kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
دیپلمات سابق هندی:

اسرائیل از چشم‌انداز توافق ایران با چین عصبانی است

یک دیپلمات سابق هندی به نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق بلندمدت ایران و چین ‌اشاره کرد و نوشت: اسرائیل صددرصد از چشم‌انداز توافق ایران با چین عصبانی است.




یک دیپلمات سابق هندی در توییتی به سلسله رویدادهای تازه در منطقه واکنش نشان داد و نوشت که ایران مدتهاست با تروریسم آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه است.
ام کی بهادرا کومار، سفیر سابق هند در ترکیه و ازبکستان در رشته  توییتی نوشت: از عملیات سیا در ایران برای بی‌ثبات سازی غافل نشویم. ایران مدتهاست که با تروریسم آمریکایی، اسرائیلی مواجه بوده و روش‌های تلافی را نیز یافته است.
این دیپلمات سابق هندی با‌ اشاره به نگرانی تل‌آویو از توافق تازه تهران و پکن نوشت، اسرائیل صددرصد از چشم انداز توافق ایران با چین عصبانی است.
چندی قبل نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک ‌تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.
نیویورک ‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت مشارکت میان ایران و چین، نقطه ‌اشتعال خطرناک و جدیدی در روابط رو به وخامت چین و ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد و ضربه بزرگی به سیاست‌ تهاجمی ترامپ در قبال ایران از زمان خروج از برجام در سال ۲۰۱۵ تاکنون وارد خواهد آورد. به نوشته این روزنامه، توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین نیز یک زنگ هشداری برای ایالات متحده آمریکا است.
یک رسانه صهیونیستی نیز  در همین زمینه  توافق ایران و چین برای همکاری در عرصه‌های مختلف را «خبر بد برای اسرائیل» توصیف کرده و نوشت که  این توافق تا حد زیادی «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران را خنثی خواهد کرد.
خشم تحلیلگران صهیونیست
تاکنون هیچ یک از مقامات رژیم صهیونیستی موضع رسمی در ارتباط با توافق جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نگرفته و سکوت پیشه کرده‌اند؛ اما تحلیلگران نظامی این رژیم نتوانسته‌اند خشم خود را از این توافق پنهان کرده و در مقاله‌هایی این توافق را موجب کاهش فشارها بر ایران دانسته‌اند.
به نوشته وبگاه عرب۴۸، عاموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: صف‌بندی روشن و واضح چین در کنار ایران، فشارهای اقتصادی تهران را کاهش می‌دهد و همراستا با آن چین می‌تواند تنش میان آمریکا و اسرائیل با ایران را درخصوص برنامه هسته‌ای متوازن کند.
ران بن شای، دیگر تحلیلگر نظامی اسرائیلی در روزنامه یدیعوت احارانوت نیز نوشت که اجرای این توافق، یک کمربند امنیتی دور اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد و علاوه‌بر آن یک ضربه  اساسی به سیاست «دونالد ترامپ» در خاورمیانه و جایگاه آمریکا در جهان وارد خواهد کرد.
او همچنین گفت که این توافق در درازمدت موجب تهدید اسرائیل خواهد شد.
بن شای افزود: آن‌چه که باید به طور ویژه مورد توجه و اهتمام اسرائیل و آمریکا قرار گیرد، بخش مرتبط با همکاری تکنولوژی و نظامی است. طبق پیش‌نویس این توافق، چین در ایران شبکه ارتباطات دایر خواهد کرد و ایران می‌تواند به سیستم مکان‌یابی از نسل پنجم وابسته به ماهواره‌های چین دست یابد. همچنین در این توافق درخصوص پژوهش‌های نظامی مشترک و همکاری‌های اطلاعاتی دو طرف صحبت شده است.
او همکاری ایران و چین در حوزه تکنولوژی و نظامی را موجب توانمندسازی برنامه هسته‌ای ایران در قبال خرابکاری‌های آمریکا و اسرائیل دانست و از سوی دیگر دستیابی ایران به تکنولوژی جی پی اس چین موجب می‌شود تا اسرائیل به سختی بتواند آنچه در ایران می‌گذرد را رصد کند. علاوه‌بر این، ایران می‌تواند با استفاده از این فناوری، دقت موشک‌های خود را بالا ببرند و این فناوری را در اختیار همپیمانان خود در سوریه و یمن و لبنان قرار دهد.
نگرانی شدید
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در سرمقاله‌ای به تفاهم 25 ساله ایران و چین ‌اشاره کرد و نوشت که کابینه اسرائیل باید با نگرانی شدید تحولات این توافق را دنبال کند.
جروزالم پست با‌اشاره به روابط نزدیک پکن با تهران نوشت:چین حتی پا را فراتر نهاده و بر اساس گزارش‌ها، دو کشور در حال کار بر یک توافق امنیتی و اقتصادی 25 ساله چند میلیارد دلاری هستند. این توافق به روابط نظامی نزدیک‌تر میان تهران و پکن منجر می‌شود که شامل رزمایش‌های نظامی مشترک، تحقیقات و توسعه تسلیحات و به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات است.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: توافق میان ایران و چین هنوز به امضا نرسیده اما کابینه باید این تحولات را با نگرانی عمیق پیگیری کند. هرگونه منابع جدیدی که به نیروهای مسلح ایران برسد می‌تواند علیه اسرائیل به کار گرفته شود و سرازیر شدن وسیع پول چین به بانک‌های ایران، پروژه‌های زیرساختی و ارتباطاتی باعث خواهد شد تا رژیم بیشتر برای گروه‌های وابسته به خود هزینه کند.
واکنش به یک دروغ
حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس درباره ادعای نماینده مجلس مبنی بر واگذاری کیش به چینی‌ها در توییتر نوشت: یک نماینده مجلس در تضاد با اظهارات مقامات رسمی کشورمان،ادعا نموده که اعطای اختیارات تام به چین در مورد جزایر ایرانی، در پیش‌نویس قبلی سند همکاری دوکشور وجود داشته است.
با توجه به تامین خوراک وسیع تبلیغاتی این اظهارات نادرست برای رسانه‌های معاند،ایشان سند اثبات این ادعا را ارائه کند.
تغییر راهبرد پکن در برابر واشنگتن
روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» هنگ‌کنگ چین نوشت که همکاری فزاینده چین با ایران در عرصه‌های مختلف نمادی از تغییر راهبرد پکن در برابر واشنگتن است و‌اشتیاق این کشور را برای مقاومت در برابر سیاست‌های یکجانبه آمریکا نشان می‌دهد.
ساوت چاینا در گزارش خود آورده است که فرقی نمی‌کند در آینده چه‌کسی سکان کاخ سفید را در اختیار بگیرد هرچه می‌گذرد ‌اشتیاق بیشتری از سوی چین برای مقابله با آمریکا دیده می‌شود.
به گزارش فارس، بلومبرگ در یادداشتی سند همکاری‌های 25 ساله ایران و چین را نشانه تغییرات بزرگ دانست و نوشت، جو بایدن حتی اگر در انتخابات پیروز شود، خیلی چیزها به حالت قبل برنخواهد گشت.
این روزنامه به شکل‌گیری جبهه‌های مختلف مقاومت در برابر آمریکا ‌اشاره کرده و نوشته است این‌که چه‌کسی در آمریکا روی کار بیاید، شاید دیگر تفاوت زیادی نداشته باشد زیرا جهان کاملاً متحول شده است و کشورهایی هستند که تمایل به مقابله با آمریکا نشان می‌دهند.
ساوت چاینا افزایش همکاری چین با ایران را یکی از جسورانه‌ترین تلاش‌ها از سوی پکن در راستای تحولات ژئوپولیتیک ارزیابی کرده و نوشته است: امروز دیگر کشورها اعتمادشان را به واشنگتن از دست داده‌اند.
این گزارش تأکید کرده است ایران و بسیاری از کشورهای دیگر هرگز به امضای آمریکا پای یک پیمان و توافقنامه اعتماد نخواهند کرد امروز همه می‌خواهند از وابستگی خود به آمریکا بکاهند و اگر بتوانند وابستگی کمتری به تجارت آمریکا و دلار آمریکا داشته باشند.