kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
اندیشکده شورای آتلانتیک

فشار حداکثری آمریکا علیه ایران با شکست روبرو شده است

کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک تأکید کرد: تاکنون یکجانبه‌گرایی و سیاست فشار حداکثری آمریکا مؤثر نبوده و در تسلیم کردن ایران با شکست روبرو شده است.




باربارا اسلاوین، کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: ایالات متحده و متحدان اروپایی، برجام را اقدامی اعتمادساز در نظر گرفتند که شاید بتواند زمینه همکاری با دولت حسن روحانی برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه و یمن و گفت‌وگو در مورد مسائل موشکی، معماری امنیتی منطقه‌ای و همچنین حقوق بشر را فراهم سازد. در مقابل اما اکنون با جنگ پشت پرده آمریکا و اسرائیل علیه ایران روبرو هستیم در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و تمام تحریم‌ها را علیه این کشور بازگردانده است. تنش‌ها در عراق شعله‌ور شد تا جایی که آمریکا یک ژنرال ارشد ایرانی (شهید حاج قاسم سلیمانی) را ترور کرد. همچنین شبه‌نظامیان همسو با ایران به مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند حملات موشکی ترتیب می‌دهند.
اسلاوین تأکیدکرد: برای آمریکا و ایرانی که نزدیک به 40 سال از روابط متخاصم جویانه برخوردار بودند، برجام می‌توانست آغاز فرایندی برای عادی سازی روابط اقتصادی و دیپلماتیک باشد. در آستانه توافق بسیاری از دیپلمات‌های ایران در آمریکا سعی می‌کردند تا زمینه سرمایه‌گذاری آمریکا در ایران به طور خاص در حوزه‌های پیشرفته فناوری و توریسم را فراهم کنند. بسیاری از افراد برای اولین بار پس از سال‌های طولانی به ایران سفر کردند تا دوباره با دوستان و نزدیکان خود ارتباط برقرار کنند و ببینند که چگونه کشور از زمان انقلاب 1979 با تغییر و تحول همراه شده است.
وی نوشت: مبرهن است که انتخاب دونالد ترامپ در نوامبر 2016 بزرگ‌ترین عامل برای پایان امیدهای حاصله از برجام بود. ترامپ در کمپین انتخاباتی خود این توافق را «بدترین توافق» تاریخ در نظر می‌گرفت و پس از تهدیدهای مکرر برای خروج از توافق که نقش بزرگی در جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران داشت بالاخره در مه 2018 به صورت یکجانبه از توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدتری را علیه این کشور تحمیل نمود.
کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک تأکید کرد: تاکنون یکجانبه‌گرایی و سیاست فشار حداکثری آمریکا مؤثر نبوده و در تسلیم کردن ایران با شکست روبرو شده است.
اسلاوین افزود: ایالات متحده باید این واقعیت را درک کند که ایران خواه ما دوست داشته باشیم یا نه، دارای نگرانی‌های امنیتی مشروع می‌باشد. تلاش دولت ترامپ برای منزوی سازی ایران و خرد کرد اقتصاد این کشور نه تنها به مردم عادی ایران بلکه همچنین به کل منطقه صدمه خواهد زد.
به گزارش راهبرد معاصر، وی خاطرنشان کرد: دولت‌های بعدی ایالات متحده و ایران با چالش‌های بسیاری از جمله مقابله با کروناویروس و رکود اقتصادی روبرو هستند. اما هر کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر و در ایران در سال آینده پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود باید به منازعه‌ای که به هر دو کشور، منطقه و جهان آسیب می‌زند پایان دهد.