kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
جروزالم پست:

رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به‌دنبال تضعیف روابط ایران و چین هستند

جاشوا رابین مارکس، ستون‌نویس روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی به بررسی تحلیل‌های شماری از اقتصاددانان و سیاستمداران درباره توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین پرداخت.

مارکس نوشت، «کارن ای.یانگ» از محققان مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» این توافق را ادامه توافق «همکاری جامع راهبردی» ایران و چین دانسته که در دیدار روسای جمهور ایران و چین در تهران در سال ۲۰۱۶ اعلام شده است.
جروزالم پست نوشت، چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است. میزان واردات نفت چین در ماه ژوئن امسال به ۵۳/۱۹ میلیون تن رسید که حدود ۳۴ درصد بیش‌تر از ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی است. بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین عربستان سعودی است که در ماه ژوئن امسال 8/88 میلیون تن نفت خام به این کشور صادر کرده است. دیگر تأمین‌کنندگان نفت چین در حاشیه خلیج ‌فارس شامل عمان، کویت و امارات متحده عربی هستند.
ستون نویس جروزالم پست در ادامه به اظهارات «هاوارد شاتز» اقتصاددان شرکت آمریکایی « «RANDدرمصاحبه با مدیا لاین پرداخته و به نقل از او نوشت: «چین تمایل دارد روابط خوب خود با همه طرف‌ها در خاورمیانه را حفظ کند، در سرمایه‌گذاری، ایجاد یا تقویت زیرساخت‌های این کشورها سهیم باشد و بیش از پیش به خاورمیانه به‌عنوان محلی برای استقرار زیرساخت‌های ارتباطی خود و ایجاد یک جاده ابریشم دیجیتال، می‌نگرد».
به گفته شاتز، چین به‌خاطر گسترش همکاری‌های تکنولوژیک با رژیم ‌صهیونیستی قصد ندارد این  رژیم را با خود غریبه کند. با این حال عده‌ای از مسئولان رژیم صهیونیستی از قرارداد با چین نگران هستند.
مارکس در ادامه نوشت، آیا رد سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های تکنولوژی ارتباطی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، می‌تواند توافق میان ایران و چین را تسهیل کند؟ وی در پاسخ به این سؤال به اظهارات «جان کالابریس» مدیر پروژه آسیا- خاورمیانه در «مؤسسه خاورمیانه» در واشنگتن‌ اشاره کرد که در مصاحبه با مدیا لاین گفت، نتیجه چنین فشار چند جانبه‌ای نامشخص خواهد بود.
کالابریس در ادامه توضیح داد: «ممکن است تنظیم یا تحمل فشار اسرائیل و عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای چین دشوار باشد. این کشورها در حال لابی کردن برای تضعیف، کند کردن و به‌نوعی تخریب توافق [با ایران] هستند».
در ادامه این یادداشت آمده است، تحلیل‌گران می‌گویند، چین رویکردی محتاطانه در قبال توافق‌های تجاری در پیش گرفته است تا بتواند روابط خوب خود با همه طرفین را حفظ کند و این سیاست خارجی می‌تواند درخصوص هرگونه توافق با ایران نیز صدق
کند.
به گزارش فارس، مارکس به نقل از «رابرت موگیلنیکی» از محققین مؤسسه‌ای در واشنگتن با نام مجعول «کشورهای حاشیه خلیج عرب» مدعی شد: «کشورهای عرب حاشیه خلیج شرکای تجاری مطمئن‌تری نسبت به ایران هستند و چین نیز قرار نیست اثرگذاری خود بر منطقه را فقط به‌خاطر انداختن قایق نجات برای ایران به خطر اندازد».
وی به نقل از موگیلنیکی نوشت: «فارغ از این‌که رئیس‌جمهور ‌ترامپ در ماه نوامبر پیروز شود یا خیر، این مسئله پابرجا خواهد بود. اگر رئیس‌جمهور ‌ترامپ [در انتخابات] ببازد، خطرات ارتباط تجاری عمیق‌تر [چین] با ایران نیز ممکن است کاهش یابند.