kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
وندی شرمن:

سیاست ترامپ در قبال ایران شکستی دردناک و پرهزینه بوده است

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا سیاست دولت فعلی این کشور علیه ایران را شکستی «دردناک و پرهزینه» توصیف کرده است.

وندی شرمن، قائم‌مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مذاکرات با ایران در یادداشتی از سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده است.
شرمن مقاله‌ای با عنوان «نابودی کامل سیاست خارجی در دوران ترامپ» در نشریه «فارن‌پالیسی» منتشر کرده و سیاست‌های دولت فعلی کشورش در حوزه‌های مختلف به خصوص در برابر روسیه، چین، ایران و کره شمالی را به باد انتقاد گرفته است.
مقام سابق آمریکایی نوشت: سیاست ترامپ در برابر ایران، یک مثال دردناک و پرهزینه دیگر است. در مدت بیش از 2 سالی که از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای می‌گذرد، ایران صاحب اورانیوم غنی‌شده بیشتر، تأسیسات هسته‌ای فعال بیشتر، فناوری‌های پیشرفته‌تر و زمان‌گریز کوتاه‌تری برای ساخت سلاح هسته‌ای شده است. دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر»- به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.
به گزارش فارس، منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم
کرده‌اند.