kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
سخنگوی وزارت خارجه:

اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا انجام می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با‌اشاره به تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای مسافری ایران تاکید کرد: اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها انجام خواهیم داد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. موسوی درباره تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان بیان کرد:‌آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند، از راهزنی دریایی به هوایی رسیدند و اقدام خطرناکی که علیه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند، بسیار خطرناک بود. یک اقدام و تهدید تروریستی بود که خلاف همه موازین و قوانین حقوقی و بین‌المللی است.
وی خاطرنشان کرد: قطعا وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران با کمک ستاد کل نیروهای مسلح، قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی کشوری حتما همه اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها در این زمینه انجام خواهد داد. در سطح بین‌المللی از طریق دفتر نمایندگی در سازمان ملل اقداماتی را صورت دادیم و برخی اقدامات در حال انجام است. گزارش نهایی که دست ما برسد سایر اقدامات حقوقی و دیپلماتیک خود را اعم از شکایت‌ها و پیگیری‌ انجام خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و اظهارات برایان هوک مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا کنار مردم ایران ایستاده است، گفت: آقای هوک حرف زیاد می‌زند. از طرف دیگر با توجه به شرایطی که در داخل آمریکاست و براساس توهماتی که دارند به دوره‌گردی جدیدی افتاده و به آنها حرجی نیست.
موسوی اظهار داشت: حرف آنها بی‌پایه و اساس است و نمی‌خواهم به این حرف و ادعای مضحکی که راجع به ایستادن رئیس‌جمهور آمریکا در کنار مردم ایران گفت، پاسخ دهم.
وی درباره اینکه آیا اروپایی‌ها به نامه ظریف به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ دادند؟ عنوان کرد: اروپایی‌ها فقط گفتند دریافت کردیم و فکر نمی‌کنم پاسخ رسمی به ما داده باشند.
اهداف سفر ظریف به مسکو
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر ظریف به روسیه بیان کرد: تحولات در سطح منطقه و بین‌المللی به سمتی رفت که لازم بود مجددا دو کشور درخصوص منافع و نگرانی‌های مشترک از اقدامات برخی کشورها رایزنی داشته باشیم.  بخشی از این مسئله مربوط به برجام و موضوع تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی بود که آمریکایی‌ها مدعی هستند با حداکثر فشار آن را انجام دهند. لازم بود رایزنی مجدد با روسیه داشته باشیم و بحث قرارداد دو کشور و تمدید آن هم یکی از اهداف سفر ظریف به مسکو بود.
جمهوری خواهان و دموکرات‌ها
دو روی یک سکه
به گزارش فارس، موسوی درباره ارزیابی از برنامه حزب دموکرات برای انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در این کشور و بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرد: این مسئله داخلی آمریکاست و با ایران ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه گذشته همه این دولت‌ها را با گرایش‌های مختلف حزبی آزموده و ملت ایران حافظه قوی تاریخی دارد و همه اینها را به ذهن خود سپرده چه در دولت‌های دموکرات و چه جمهوریخواه شاهد اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلف بودیم.