kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

واکنش‌های متفاوت به پیشنهاد مصطفی کاظمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام عراق

مقامات و گروه‌های سیاسی عراق به زمان اعلام شده از سوی نخست‌وزیر این کشور برای برگزاری انتخابات پارلمانی، واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ برخی این زمان را دیرهنگام و برخی نیز آن را مناسب می‌دانند.

«محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق، دیروز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام‌تراز تاریخ مشخص شده از سوی «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، و برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان شد. کاظمی روز 16 خرداد سال آینده را برای برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرده است.
الحلبوسی طی توئیتی نوشت: دولت‌های متوالی، برنامه دولت و کابینه خود را اجرا نکردند و اقدامی فراتر از سطرهای نوشته شده [در این برنامه اعلامی] انجام ندادند و این امر موجب تداوم اعتراض‌های مردمی به دلیل کاهش خدمات و فراهم نشدن شرایط یک زندگی با عزت شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی در ادامه نوشت: برای عراق و وفاداری به فداکاری‌های مردم این کشور، ما خواستار برگزاری انتخاباتی (زودتر) و برگزاری نشست فوق‌العاده و علنی با حضور رؤسای قوای سه‌گانه کشور و گروه‌های سیاسی هستیم تا اقدامات قانونی لازم بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسی‌، که تنها روند قانونی برگزاری انتخابات زودهنگام است، انجام شود. همه باید درخصوص اختیارات خود هشیار باشند و به مسئولیت‌های خود در قبال ملت عمل کنند.
به گفته کارشناسان، چیزی به نام انتخابات زودهنگام در قانون اساسی عراق وجود ندارد و آنچه که در قانون تصریح شده، انتخابات عمومی بر اساس ماده 64 قانون اساسی است، که طبق آن، پارلمان منحل می‌شود و
بعد از دو ماه از تاریخ انحلال پارلمان، انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود. انحلال پارلمان نیز تنها با تایید رئیس‌جمهور میسر خواهد بود.
از جمله مطالبات معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بوده، که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییر یافته است.
 «عبد الحسین الهنداوی» مشاور نخست‌وزیر عراق، نیز «شروط اساسی» برای برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور را، تکمیل قانون انتخابات، آماده‌‌سازی کمیساریای انتخابات و کنترل سلاح و پول و بسیج کردن مردم اعلام کرده است. کمیسیون حقوقی پارلمان عراق هم در واکنش به تعیین موعد انتخابات پارلمانی زود هنگام در این کشور از سوی نخست‌وزیر، اعلام کرد که او صلاحیت این کار را ندارد.
موافقان نخست‌وزیر
سید «عمار حکیم» رهبر ائتلاف «عراقیون» و رئیس‌«جریان حکمت ملی عراق»، از اقدام نخست‌وزیر این کشور در تعیین زمان اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام، استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، حکیم دیروز طی بیانیه‌ای، اعلام کرد: تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی نخست‌وزیر، اقدامی موفق و گامی در مسیر درست است و عزم دولت برای عمل به وعده‌های خود را نشان می‌دهد.
در همین ارتباط، «نعیم العبودی» سخنگوی فراکسیون «الصادقون» وابسته به «عصائب اهل الحق» عراق نیز گفت که برگزاری انتخابات زودهنگام، گام مثبتی تلقی می‌شود... اما باید تا پیش از برگزاری انتخابات، مسئله فراکسیون اکثریت برای همیشه حل و فصل شود.
«محمد الغبان» رئیس‌فراکسیون «فتح» در پارلمان عراق نیز گفت که ائتلاف فتح موافق برگزاری انتخابات زودهنگام است و این مسئله جزو اولویت‌های دولت فعلی به شمار می‌رود.
ائتلاف «نصر» به ریاست «حیدرعبادی» نیز از اعلام زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق از سوی نخست‌وزیر این کشور، استقبال و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ائتلاف «نصر» امیدوار است که با همبستگی کلیه موسسات و گروه‌های سیاسی، موانع مربوط به قانون انتخابات... برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد...
رفع شود.
این ائتلاف تاکید کرد که اعتبار نظامی و سیاسی کشور کاملا به این انتخابات و میزان شفافیت آن و تشکیل دولتی ملی و توانمند در ترسیم شیوه‌هایی درست و ویژه برای خدمت به دولت و مردم، بستگی دارد.