kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

شکست سنگین غربگرایان در حذف اسلامگرایان از فضای سیاسی تونس

لایحه سلب اعتماد از «راشد الغنوشی» رئیسِ اسلامگرایِ مجلس نمایندگان تونس، نتوانست آراء لازم را به دست آورد و به این ترتیب، تلاش مخالفانِ غربگرا برای حذف وی ناکام ماند.



در پی بی‌اثر ماندن لایحه سلب اعتماد از «راشد الغنوشی،» رئیس‌اسلامگرای پارلمان تونس، تکاپوی مخالفانِ غربگرا برای حذف وی، ناکام ماند. فقط 97 نماینده مجلس تونس از مجموع 217 نماینده پارلمان به این لایحه رای موافق داده بودند و این تعداد آراء برای سلب اعتماد او کافی نبوده است و به این ترتیب، طرح مذکور ناکام ماند.
به گزارش تسنیم، پیش از این یک نماینده پارلمان تونس از جمع‌آوری بیش از 109 امضاء نمایندگان پارلمان برای سلب اعتماد از الغنوشی، و حذف وی از ریاست پارلمان خبر داده بود.
حزب غربگرای «الدستوری» الغنوشی را به ناتوانی در مدیریت پارلمان و دخالت در مسائلی خارج از وظایف قانونی‌اش، متهم کرده‌ بود.
گفتنی است، راشد الغنوشی(متولد ۱۳۲۰) رهبر اسلامگرایان تونس است. او از مخالفان نظام سیاسی سابق تونس بوده و به دلیل مبارزات سیاسی خود علیه «حبیب بورقیبه» و «زین العابدین بن علی»، چندین بار دستگیر و تبعید شده است.
پس از شروع اعتراضات مردمی علیه بن علی در اواخر سال 2010 میلادی، الغنوشی به عنوان رهبر حزب اسلامگرای النهضه، پس از بیش از ۲۰ سال دوری، به کشورش بازگشت.