kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
نگاهی به آتش خشم معترضین تا آتش‌سوزی مراکز مهم در آمریکا- بخش پایانی

دومینوی بحران در آمریکا با هشتگ تابستان داغ!



هدیه آقاپور

روزگاری مواجب بگیران توئیتری که از آلبانی یا عربستان سعودی برای ایران هشتگ تابستان داغ می‌زدند و در امید واهی به دنبال این بودند تا از آب گل آلود بالا رفتن نرخ ارز ماهی بگیرند و نظام جمهوری اسلامی ایران را با آشوب و خسارت به اموال عمومی براندازی کنند! امروز به تماشای تابستانی داغ‌تر از سال 98 و 97 ایران، در آمریکا نشستند!
مقامات آمریکایی همواره از هشتگ تابستان داغ حمایت کردند که البته طبیعی است تز فکری آن را خودشان داده بودند تا بتوانند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کنند اما اکنون توان مدیریتی در آمریکا به چیزی فراتر از داغی رسیده و سوزاننده شده است.
آتش خشم معترضین، حریق‌های سریالی و تب تند کرونا همگی شرایط بسیار بحرانی‌ای را برای این کشور
رقم زده است.
حریق‌های سریالی
بیش از دو هفته است که سن دیه گو، آتلانتا، ایندیانا و چندین منطقه دیگر درآمریکا شاهد انفجار و آتش‌سوزی هستند.
انفجار در کارخانه فولاد آرکلورمیتال در برنز‌هاربور در شمال غرب ایالات، منجر به از دست رفتن ظرفیت 2/48 میلیون تن تولید فولاد آمریکا خواهد شد.
 فعالیت‌های این کارخانه از چند سال پیش با انتقاد گسترده هواداران محیط زیست مواجه بوده است. یک سال پیش به دلیل ریخته شدن قطعات سیانور از این کارخانه در دریای اطراف آن، ماهی‌های زیادی تلف شدند و سواحل
منطقه بسته شد.
سومین آتش‌سوزی بزرگ روز پنج‌شنبه 15 ژوئیه، در نیروگاه تولید برق شافر در شهر ویتفیلد وابسته به شرکت خدمات عمومی شمال ایندیانا موسوم به NIPSCO رخ داد. انفجار در ‌ترانسفورمر‌های این نیروگاه منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای شد.
تنها یک روز قبل یعنی شنبه 17 ژوئیه در چهارمین آتش‌سوزی بزرگ در آمریکا، کارخانه تولید مواد شیمیایی در نزدیکی فرودگاه ‌هارتسفیلد جکسون در شهر آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا نیز طعمه حریق
شده بود.
انفجار ناو بونهام ریچارد در بندر سن‌دیه‌گو، اولین انفجار در هفته گذشته بود که اطفای حریق در آن، پنج روز طول کشید. این ناو یک و نیم میلیارد دلاری که پنتاگون اخیرا برای به‌روز‌رسانی آن 250 میلیون دلار هزینه کرده بود، عملاً از رده خارج شده است.
به گفته مقامات نظامی آمریکایی، خسارت‌های وارده به حدی است که هیچ امیدی برای بازگشت این ناو به ناوگان نظامی آمریکا وجود ندارد.
انتقام سخت یک اتفاق نیست، راهبرد است
مسعود ندافان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«دولت ‌ترامپ با هدف استمرار استیلای استکباری، راهبرد «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران را اتخاذ نمود.»
وی ادامه می‌دهد:« این راهبرد متضمن ارتقای ضریب شدت و عمق تهدید آمریکا در قبال شهروندان ایرانی بود. ماحصل آن اقدام  ‌تروریست دولتی آمریکا در رویداد شهادت سردار سلیمانی رخ داد. در این شکل جدید از منازعه، جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر خویشتنداری تاکتیکی، راهبرد اعمالی انتقام سخت را انتخاب نمود و سرانجام با حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا، ضربه سختی به قدرت نمادین آنان وارد ساخت.»
ندافان می‌افزاید:«راهبرد انتقام سخت کوتاه‌مدت نیست بلکه تکاپویی برای بی‌تحرک‌سازی بازوهای کنشگری آمریکا در «عمق راهبردیِ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی» است و دلالت رفتاری آن خروج نیروی‌های نظامی آمریکا از منطقه غرب آسیا است.»
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح می‌کند: «از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با ‌تروریسم دولتی، راهبرد «امتداد عمق راهبردی» و «بازدارندگی در خاک دشمن» را مدنظر قرار داده است.»
ندافان تأکید می‌کند:«سخنان سردار قاآنی حاوی گزاره‌های راهبردی اعلامی‌ و اعمالی جمهوری اسلامی در سیاست‌گذاری مدیریت تهدید جمهوری اسلامی است. پاسخ هرگونه تهدید و اقدام  ‌تروریستی، سخت خواهد بود و حامیان معنوی انقلاب اسلامی در سراسر جهان توان بازدارندگی ایران را افزایش
داده‌اند.»
وی خاطرنشان می‌کند:«مسلما آتش‌سوزی ناو آمریکایی یواس‌اس بونهوم ریچارد، تغییرات جدی در «برآورد تهدیدات» در اتاق‌های تصمیم‌سازی آمریکا ایجاد خواهد کرد. مهم‌ترین ابزار آنان کاربست ‌تروریسم است. آمریکا به خوبی دریافت هرگونه فعالسازی کانون‌های  ‌تروریستی در جنوب غربی و شمال غربی با زمینه‌های قومیت پایه، به شکست می‌انجامد. در نهایت رخدادهای اخیر نشان داد که انتقام سخت کابوس همیشگی کاخ سفید است.»
تحقیر مظاهر قدرت آمریکا
زمانی نه چندان دور ناوهای غول پیکر، مظهر ابرقدرتی آمریکا به شمار می‌رفت و فقط کافی بود در جهان اعلام کند که یکی از آنها را راهی منطقه‌ای کرده است. همین خبر کافی بود تا پرچم سفید مخاطب این پیام بالا برود اما آمریکا این روزها به چنان فلاکتی در داخل و خارج گرفتار شده که به جرات می‌توان گفت، بی‌سابقه است.
باز به جرات می‌توان گفت آغاز چنین روند تحقیر‌آمیزی، حاصل تلاش‌های محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران است که مسیر این تحقیر کردن‌ها را برای خیلی‌ها باز و هموار کرد.
 در 30 خرداد 98، ایران پهپاد پیشرفته،گران قیمت و متجاوز «گلوبال‌هاوک» آمریکا را که فلسفه ساخته شدنش، دیده نشدن و ساقط نشدن بود، دید و ساقط کرد و واشنگتن نیز هیچ غلطی نتوانست بکند.
به دنبال ‌ترور ناجوانمردانه سردار رشید سپاه اسلام
حاج قاسم سلیمانی، ایران نیز پایگاه مجهز و بزرگ عین‌الاسد آمریکا در عراق را با ده‌ها موشک شخم زد و قطعا ده‌ها نظامی آمریکایی را به جهنم فرستاد.
طی ماه‌های گذشته نیز نیروهای جبهه مقاومت در عراق، یمن و سوریه بارها نیروهای آمریکایی را تحقیر کرده‌اند.
همین چندی پیش بود که نیروهای عراقی چهار خودروی یدک کش ارتش آمریکا را پس از آنکه سرنشینان خودرو را پیاده کردند، به آتش کشیدند. هفته گذشته در ونزوئلا نیز ارتش این کشور یک هواپیمای آمریکایی را سرنگون کرد و مقامات دولت ‌ترامپ تصمیم گرفتند بی‌سر و صدا از کنار آن
رد شوند!
حالا با انفجار این ناو غول پیکر که گویا شعارش«هنوز جنگیدن را شروع نکرده‌ام»  است، و زخمی‌شدن ده‌ها نفر از پرسنل آن، دوباره آن ابهت دروغین جلوی چشم دنیا، تحقیر می‌شود و مقامات بلند پایه این کشور نیز ‌ترجیح می‌دهند فقط سکوت کنند. این تحقیر وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌شنویم برخی می‌گویند، این حادثه یک حادثه عادی نیست و احتمالا خرابکاری است! همزمان با آتش‌سوزی در این ناو خبر رسیده، در 150 پایگاه، ناو‌ و زیردریایی‌ هسته‌ای آمریکا هزاران سرباز آمریکایی یا کرونا گرفته‌اند یا در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند!
این پایان مصیبت‌های ارتشی که خود را «بزرگ‌ترین» در جهان می‌داند نیست. همزمان با آتش‌سوزی مهیب در این ناو، از ایالت نیومکزیکوی آمریکا نیز خبر می‌رسد عصر سه‌شنبه یکی دیگر از جنگنده‌های اف- ۱۶ آمریکا سقوط کرد و خلبان آن مجروح شد.
فاکس نیوز با انتشار این خبر نوشته این حادثه در پایگاه هوایی «هالومان» رخ داد و پنجمین سقوط جت‌های جنگنده از ماه مه (اردیبهشت- خرداد) محسوب می‌شود و دومین حادثه‌ای است که در دو هفته گذشته برای هواپیمایی از این دست روی داده است.
در حال حاضر 1397 نقطه در آمریکا
در حال سوختن است!
پایگاه اطلاع‌رسانی آتش‌سوزی‌ها در سراسر آمریکا، این آمار را همواره به‌روزرسانی می‌کند و اطلاعات ارائه‌شده، منحصر به آتش‌سوزی طبیعی در مراتع و پوشش‌های گیاهی است.
این در حالی است که عوامل انسانی چه سهوی و چه عمدی در آن دخیل هستند.
مجموعه ‌این اخبار حاکی است، آنچه فرانسیس فوکویاما نظریه پرداز مشهور آمریکایی اخیرا گفت صحت دارد و آمریکا دیگر آن آمریکای سابق نیست
 ‌ترامپ زیر آتش انتقادات
با همه آنچه که در ایالات متحده در حال رخ دادن است انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور این کشور بسیار نگران اوضاع داخلی کشورش باشد اما او با در پیش گرفتن استراتژی‌های بحث برانگیز تنها کشورش را بحرانی‌تر می‌کند.
به طور مثال ‌ترامپ در سخنرانی «کوه راشمور» از ادبیات تفرقه‌افکنانه استفاده کرد.
این درحالی است که در نظرسنجی‌ها ‌ترامپ مدام سقوط را تجربه می‌کند و کنترل بیماری پاندمی ویروس کرونا نیز از دستش در رفته است، او در سخنرانی‌اش در سالروز استقلال آمریکا از یک جنگ جدید با چپ فاشیستی سخن گفت که ارزش‌های آمریکایی را به خطر انداخته و در پی حذف آنها است.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک صحنه برپا شده در کوه راشمور و پشت به مجسمه‌های بزرگان این کشور به مناسبت روز استقلال سخنرانی کرد و تاریک‌ترین سخنان تفرقه‌آمیز خود را ارائه داد و گفت که حضور وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم به‌منظور مبارزه با چپ‌های افراطی فاشیست است. وی مدعی شد اینها افرادی هستند که قصد دارند تاریخ و ارزش‌های آمریکا را پاک کنند.چیزی که در مراسم سخنرانی دونالد ‌ترامپ بیش از پیش جلب توجه می‌کرد، عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران بیماری پاندمی است. در این راستا از مک‌انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید سؤال شد که چرا افراد کمی‌ماسک زده بودند و وی گفت که ماسک زدن توصیه شده اما اجباری نبوده است.
 او گفت: «به هر حال ما به‌دنبال برگزاری این مراسم بودیم.» افزون بر اینکه ‌ترامپ و طرفدارانش به توصیه‌های بهداشتی عمل نکردند، سخنان تفرقه‌افکنانه ‌ترامپ نیز موجب نقدهای تندی علیه وی شد. آنها می‌گویند روز استقلال جشن یک نفره نیست، اما ‌ترامپ آن را تبدیل به جشن یک نفره و آن هم مخصوص به خودش کرد. آندرو باتیس، سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن گفت: دونالد ‌ترامپ به‌دنبال بزرگ کردن خود و تفرقه‌انداختن در کشور است.
شبکه خبری سی ان ان نیز گزارش داد: درحالی مردم در سراسر آمریکا چهارم  جولای (14تیرماه) روز استقلال در این کشور را جشن گرفتند که آمریکا با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های خود، همه گیری بالا به ویروس کرونا مواجه است.
جنگ مسلحانه در راه است
گفته می‌شود اگر اعتراضات در آمریکا فرو ننشیند در آینده به‌صورت منسجم‌تر و ریشه دار‌تر دامن دولت آمریکا را می‌گیرد و ممکن است زمینه‌ای برای رخ دادن اتفاقات دیگر در داخل این کشور شود.
از جمله دیگر اتفاقات می‌توان به مخاطره افتادن تمامیت ارضی این کشور‌ اشاره کرد که در توضیح چگونگی این اتفاق حسن ‌هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«آنچه که طی هفته‌های اخیر در آمریکا رخ داد، برآینده یک حرکت اعتراض گونه آمریکایی به‌ویژه در حوزه سیاهپوستان است.» وی ادامه می‌دهد: «پس از کشته شدن جورج فلوید، یک جریان قدرتمندی از سوی سیاه پوستان در تقابل با نژادپرستی آمریکا شکل گرفت و به‌نظر می‌رسد در آینده شاهد یک جنگ مسلحانه بین سیاه پوستان و سفید پوستان باشیم.»
حسن ‌هانی‌زاده تصریح می‌کند:«نفوذ سیاه پوستان در جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی دارند موجب آسیب جدی  به آمریکا شده و سیاه پوستان انتقام سختی از هیئت حاکمه آمریکا خواهند گرفت.»
این کارشناس سیاست خارجی می‌افزاید: «جریان‌های اعتراضی در آمریکا سال‌هاست که به‌صورت مخفیانه آغاز و اکنون علنی شده و اتفاقاتی که برای کشتی‌های آمریکایی و پایگاه‌ها افتاد نشان می‌دهد جریان درگیری مسلحانه‌ای به طور هوشمند در حال شکل‌گیری است.» وی تصریح می‌کند: «ممکن است این درگیری‌ها در آینده به‌صورت سازمان یافته‌تر پیش برود و تمامیت ارضی آمریکا را به مخاطره بیفکند.» این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان می‌کند: «وضعیت آمریکا وضعیت کاملاً شکننده‌ای بوده و این درگیری‌ها دقیقاً به‌خاطر شرایط دشواری است که ‌ترامپ ایجاد کرده است.» تحریم، برده داری مدرن، جنگ، ‌ترور و آزمایش‌های غیرانسانی همگی جنایت‌های ایالات متحده آمریکا در سراسر دنیا است که تاریخ کره زمین را خونین کرده و اکنون در انتظار خون خواهی است که بدون شک هیچ ظلمی‌ پایدار نخواهد ماند.