kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

تأکید اردوغان بر گسترش نفوذ در عراق، لیبی، سوریه و دریای مدیترانه!

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد، مصمم است به سیاست‌هایی که در عراق، سوریه، لیبی و دریای مدیترانه درپیش گرفته ادامه دهد. اردوغان که رویای احیای امپراطوری عثمانی را در سر می‌پروراند، هدف از این اقدامات را «کمک به برادرانمان در این مناطق» عنوان کرده است!



سرویس خارجی-

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، که سودای باز‌سازی خلافتِ موهومِ عثمانی را دارد و خود را در ردای رهبر بزرگ این خلافتِ خیالی تصور می‌کند، مدتی است در همه جای جهان یا دخالت می‌کند یا سودای دخالت دارد، از مالی و لیبی و دریای مدیترانه بگیر تا سوریه و عراق و لبنان و حتی یمن.
اردوغان در سخنان اخیرش که در آن از اقدامات دولتش در دوره پاندمی ویروس کرونا حسابی تعریف و تمجید می‌کرد، گفت، «مبارزه‌ای که در عراق، سوریه و لیبی ادامه دارد را به نفع خود و برادرانمان با پیروزی به سرانجام می‌رسانیم. انشاءالله برای فرزندان‌مان در این روزها که به ماه پیروزی نزدیک می‌شویم، پیروزی‌های جدیدی به یادگار خواهیم گذاشت». به گزارش ایسنا، او همچنین تأکید کرد: «به اقدامات خود برای دفاع از حقوق‌مان در دریای مدیترانه شرقی و اژه تا پایان ادامه خواهیم داد».
اظهارات رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه در حالی است که روزنامه الأخبار لبنان در یادداشتی به قلم «فارس الشوفی»، ترکیه را به تلاش برای نفوذ در طرابلس و شمال لبنان از طریق سازِ وکارهایی مشابه نظریه توانمند‌سازی اخوان‌المسلمین و با هدف کنترل بر جامعه سنی این کشور متهم کرد و نوشت: «هدف فعالیت ترکیه تقویت نفوذش در محیط مسلمانان سنی در لبنان، به ویژه در شمال و مقابله با نفوذ سعودی و اماراتی در جنگ رهبری جهان سنی است».
گفتنی است، اردوغان که میل دارد حوزه نفوذ خود را از طرابلسِ لیبی تا طرابلسِ لبنان گسترده کند، در واقع خود را وارد قماری کرده که لزوماً در پایان برنده بیرون نخواهد آمد و از «ماه پیروزی» به «ماه مصیبت» راه زیاد نیست، چرا که هم ممکن است با واکنش دولت‌ها و ملت‌ها رو‌به‌رو شود و هم قافیه را در داخل ببازد (گرچه تا الان خوب توانسته داخل را حفظ کند).