kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
ظریف در بغداد:

ایران و عراق در اجرای توافقات دوجانبه جدی هستند

وزیر امور خارجه کشورمان با‌ اشاره به رایزنی‌های خود با مقامات عراقی بر عزم جدی عراق و ایران برای اجرای توافقات دوجانبه تاکید کرد.



 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز (یکشنبه) به عراق سفر کرده است، درباره دیدارهایش با رهبران سیاسی عراق و رایزنی با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیری و وزیر امور خارجه عراق و تعدادی از رهبران سیاسی این کشور تاکید کرد که شاهد یک اراده جدی در طرف عراقی برای اجرای این توافقات است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران نیز برای اجرای این توافقات اراده جدی دارد زیرا منفعت آن به نفع دو ملت خواهد بود. وی ادامه داد: تشکیل دولت جدید و سفر دو روز آینده نخست‌وزیر محترم عراق به تهران فرصت خوبی برای پیشبرد و اجرایی کردن تصمیمات قبلی از جمله توافقات صورت گرفته در سفر اسفندماه 97 حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد است.
خواستار عراق قوی
و پُر از صلح و آرامش هستیم
ظریف همچنین پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود در نشست خبری مشترک عنوان کرد: روابط ایران و عراق با خون جوانان ما در مقابله با داعش پایدار شده و این روابط هیچگاه به هیچ شکلی از بین نخواهد رفت.
وی افزود: برای ما عراق قوی و پر صلح و آرامش و دارای روابط سازنده و خوب با همه همسایگانش معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح خودمان است و از این جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوی و صلح‌آمیز خلیج‌فارس استقبال می‌‌کنیم.
وزیر خارجه بیان کرد: امکانات اقتصادی دو کشور می‌تواند برای پیشرفت مشترک دو مردم مورد استفاده قرار گیرد. روابط بسیار خوب اقتصادی با عراق داریم هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تبادلات تجاری و علی‌رغم کرونا این روابط را ادامه خواهیم داد.
وی گفت: ضرورت دارد در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو و تشریک مساعی کنیم. منطقه ما نیاز به آرامش دارد. متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان خسارت بزرگ برای مقابله با تروریسم در این منطقه بود. ایران و عراق به‌عنوان دو کشور خسارت‌دیده از این حرکت با همکاری هم موضوع را پیگیری خواهند کرد.
دیدار ظریف با رئیس‌جمهور
و نخست‌وزیر عراق
ظریف در ادامه دیدارها با مقامات عراقی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار که در دو جلسه خصوصی و جمعی انجام شد، درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر روابط دیرینه و تاریخی دو کشور، توسعه و تعمیق آن را به نفع دو ملت و کشورهای منطقه خواندند. وی همچنین با هادی (ابوحسن) العامری رئیس ‌ائتلاف فتح عراق دیدار و درخصوص مسائل مختلف روابط دو‌جانبه و نیز پیگیری شهادت سرداران مقاومت، مبارزه با تروریسم و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
دیدار با سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و ائتلاف عراقیون و فالح فیاض رئیس‌ الحشد‌الشعبی از دیگر برنامه‌های ظریف در سفر خود به عراق بود.
ادای احترام و قرائت فاتحه ظریف در محل شهادت
سردار سلیمانی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه همچنین در بدو ورود به بغداد به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی، در محل شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد‌الشعبی و همراهانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد ضمن ادای احترام، فاتحه‌ای قرائت کردند.