kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۷۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴

فوربس: توافق ایران و چین ضربه محکم به جایگاه آمریکا در نظام جهانی است

پایگاه خبری فوربس توافق چین و ایران را یک ضربه محکم به جایگاه آمریکا در غرب آسیا و یک عقب‌گرد دیگر از سطح نظام جهانی خواند.


پایگاه خبری فوربس در گزارشی با‌ اشاره به توافق 25 ساله ایران و چین نوشت: تهران و پکن اخیرا از طرح خود برای امضای یک قرارداد 25 ساله برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خبر داده‌اند. درحالیکه جزئیات این توافق هنوز فاش نشده است اما واضح است که این یک گام بلند ایران به سمت شرق است.
این گزارش افزود: چنین توافقی بیش از پیش موقعیت ایالات متحده آمریکا را در غرب آسیا تضعیف خواهد کرد. توافق ایران و چین، یک ضربه محکم به جایگاه آمریکا در غرب آسیا و یک عقب‌گرد دیگر از سطح نظام جهانی است.
پایگاه خبری فوربس در ادامه نوشت: برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، نقش رهبری آمریکا در سطح جهانی در حال کوچکتر شدن است. و چندین روند طی سال‌های اخیر در سطح بین‌المللی به گونه‌ای تغییر کرده است که به ضرر آمریکا و به سود چین بوده است.
این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود نوشت: توافق 25 ساله چین با ایران باعث تقویت جایگاه این کشور در غرب آسیا خواهد شد. شرکتهای چینی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در قاره آفریقا هستند و بیش از 140 میلیارد دلار نیز در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چین همچنین در کل آسیا و اروپا سرمایه‌گذاری کرده است و به دنبال احیای جاده ابریشم با نام جدید «یک کمربند یک جاده» است. این کشور همچنین در زمینه زیرساختهای مهم مثل برق، جاده‌ها، پل‌ها، منابع طبیعی و بنادر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده است.
این گزارش تاکید کرد که به نظر می‌رسد آمریکا به حاشیه رانده شده و به این دلیل از منافع اقتصادی نیز بی‌بهره خواهد ماند.
فوربس در پایان به فاصله انداختن کشورها با آمریکا به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور پرداخت و نوشت: ویروس کرونا نیز به شدت در آمریکا تاثیر منفی داشته است.  آمریکا مانند بسیاری از کشورها محدودیت‌هایی در سفرهای بین‌المللی وضع کرده است. این امر باعث مشکلات شرکتهای آمریکایی در تامین کالا و مواد اولیه از فرامرزها شده و همچنین مشکلاتی در زمینه پیدا کردن مشتری برای کالاهای آمریکایی پدید آورده است. اما برخلاف سایر کشورها، آمریکا با سازمان‌های چندجانبه جهانی برای مقابله با ویروس کرونا همکاری نمی‌کند. در عوض از سازمان جهانی بهداشت کناره‌گیری کرده و در نشست بین‌المللی درباره واکسن کرونا نیز شرکت نکرد. کشورهای اروپایی قصد دارند برای جبران ضررهای ناشی از ویروس کرونا یک تریلیون یورو کمک مالی برای اقتصاد در نظر بگیرند و کشوری مثل چین نیز تا کنون 2 میلیارد دلار به کشورهای دیگر برای مبارزه با ویروس کرونا کمک کرده است.
 تغییر قواعد بازی
روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با تیتر«تل‌آویو رصد می‌کند: همکاری ایران و چین قواعد بازی را تغییر می‌دهد» نوشت: صهیونیست‌ها و محافل رسمی در رژیم صهیونیستی تاکنون در قبال توافقنامه همکاری ایران و چین سکوت کرده‌اند.
در ادامه این گزارش نوشته شده است: بی‌شک این توافقنامه یک نقطه عطف در نبرد منطقه‌ای و بین‌المللی و مشخصا در رویارویی با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران به شمار می‌رود چرا که ویژگی برجسته این توافقنامه آن است که ۲ طرف آن جزو دشمنان سرسخت آمریکا به شمار می‌روند. چینی‌ها استراتژی خود را از طریق ساخت بنادر و اجرای پروژه‌های زیرساختی گسترده در سراسر جهان اجرا می‌کنند؛ استراتژی که آمریکا تلاش می‌کند آنرا خنثی کند.
به نوشته این روزنامه، این توافقنامه از سوی دیگر، به مثابه دور زدن محاصره اقتصادی آمریکا علیه ایران به شمار می‌رود به طوریکه حرف و حدیث‌هایی درخصوص سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلار طی ۲۵ سال مطرح شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم نوشت که این توافقنامه باعث ایجاد یک واقعیت استراتژیک جدید می‌شود که در نهایت قواعد بازی را در خاورمیانه تغییر می‌دهد. طی سال‌های گذشته، تل‌آویو تلاش گسترده‌ای برای تقویت روابط اقتصادی خود با پکن کرده است. تحلیل‌گر امور نظامی در روزنامه هاآرتص نوشت که این توافقنامه، به وضوح نشان دهنده حمایت چین از ایران برای کاهش فشارها از این کشور است. این مسئله یک چالش بزرگ برای دشمن صهیونیستی ایجاد کرده چرا که ایران در بحبوحه فشار اقتصادی، هیچ امتیازی درخصوص برنامه هسته‌ای و موشکی و حمایت از مسئله فلسطین و محور مقاومت نداده است پس اگر این کشور تقویت شود که دیگر هیچ امکانی در این خصوص وجود نخواهد داشت.
کمک به ثبات بین‌المللی ایران و چین
«مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها» دیروز (دوشنبه) نشستی با حضور کارشناسان و دیپلمات‌های سابق کشورمان و چین با عنوان «برنامه ۲۵ ساله همکاری تهران- پکن و چشم‌انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» برگزار کرد.
سیدمحمد حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین در این نشست گفت: نزدیک شدن این دو کشور اثرات با اهمیتی در منطقه و جهان دارد و لاجرم مخالفانی دارد و پمپئو نیز می‌تواند یکی از این مخالفان باشد که این قرارداد را ترکمنچای بنامد.
ملائک افزود: نکته‌ای که در سند منتشر شده در رسانه‌ها وجود دارد این است که چین قبول کرده تا طرف ثابت برای وارد کردن نفت ایران در 25 سال آینده باشد. در حالی که باید بدانیم چین بر اساس یک برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیق  وارد‌کننده نفت ایران خواهد بود چه ما وارد این تفاهم نامه با آنها بشویم یا چه نشویم چین در سبد انرژی خود نفت ایران را جای داده است.
سفیر اسبق ایران در چین خاطرنشان کرد:  اگر از زاویه نظام بین‌الملل نگاه کنیم  چین نیاز جدی سیاسی و ژئوپلیتیک به ایران دارد که در کنار پاکستان بتواند هم پیمانان منطقه‌ای داشته باشد. بنابراین اگر به این نکته‌اشاره شود این تفاهم‌نامه در شرایط متوازن‌تری برای ایران قرار می‌گیرد و این طور نیست که ما از روی انفعال وارد این قرارداد شویم.
وی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه صرف نظر از ماهیت سیاسی ایران و چین به ثبات سیاسی بین‌المللی برای هر دو کشور کمک می‌کند.
هوا لمینگ، سفیر سابق چین در ایران نیز در این نشست گفت: در ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور چین بعد از ۱۳ سال به ایران سفر کرده بود. هر دو کشور موافقت کردند که یک روابط استراتژیک ایجاد شود. آمریکا فشارهای زیادی به چین و ایران آورده
است.
هفته گذشته در نیویورک تایمز و وال استریت خبری منتشر شد که تفاهمنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین منتشر شد و نیویورک تایمز حتی متن کامل آن را منتشر کرد. آنها می‌خواهند به افکار عمومی آمریکا بگویند دو کشور ایران و چین به عنوان دشمن آمریکا می‌خواهند به یکدیگر نزدیک شوند.
لمینگ افزود: آمریکا برای ۲۰ سال سعی داشت جلوی رشد مناسبات ایران و چین را بگیرد و اکنون سوژه داغی برای ایجاد یک سوتفاهم پیدا کرده است. اما به نظرم نباید این سوژه در اختیار کشورهای دشمن ایران و چین قرار بگیرد.
ایران قرار نیست
«دولت متکی» به چین باشد
شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: جمهوری اسلامی ایران در فرایند نهایی کردن قراردادی با چین قرار دارد که طبق آن برنامه فروش نفت خام به دومین اقتصاد بزرگ جهان طی ۲۵ سال آینده استمرار می یابد.
در ادامه گزارش آمده است: این ایده که ایران قرار است دولت متکی به چین باشد، اعتبار ندارد.
شورای آتلانتیک در ادامه نوشت: این سند همکاری به‌وضوح در تضاد با امیدهای مدام دولت ترامپ برای تخریب اقتصاد ایران از طریق کمپین فشار حداکثری است.