kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
رهبر انقلاب در اجتماع پرشور دانشجويان:

تنها علاج رژيم کودک‌کش صهيونيستي نابودي است

حدود هزار دانشجو از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي عصر ديروز با حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي ديداري ۲/۵ ساعته داشتند تا رودررو، دغدغه‌ها، مطالبات و ديدگاه‌هاي جامعه دانشجويي را با رهبر انقلاب اسلامي مطرح کنند و در سخنان و پاسخ‌هاي ايشان، به تأمل در اولويت‌ها و مسائل مختلف منطقه و کشور بپردازند.
حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي پس از شنيدن سخنان 90دقيقه‌اي نمايندگان تشکل‌ها و گروه‌هاي دانشجويي، با تحسين روحيه «پرنشاط، مطالبه‌گر، متفکرانه، منتقدانه و در عين حال مسئولانه» جامعه‌دانشجويي، به تبيين ريشه‌ها و عوامل حوادث دردناک غزه پرداختند و تأکيد کردند: اين جنايات خارج از تصور،  واقعيت ذاتي رژيم گرگ‌صفت و کودک‌کشي است که تنها علاجش نابودي و از بين رفتن است البته تا آن هنگام، مقاومت قاطع و مسلحانه فلسطيني‌ها و گسترش آن به کرانه باختري، تنها راه مقابله با اين رژيم‌وحشي است ضمن اينکه دفاع وقيحانه آمريکا و غرب از جنايات صهيونيست‌ها بايد به عنوان يک تجربه مهم، در «شناخت، نگاه و برخورد» همه ما با غرب اثر بگذارد و بفهميم که واقعيت‌ها و حقيقت آمريکا، همين است و ملت ايران نيز روز قدس با خروش عظيم خود، نشان مي‌دهد  که يار مظلوم و دشمن ظالم است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مصائبي که بر مردم مظلوم غزه مي‌گذرد افزودند: اين حوادث نمود «سياست خشونت آشکار و مشت آهنيني» است که رژيم نامشروع و جعلي در عمر 66 ساله خود، بارها و بارها با افتخار و گستاخي آن را به اجرا درآورده است.
ايشان تأکيد کردند: همان‌گونه که امام خميني مي‌فرمود اسرائيل بايد از بين برود البته نابودي اسرائيل به عنوان تنها راه علاج واقعي، به معناي از بين بردن مردم يهود اين منطقه نيست بلکه براي اين کار منطقي،‌ساز و کاري عملي وجود دارد که جمهوري اسلامي آن را در مجامع بين‌المللي ارائه داده است.
ايشان افزودند: براساس اين‌ساز و کار مورد پسند ملتها، مردمي که در اين منطقه زندگي مي‌کنند و اهل و متعلق به آنجا هستند در يک رفراندوم حکومت مورد نظر خود را اعلام مي‌کنند و از اين طريق، رژيم غاصب و جعلي از بين خواهد رفت.
رهبر انقلاب افزودند: البته تا زماني که به ياري پروردگار، اين رژيم سنگدل و آدمکش نابود شود، برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج اين رژيم ويرانگر است.
ايشان خاطرنشان کردند: کسي گمان نکند اگر موشک‌هاي غزه نبود رژيم صهيونيستي کوتاه مي‌آمد، چرا که در کرانه باختري موشک يا تفنگ وجود ندارد و تنها سلاح مردم، سنگ است اما اين رژيم، مردم آنجا را نيز کشتار و تحقير مي‌کند.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري تحقير و مسموم شدن ياسر عرفات به دست صهيونيست‌ها افزودند: اشغالگران، حتي ملاحظه سازشکاران را نمي‌کنند و فقط در صورت برخورد مقتدرانه فلسطيني‌ها، احتمال کوتاه آمدن آنها وجود دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش صهيونيست‌ها براي آتش‌بس گفتند: رژيمي که خارج از «حد تفکر و تصور بشر» جنايت مي‌کند با مقاومت قدرتمندانه فلسطيني‌ها، بيچاره شده و دنبال چاره کار است و اين ثابت مي‌کند که صهيونيست‌ها فقط زبان قدرت را مي‌فهمند.
رهبرانقلاب افزودند: با توجه به همين واقعيات، ما معتقديم کرانه باختري نيز بايد مانند غزه مسلح شود و کساني که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطين هستند در اين زمينه فعاليت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطين، در پرتو دست قدرتمند آنها، و ضعف دشمن صهيونيست، کاهش يابد.
ايشان حمايت سياسي از مردم غزه را وظيفه همه ملت‌هاي مسلمان و غيرمسلمان خواندند و با اشاره به اعلام تنفر ملت‌ها از رژيم وحشي اسرائيل تأکيد کردند: انشاءالله در روز قدس دنيا خروش عظيم ملت ايران را خواهد ديد و ملت نشان خواهد داد که انگيزه حمايت از فلسطين، همچنان در اين سرزمين اسلامي، قدرتمند و موّاج است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به شعار نه غزه نه لبنان فتنه‌گران افزودند: عده‌اي مي‌خواستند با اين شعار، حقيقت ملت ايران را معکوس نشان دهند اما مردم نگذاشتند و در روز جمعه نيز بار ديگر نشان خواهند داد که هميشه يار مظلوم و خصم ظالم هستند.
رهبر انقلاب با انتقاد بسيار شديد از حمايت و دفاع بي‌شرمانه مستکبران و در رأس آنها آمريکا از فاجعه‌آفريني و خشونت غيرقابل توصيف صهيونيست‌ها افزودند: حوادث غزه، تألم‌بار و غم‌افزاست اما مهمتر اين است که با نگاهي عميق‌تر به حوادث جاري غزه، رفتار سلطه‌گران را در اين ماجرا مورد بررسي و تحليل قرار داد.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: چند دولت غربي بويژه آمريکا و انگليس خبيث از جناياتي که هيچ انسان معمولي هم آن را قبول نمي‌کند، به صراحت دفاع مي‌کنند و رئيس‌جمهور آمريکا در مقابل اين همه «کودک کشي و ويراني و زجر و شکنجه» مردم غزه، با منطقي مسخره مي‌گويد اسرائيل حق دارد از امنيت خود دفاع کند! اما آيا فلسطيني‌ها حق ندارند از امنيت خود و از زندگيشان دفاع کنند؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مسئولان کشورهاي مستکبر نمي‌فهمند که با دفاع از جنايات صهيونيست‌هاي پليد و مخرب، آبروي خود و کشورشان را در مقابل ملت‌ها مي‌برند و تاريخ در مقابل همدستي آنها با اين فجايع، قضاوت سختي خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامي با ريشه‌يابي رفتار گستاخانه غربي‌ها خاطرنشان کردند: دفاع از جنايات صهيونيست‌ها، در نظام ليبرال دموکراسي و در منطقي ريشه دارد که از کمترين ارزش‌هاي اخلاقي برخوردار است و هيچ احساس انسانيتي در آن وجود ندارد.
ايشان در جمع بندي اين بخش از سخنانشان تأکيد کردند: آمريکايي که در قضاياي مختلف با جمهوري اسلامي در چالش است واقعيتش همين است که مي‌بينيم، ما بايد آمريکا را از اين ماجرا بهتر بشناسيم و اين شناخت به عنوان تجربه‌اي مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با آمريکا اثر بگذارد و براي ملت ما، دانشجويان، روشنفکران و براي همه ما به يک معيار تبديل شود.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: رفتار سلطه‌گران با ظلمي که به مظلومان غزه مي‌شود اثبات مي‌کند آنها به بشر، حقوق‌بشر و به انسانيت، مطلقاً هيچ اعتقادي ندارند و هرچه درباره آزادي و حقوق‌بشر مي‌گويند تمسخر آزادي و حقوق‌بشر است.
ايشان يک بار ديگر تأکيد کردند: اين حرفها را به عنوان نصيحت به مسئولان آمريکايي نمي‌گوييم بلکه براي خودمان مي‌گوييم تا تکليف خودمان را بدانيم و در قضاوت‌ها و تحليل‌هايمان بفهميم با چه کساني روبرو هستيم.
رهبر انقلاب افزودند: شعارهاي ضدآمريکايي و ضدغربي و ضداستکباري که در کشور شنيده مي‌شود ناظر به حقيقت و واقعيت وجودي آمريکاست اما برخي به غلط تصور مي‌کنند که اين شعارها، کاري تعصب‌آميز و بدون منطق فکري است.
رهبر انقلاب افزودند: نگاه ضدآمريکايي و ضدغربي در ايران، يک نگاه عقلاني و متکي بر تجربه و محاسبه صحيح است.
ايشان با اشاره به سخنانشان در ديدار اخير با مسئولان و کارگزاران کشور افزودند: همان‌گونه که بيان شد هدف اساسي دشمن، ايجاد اختلال در دستگاه محاسباتي ماست چرا که اگر يک نظام محاسباتي دچار اختلال شود حتي با داده‌هاي صحيح، خروجي‌هاي غلط مي‌دهد و تجربه‌ها نيز به درد او نمي‌خورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با برشمردن برخي تجربه‌هاي ايرانيان از رفتار غرب در چند دهه اخير افزودند: روي کار آوردن ديکتاتوري عجيب رضا قلدر، اشغال ايران در دهه 20، غارت منافع نفتي، کودتاي 28مرداد، حمايت همه‌جانبه از ديکتاتوري محمدرضا، کارشکني در مقابل پيروزي انقلاب، حمايت همه‌جانبه از صدام و دهها توطئه ديگر، تجربه‌هاي ذي‌قيمتي است که شناخت ملت را از آمريکا، واقعي و عميق مي‌کند اما روشنفکران غربزده چون دستگاه محاسباتي آنها دچار اختلال شده حتي از اين تجربه‌هاي تلخ هم، استنتاج درست ندارند.
رهبر انقلاب، احياي عقلانيت صحيح را از مهمترين خدمات انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: برخلاف ملت، برخي دستان مي‌خواهد همان جريان‌هاي محقر غرب‌زده بار ديگر امور کشور را به دست گيرند که بايد در مقابل اين حرکت، ايستاد و اين ايستادگي، کاملاً صحيح و عقلاني است.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش نخست سخنانشان، ديدار امروز با دانشجويان را ديداري خوب و نشانگر روحيه ايمان و شور و منطق و انگيزه در جوانان کشور دانستند و گفتند: مطالبي که امروز نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي بيان کردند، نشانگر وجود همين روحيه در ميان دانشجويان است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: ممکن است برخي مطالب مطرح شده غيرمنطقي يا غيرقابل تحقق و يا نادرست باشند اما مهمتر از اين جزئيات، وجود روحيه پرنشاط و مطالبه‌گر ميان دانشجويان است که موجب خرسندي فراوان است.
ايشان تأکيد کردند: جوان دانشجو بايد مطالبه‌گر، پرانگيزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد که به فضل خداوند اين روحيه، امروز در ميان دانشجويان وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته روحيه مطالبه‌گري و انتقاد در ميان دانشجويان بايد همراه با رعايت اخلاق و انصاف و حدود شرعي و پرهيز از بيان مطالبي باشد که به آن علم و يقين وجود ندارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به دانشجويان گفتند: اميدوارم اين روحيه احساس تکليف، مطالبه‌گري و انتقاد تا زماني که به عنوان مسئولان آينده کشور، مسئوليت‌ها را در دست مي‌گيريد، در ميان شما باقي بماند زيرا اگر اينگونه شود، کشور نجات پيدا خواهد کرد.
ايشان با اشاره به مطالب برخي دانشجويان درخصوص لزوم هدايت جريان علمي کشور به سمت کاربردي شدن و حل مسائل و مشکلات جامعه، افزودند: امروز، کار و تلاش علمي در کشور و در دانشگاه‌ها، تلاشي زنده، موفق و مورد تحسين است اما اين تلاش علمي بايد مقدمه عمل براي حل مشکلات کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: انتشار مقالات علمي در پايگاه‌هاي علمي معتبر جهان، اقدام علمي مورد تمجيد است اما مطلوب نهايي اين است که کار علمي ناظر به نيازهاي عملي کشور باشد.
ارتباط بين شيوه‌هاي مديريت اقتصادي و فرهنگ جامعه، يکي ديگر از مطالب دانشجويان بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درخصوص آن گفتند: ما قبول داريم که ممکن است شيوه مديريت اقتصادي در جهت‌گيري‌هاي فرهنگي تأثيرگذار باشد اما مسئله مهم و حياتي نگاه و جهت‌گيري‌هاي فرهنگي است که در همه سطوح بايد به آن توجه شود.
ايشان افزودند: اينکه در دهه هفتاد در حالي که اعتراض‌ها به شيوه مديريت اقتصادي بود از جانب رهبري موضوع تهاجم فرهنگي مطرح شد، به دليل اهميت بسيار بالا و اصالت موضوع فرهنگ و جهت‌گيري‌هاي فرهنگي در همه مقاطع است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مطالب يکي از دانشجويان درخصوص مدت زمان سربازي به عنوان مانعي براي ازدواج دانشجويان خاطرنشان کردند: ازدواج جوانان، موضوع مهمي است که بي‌تفاوتي نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشايندي را در آينده، به همراه داشته باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: راه‌حل مشکل سربازي براي ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نيست و بايد شيوه‌هاي ديگري به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگيزه براي ازدواج در ميان جوانان است، که نبايد کاهش يابد.
ايشان با اظهار تأسف از بالا رفتن سن ازدواج بويژه در ميان دختران، تأکيد کردند: بايد جوانان، خانواده‌هاي آنان و مسئولان دانشگاه‌ها، براي زمينه‌سازي رواج ازدواج در محيط‌هاي دانشگاهي و جلوگيري از افزايش سن ازدواج، هم‌انديشي و چاره‌جويي کنند.
رهبر انقلاب اسلامي برخي سنت‌ها و باورهاي غلط را از موانع ازدواج جوانان برشمردند و گفتند: جوانان که همواره داراي روحيه مطالبه‌گري و پيشنهاد دهنده روش‌هاي جديد هستند، بايد زمينه‌ساز از ميان برداشته شدن اين سنت‌ها و باورهاي غلط باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به برکات معنوي و مادي سنت حسنه ازدواج خاطرنشان کردند: بايد يک حرکت جدي در جامعه براي رواج ازدواج ميان جوانان و دانشجويان آغاز شود.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به سؤال يکي از دانشجويان اشاره کردند که پرسيده بود آيا مواضع سياسي افراد و دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي بايد منطبق با نظرات رهبري باشد؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پاسخ به اين سؤال گفتند: خير، اين تصور صحيحي نيست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجويان که جزو قشرهاي پيشرو هستند، بايد الگو گرفته و برگردان نظرات رهبري باشد.
ايشان افزودند: دانشجو به عنوان انساني مسلمان، مؤمن و صاحب فکر بايد با نگاه به صحنه تحليل داشته باشد و براساس آن تحليل نسبت به اشخاص، سياست‌ها، جريان‌ها و دولت‌ها موضع‌گيري کند.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: تنها معيار صحيح تحليل، بايد تقوا يعني دخالت ندادن هواي نفس در طرفداري يا مخالفت، و در تمجيد يا انتقاد، باشد.
ايشان افزودند: نبايد اينگونه تصور شود که همه بايد منتظر بمانند تا رهبري، ابتدا موضع خود را درباره يک شخص و يا يک سياست اتخاذ کند و بقيه بر همان اساس موضع‌گيري کنند.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: اين روش کارها را قفل خواهد کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: رهبري وظايفي دارد که به توفيق الهي آنها را انجام خواهد داد اما دانشجويان هم وظايفي دارند که بايد با معيار تقوا و با در نظر گرفتن شرايط صحنه، آنها را انجام دهند.
ايشان يک نکته را هم خاطرنشان کردند و گفتند: البته اگر در زمينه‌اي نظري از جانب رهبري بيان شود، ممکن است اين نظر، در تشخيص کساني که به رهبري حسن ظن دارند، مؤثر باشد اما اين به معناي ساقط‌شدن نظر ديگران نيست.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه دانشجويان نسبت به موضوعات مختلف دغدغه داشته باشند و مسائل را با چشم باز پيگيري کنند، افزودند: دانشجويان در واقع نمايش‌گر وجدان بيدار ملت و نشان‌دهنده گرايش‌هاي عمومي جامعه هستند لذا بايد کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکليف به مسائل مختلف نگاه کنند و محيط کشور و منطقه، تهديدها و فرصت‌ها، و دشمنان و دشمني‌ها را به خوبي بشناسند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنان خود چند توصيه هم به دانشجويان داشتند.
توصيه اول: تقويت مطالعات ديني و سياسي در کنار آن کار علمي و بالا بردن قدرت تحليل.
رهبر انقلاب اسلامي دانشجويان را به تفکر در مسائل فراخواندند و با تأکيد بر پرهيز از نگاه احساسي و روزنامه‌اي به مسائل، خاطرنشان کردند: بسياري از موضوعات از جمله موضوعاتي که از زبان دانشجويان مطرح شد بايد در همان کرسي‌هاي آزادانديشي که قبلاً مطرح کرديم و در بحث‌هاي آزاد دانشجويي در محيط‌هاي دانشگاهي تعيينِ تکليف شوند.
رقابت گفتماني در محيط‌هاي دانشگاهي، با منطق قوي و همراه با تحمل مخالف، توصيه دوم رهبر انقلاب اسلامي به دانشجويان بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: هيچگاه نبايد از جريان مخالف تعجب و وحشت کرد و يا خشمگين شد بلکه بايد با تقويت مباني و استحکام موضع، وارد رقابت گفتماني شد و ديدگاه مخالف را تحمل کرد.
در ابتداي اين ديدار آقايان:
- سعيد اصغريان – نماينده اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان
- علي بياني – نماينده دفتر تحکيم وحدت
- احسان چناراني – نماينده جنبش عدالت‌خواه دانشجويي
- سيدمحسن ميرحاجي – نماينده بسيج دانشجويي
- عليرضا کريمي – نماينده اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل
- و وحيد غريبي – نماينده گروه‌هاي جهادي
ديدگاه‌هاي تشکل خود را درباره مسائل مختلف دانشجويي، دانشگاه‌ها، علمي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بيان کردند.
نکات مهم سخنان نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي:
-  لزوم بازبيني عميق مواد درسي رشته‌هاي علوم انساني
- دقت در گره نزدن مسائل اقتصادي به مذاکرات
- ضرورت تحرک بيشتر دستگاه ديپلماسي در مسائل منطقه
- انتقاد از رويکرد فرهنگي برخي مسئولان و غفلت از مسائل اصلي و ارزشي
- لزوم برنامه‌ريزي عملي مسئولان براي اجرايي شدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي
- ابراز نگراني ازحضور احتمالي برخي عوامل فتنه در بعضي مسئوليت‌ها از جمله در دانشگاه‌ها
- توجه بيشتر به جوانان در واگذاري مسئوليت‌ها
- قاطعيت قضايي در مبارزه با مفاسد اقتصادي، رسيدگي به جرائم فعالان فتنه و برخورد با سوءاستفاده‌هاي برخي آقازاده‌ها
- افزايش ارتباطات ائمه جمعه و نمايندگان ولي‌فقيه با جوانان و نيازهاي جوانان
- مقابله صحيح با ترويج پديده‌هايي نظير اشرافي‌گري
- برنامه‌ريزي براي استمرار پيشرفتهاي تحسين‌برانگيز علمي
- انتقاد از پررنگ شدن مجدد سياست‌هاي اقتصاد ليبرالي و کم‌توجهي به بخش تعاون
- ضرورت توجه کامل به مسائل معيشتي مردم
- توجه به تربيت صحيح سياسي، اسلامي و انقلابي در دانشگاه‌ها
- ضرورت توجه و دقت کامل تيم هسته‌اي ايران به ترفندهاي پيچيده غرب براي محدود کردن توانايي‌هاي هسته‌اي ايران
- برخورد جدي با سران فتنه به عنوان عاملان اصلي خسارات جبران ناپذير فتنه 88
-  اظهار تأسف از بي‌توجهي سران قوا و مسئولان دستگاه‌هاي فرهنگي به حضور در اجتماعات دانشجويي
- بي‌ثمر بودن سياست اعتماد‌سازي به علت خصومت عميق مستکبران با انقلاب اسلامي
- ضرورت تحرک جدي دولت براي فعال‌سازي ظرفيت‌هاي اقتصادي داخلي
- تشکر از تلاش‌هاي دولت به ويژه در بخش بهداشت و درمان و ضرورت بررسي ميزان تحقق شعارها و اهداف اعلام شده در يکسال گذشته
- هوشياري در مقابل جريان خزنده غرب‌زده در برخي مطبوعات براي تطهير چهره آمريکا و جبهه استکبار
- ضرورت تبديل شدن طرح‌ها و فعاليت‌هاي جهادي به يک مدل مديريتي.