kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
معاون سازمان بهره‌وری انرژی:

شدت مصرف انرژی در ایران 1/5 برابر متوسط جهانی است

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: شدت مصرف انرژی در کشور 1/5 برابر متوسط جهانی است.


امیر دودابی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در سال 2011، در  سطح جهان به طور متوسط برای تولید یک میلیون دلار ارزش افزوده حدود 115 تن معادل نفت خام انرژی مصرف شده، در حالی که این رقم در ایران بیش از 1/5 برابر متوسط جهانی است.
وی در خصوص وضعیت شاخص بهره‌وری انرژی در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا، افزود: شاخص کلان مورد استفاده برای مقایسه بهره‌وری انرژی، شدت انرژی است.
دودابی‌نژاد ادامه داد: برای یکسان‌سازی، شاخص تولید ناخالص داخلی کشورها را بر اساس یک ارز بین‌المللی مثل دلار محاسبه می‌کنند و در این تبدیل از دو روش نرخ اسمی ارز یا برابری قدرت خرید استفاده می‌شود.
معاون سازمان بهره‌وری انرژی ایران اظهار داشت: ایران از لحاظ مصرف انرژی به منظور تولید کالاها و خدمات وضعیت مطلوبی نداشته و جزو کشورهای با شدت انرژی بسیار بالا محسوب می‌شود و شدت مصرف نهایی انرژی در کشور نه تنها در مقایسه با کشورهای نفت‌خیر بسیار بالاتر می‌باشد، بلکه از برخی مناطق نظیر خاورمیانه نیز بیشتر است.
دودابی‌نژاد با بیان آنکه اگر از روش نرخ اسمی ارز استفاده کنیم شاخص شدت انرژی ما حدود چهار برابر متوسط جهانی خواهد بود، گفت: بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی کشور 36 درصد، حمل و نقل 26  و صنعت 24 درصد از مصرف کل انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیشترین شکاف و فاصله مربوط به بخش‌های تجاری، اداری و عمومی که عمدتا به مصرف ساختمان و بخش حمل و نقل می‌رسد. برآوردهای ما نشان می‌دهد که مصرف انرژی ساختمان‌های ما بسیار بیشتر از متوسط جهانی است.
معاون سازمان بهره‌وری ایران درباره نقش قیمت انرژی در ارتقا بهره‌وری انرژی نیز خاطرنشان کرد: قیمت،  یک عامل مهم در اقتصاد است که  مهمترین نقش آن علامت‌دهی به بازارها برای رسیدن به تعادل است و قیمت نقش مهمی در ایجاد کارایی اقتصادی بازی می‌کند.
دودابی‌نژاد گفت: بر اساس قیمت نسبی نهاده‌ها یا کالاها در خصوص تخصیص نهاده‌ها برای تولید یا ترکیب کالاهای مصرفی، تصمیم  گرفته می‌شود، حال اگر قیمت نسبی حامل‌های انرژی به دلایلی درست تعیین نشود به بازارها علامت غلط داده شده و در نتیجه تخصیص بهینه منابع انجام نمی‌شود.
وی افزود: در حال حاضر متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت برق در کشور کمتر از هزینه تمام شده تولید، بدون احتساب سوخت است و با احتساب بهای سوخت یارانه‌ای قیمت فروش حدود یک‌سوم هزینه تمام شده است.
معاون سازمان بهره‌وری انرژی گفت: از طرفی با احتساب ارزش سوخت بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس هزینه تمام شده به کمتر از یک‌چهاردهم هزینه تمام شده می‌رسد و نکته مهم دیگر این است که در این قیمت‌‌ها هزینه‌های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده‌ها لحاظ نشده است.
دودابی‌نژاد افزود: طبیعی است که این قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی، با علامت‌دهی نادرست انگیزه لازم برای مصرف بهینه نمی‌دهد.
وی همچنین اضافه کرد: مقایسه قیمت‌های برق در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد قیمت واقعی هر کیلووات ساعت برق در طول سال‌های 74 تا 83 با افزایش متناسب تعرفه با نرخ تورم تقریبا ثابت مانده اما در طول سال‌های بعد از آن تا مقطع هدفمندی یارانه‌‌ها هر ساله کاهش یافته و در سال 90، به سطحی در حدود قیمت واقعی سال‌های 74 تا 83 رسیده است.
معاون سازمان بهره‌وری ایران یادآور شد که کاهش کاذب قیمت واقعی برق و به‌تبع آن کاهش سهم نسبی هزینه در سبد هزینه مصرف کننده یا تولیدکننده با علامت‌دهی غلط، مردم و بنگاه‌ها را به مصرف بیشتر و غیر بهینه هدایت می‌کند.