kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲

اعتراضات سراسری در آمریکا 66 روزه شد پورتلند همچنان در وضعیت جنگی

اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی ساختاری در آمریکا همچنان بعد از گذشت 66 روز از کشته شدن «جورج فلوید»، به دست پلیس نژادپرست مینیاپولیس ادامه دارد و در برخی شهرها مثل پورتلند بزرگترین شهر ایالت «اورگن» وضعیت مدتهاست که جنگی است.


  سرویس خارجی-

حدود 66 روز از قتل وحشیانه «جورج فلوید» مرد سیاه پوست 46 ساله آمریکایی به دست پلیس نژادپرست شهر مینیاپولیس آمریکا می‌گذرد. اعتراضاتی که بعد از کشته شدن وی در سراسر آمریکا شروع شد همچنان ادامه دارد و طی روزهای اخیر در برخی شهرها مثل پورتلند و سیاتل با مداخله نیروهای فدرال به آشوب و جنگ شهری تبدیل شده است.
روز دوشنبه «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا طی سخنانی در کنگره این کشور هشدار داده بود اگر نیروهای فدرال معترضان را در پورتلند مهار نکنند «خشونت سراسر آمریکا را فرا خواهد گرفت».
بر اساس این گزارش، ویلیام بار در جلسه استماع کنگره گفت: «ما در ارتباط با این موضوع نگرانیم که این مشکل سراسر کشور را فرا بگیرد و برای همین ما احساس می‌کنیم در مکانی همانند پورتلند از حمایت دولت محلی برخوردار نیستیم. ما باید بایستیم و از اموال فدرال دفاع کنیم». دادستان کل آمریکا شرایط در پورتلند را به «سرطان» تشبیه کرد که می‌تواند «متاستاز کند و سراسر کشور را فرا بگیرد».
شرم بر شما باد!
 در جریان این جلسه کنگره «جری نادلر» رئیس‌کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز ضمن حمله شدید به «بار» خطاب به وی گفت: «در بیشتر شهرها معترضان در حال ترک خیابان‌ها بودند که شما وارد این شهرها شدید و اقدام به مقابله با آنها کردید. معترضان آشوبگر نیستند. آنها مادران، کهنه سربازان و شهرداران هستند. در چنین لحظاتی رهبران واقعی اقدام به کاهش تنش‌ها می‌کنند و در تلاش برای یافتن راهکارهایی هستند که سبب حل و فصل اختلافات می‌شود. اما شما در عوض اقدام به استفاده از اسپری فلفل و باتوم علیه شهروندان کردید. شما این اقدام را در واشنگتن انجام
دادید. شما این اقدام را در میدان لافایت انجام دادید. شما این اقدامات را در پورتلند هم انجام دادید و اکنون درحال ایجاد ترس و وحشت در سراسر کشور هستید که این اقدام در راستای اهداف سیاسی قرار دارد. شرم بر شما آقای بار. شرم بر شما».
عقب‌نشینی نیروهای ترامپ از سیاتل
از «سیاتل» دیگر شهر آشوب زده آمریکا نیز خبر می‌رسد، نظامیان فدرال آمریکا که از سوی ترامپ برای سرکوب معترضان به این شهر اعزام شده بودند از این شهر خارج شده‌اند. «جِنی دورکان» شهردار سیاتل بامداد دیروز (چهارشنبه به وقت تهران) خروج نیروهای امنیتی فدرال از این شهر را اعلام کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دورکان در صفحه توئیتر خود نوشت: «وزارت امنیت داخلی آمریکا به او خبر داده که مأموران یگان تاکتیکی گشت مرزی آمریکا از سیاتل خارج شده‌اند». نظامیان فدرال آمریکا هفته قبل با دستور ترامپ و با وجود مخالفت شهردار وارد بزرگترین شهر ایالت واشنگتن شده بودند تا ضمن آنچه «محافظت از ساختمان‌های دولتی» می‌نامیدند، تظاهرات ضد نژادپرستی در سیاتل را سرکوب کنند. این در حالی است که شهردار سیاتل در همان زمان ضمن مخالفت با استقرار نیروهای امنیتی فدرال در این شهر، اعلام کرده بود این امر از موافقت مقام‌های محلی برخوردار نیست و می‌تواند بیشتر باعث آسیب رسیدن به اماکن و اموال دولتی شود. به نوشته رویترز، دورکان در توئیت خود، دلیل خروج این نیروها را شکایت مقام‌های محلی از تنش‌زایی نیروهای امنیتی فدرال، به جای آرام کردن اعتراضات عنوان کرده‌اما وزارت امنیت داخلی آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.
پیش از این شهرداران شهر‌های پورتلند، سیاتل، شیکاگو، کانزاس، آلبوکرک‌، نیو مکزیکو و واشنگتن در نامه‌ای به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نوشته بودند:‌ «به‌ کار‌گیری بد و چشمگیر نیروی فدرال در شهر‌ها به دلیل اعتراضات به مقامات محلی هرگز نباید توسط این دولت صورت بگیرد».
گازهای اشک آور انگلیسی در راه آمریکا
 خبر دیگر از اعتراضات آمریکا اینکه علی‌رغم خشونت نیروهای امنیتی آمریکا و هشدار سازمان ملل، دولت انگلیس با فروش بیشتر گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به دولت آمریکا موافقت کرده است. ایندپندنت در این زمینه گزارش داده، با وجود اینکه استفاد از زور علیه معترضان در آمریکا ادامه دارد و سازمان ملل نسبت به ادامه این وضعیت هشدار داده است،  اما دولت انگلیس با فروش تجهیزات لازم به آن کشور جهت سرکوب معترضان موافقت کرده است. بر اساس این گزارش، مقامات انگلیسی پیش از این مدعی شده بودند به دلیل اعتراضات علیه نژادپرستی به مدت یک ماه مجوز صادرات تسلیحات به آمریکا را معلق کرده‌اند اما با بررسی جدیدی که صورت گرفته دولت انگلیس به این نتیجه رسیده خشونت‌ها در آمریکا به معنای «سرکوب داخلی» نیست! نیروهای امنیتی آمریکا از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز استفاده می‌کنند که پس از مرگ جورج فلوید در سرتاسر آمریکا شروع شده است.
علاوه‌بر معترضان، نیروهای پلیس آمریکا خبرنگاران را نیز هدف قرار‌داده‌اند و حدود 70 روزنامه نگار را نیز بازداشت کرده‌اند.  همچنین بازداشت معترضان توسط نیروهای ناشناس فدرال در پورتلند و اورگان باعث شده تا «لیز تروسل» کمیسر ارشد سازمان ملل نسبت به نقض حقوق بشر در آمریکا هشدار دهد.