها بیان کرد: در شرایطی جنایات صهیونیست‌ها رقم می‌خورد که در برابر کشتار مردم بی‌گناه مدعیان حقوق بشر و کشورهای به اصطلاح متمدن سکوت اختیار کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مردم با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بر زخم کهنه فلسطین مرهم می‌گذارند خاطرنشان کرد: این حضور گسترده تاثیر بسیار گسترده‌ای دارد و مردم حضور پرشوری در راهپیمایی روز قدس امسال داشتند.
آیت‌الله عباس کعبی در حاشیه این راهپیمایی گفت: راهپیمایی روز قدس باعث تولید قدرت برای اسلام و برای امت اسلامی بوده و زمینه‌ای برای حمایت و پشتیبانی از مقاومت مردم فلسطین و دفاع از مردم مظلوم غزه و کرانه باختری است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قطعا راهپیمایی روز قدس انعکاس بین‌‌المللی پیدا خواهد کرد و حمایت ملت ایران و دیگر ملل آزاده از مردم غزه و کرانه باختری بسیار ارزشمند است و موجب دلگرمی این ملت مظلوم می‌شود.
آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در حاشیه حضور در راهپیمایی یوم‌الله قدس، حرکت روز قدس را مقدمه‌سازی برای ظهور دانست و گفت: وقتی که اقبال عمومی و دل‌های مردم به سمت امام زمان(عج) گرایش پیدا کند، ظهور محقق خواهد شد.
وی با بیان آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: اسرائيل سبب شده است تا چهره واقعی و ماهیت دشمنان اسلام که مدعی دین  و اسلام هستند شناخته شود.