kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
روحانی در هیئت دولت:

اقدام اخیر آمریکا تروریسم هوایی است عزاداری محرم تعطیل نمی‌شود

رئیس‌جمهور گفت: کشوری که جنگنده را به سمت هواپیمای مسافربری می‌فرستد کار تروریستی هوایی انجام داده و باید با او به‌عنوان یک تروریست برخورد شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک ایام عید قربان و غدیر، اظهار کرد: این روزها، روزهای پربرکتی است که در پیش داریم. این ایام ما را به مسیر حقیقت دعوت می‌کند و امیدواری و اعتماد ما را افزون‌تر می‌کند. ما باید از روز عرفه برای قدرت روحی بیشتر خودمان استمداد بطلبیم مخصوصاً جملات دعای معروف امام حسین(ع) در بیابان عرفات.
وی ادامه داد: در مراسمات این ایام باید به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. صبح امروز وزیر بهداشت نامه‌ای برای من فرستاده و خواسته مردم در روز عید قربان، که البته هموطنان اهل سنت ما مراسم مفصل‌تری برگزار می‌کنند، همه پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و الا دومرتبه در مسیر شیوع این بیماری قرار می‌گیریم و مشکلات برای مردم و کادر درمانی دوچندان می‌شود.
روحانی با ‌اشاره به اینکه دشمن نتوانست در زمینه اقتصاد ما را شکست دهد، گفت: یکی دیگر از راه‌هایی که دشمن برای شکست ما انتخاب کرده است، ایجاد تفرقه در کشور است. در اوایل سال جدید برای ایجاد اختلاف میان قوا بسیار تلاش کردند اما بحمدالله از این توطئه عبور کردیم. البته بیانات مقام معظم رهبری و هدایت ایشان برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت و امروز ما شاهد یک آرامشی هستیم و همانطور که ایشان دستور دادند نباید هیچکدام از قوا به دنبال حاشیه‌سازی باشند همه قوا باید در کنار یکدیگر و با یاری یکدیگر مسائل کشور را پیش ببرند.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه شکست این دو راهبرد پایان کار نبود و دشمن راه سومی را در پیش گرفت، اظهار داشت: ایجاد شایعات روزمره در میان مردم یکی دیگر از راهبردهای دشمن است. یک روز گفتند کوه‌های ما را فروختند، روز دیگر گفتند کوه‌ها را وقف کردند و در ادامه هم گفتند که جنگل‌ها را وقف کردند. ایجاد نگرانی و ناراحتی در مردم بازی اینهاست که به راه انداخته‌اند. مگر می‌شود انفال و مرتع، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟ اساس وقف مالکیت است، وقتی کسی مالک نیست اصلاً وقف معنا ندارد. این شایعات را مطرح می‌کنند تا برای مردم نگرانی ایجاد کنند و هر روز یک مشکلی درست کنند.
وی افزود: اینکه دشمنان شایعه می‌سازند عجیب نیست، این عجیب است که گوش شنوا برای این شایعات وجود دارد. یکی می‌گوید که اینها می‌خواهند عزاداری را در کشور به کلی تعطیل کنند، دیگری می‌گوید که قرار است عزاداری وسیع‌تر از سال‌های پیش باشد. یکی می‌گوید کرونا شایع می‌شود و دیگری می‌گوید دین از بین می‌رود و بسیاری از مطالب دیگر که هر روز پیرامون این موضوع مطرح می‌شود. از روز عرفه و عید قربان و عید غدیر گرفته تا ایام محرم، همه جا مراسم هست مشروط به چارچوب‌های پروتکل بهداشتی، این کاملاً واضح است.
روحانی در ادامه گفت: پروتکل بهداشتی اگر گفت تراکم جمعیت نباید باشد باید اجرا شود، اگر گفت فاصله رعایت شود باید رعایت شود، اگر گفت نوشیدنی سرو نشود نباید سرو شود، اگر گفت روزهای عزا نه ۲۰ روز که ۳ یا ۴ روز باشد باید ۳ یا ۴ روز باشد، اگر گفت ساعت عزاداری به جای ۷ ساعت ۲ ساعت باشد باید اجرا شود. همه این پروتکل‌ها نوشته شده و مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه باید برگزار شود. آنهایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، این اتفاق نمی‌افتد و عزاداری تعطیل نمی‌شود. آنهایی هم که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزای امام حسین(ع) را زیر سؤال ببرند و بعداً دیگرانی بگویند که عزاداری باعث شد موج کرونا به راه بیفتد، به اینها هم این اجازه را نمی‌دهیم.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه از این توطئه دشمن هم عبور کردیم اما دشمن مرحله جدید توطئه‌چینی‌ها را آغاز کرد، گفت: توطئه جدید آنها این است که در مجامع بین‌المللی علیه ما قطعنامه صادر کنند و نگذارند ما از حقوقی که در توافقنامه هسته‌ای به دست آوردیم و در قطعنامه ۲۲۳۱ هم قید شده، یعنی پایان تحریم‌های تسلیحاتی استفاده کنیم. برای تصویب یک قطعنامه از همه جا گدایی می‌کنند و به شرق و غرب سفر می‌کنند. عده‌ای دلال از کاخ سفید راه افتاده‌اند از این کشور به آن کشور و از این تلفن به آن تلفن در تلاشند که برای ما هزینه ایجاد کنند. الحمدلله تا امروز هیچ موفقیتی در این زمینه کسب نکرده‌اند. البته اگر روزی هم موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنها خواهیم داد.
وی با ‌اشاره به اینکه آنها از این راهبرد هم مایوس شده‌اند تاکید کرد: آمریکایی‌ها اخیراً گستاخی‌های جدیدی را شروع کرده‌اند و شیطنت‌هایی را در آسمان بین‌المللی اجرا می‌کنند. مگر می‌شود چنین چیزی؟ پس ایکائو کجا هستند؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجاست؟ کشورهایی که این پرواز به مقصد آنها بوده کجا هستند؟ همه باید موضع‌گیری کنند. مگر می‌شود در کریدور آزاد بین‌المللی و در خط مشخص هوانوردی یک جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایجاد رعب و مزاحمت کند؟
روحانی در این باره تصریح کرد: دقیقاً و بدون شک این تروریسم هوایی است. کشوری که جنگنده را به سمت هواپیمای مسافربری می‌فرستد کار تروریستی هوایی انجام داده و باید با او به‌عنوان یک تروریست برخورد شود. البته این ماجراجویی‌ها از طرف آمریکا سابقه داشته و یک بار دیگر هم در سال‌های پایانی جنگ در سال ۶۷ دیدیم که چه جور هواپیمای مسافربری ما را به بهانه‌های واهی سرنگون کردند. اینکه در فضای کشور سوریه است اتفاق بیافتد، برای ما غیرقابل قبول است.