kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
روحانی:

‌۲۵ میلیون ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند

رئیس‌جمهور گفت: گزارش معاون وزارت بهداشت می‌گوید که ۲۵میلیون جمعیت ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند و بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا در ماه‌های آینده خواهند بود.



حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دیروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تقریباً در ماه پنجم مبارزه با ویروس کرونا هستیم، اظهار داشت: همچنان نگرانی در داخل کشور و هم در سطح جهان وجود دارد و همانطور که بارها تاکید شده است، هنوز درمان قطعی و واکسن وجود ندارد و به ایمنی جمعی در جامعه نرسیدیم. هیچ راهی جز قطع زنجیره ابتلا نداریم تا بتوانیم برای کشور و ساماندهی شرایط بهداشتی تلاش کنیم.
وی عنوان کرد: گزارشی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به دست ما رسید که نکات مهمی دارد مبنی بر اینکه تخمین ما بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از افراد در این ۱۵۰ روز بستری بودند که مجموعاً بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند.
روحانی گفت: در این گزارش آمده است که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود. در این گزارش پیش‌بینی شده تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش‌بینی کنیم حدود دو برابر مقداری خواهد بود که در این ۱۵۰ روز شاهد بودیم. با توجه به اینکه زمان دقیق پایان این بیماری را نمی‌دانیم، باید از لحاظ تخت، امکانات و درمان، خودمان را برای شرایط آینده آماده کنیم. در این گزارش آمده از هر ۱۰۰۰ نفر مبتلا ۵۰۰ نفر اصلاً ممکن است علائم نداشته باشند و متوجه هم نشوند. حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند و اصلاً نیاز به بستری ندارند و ممکن است ۱۵۰ نفر از ۱۰۰۰ نفر نیاز به بستری داشته باشند. پس ما یک جمعیت چند ۱۰ میلیونی پیش رو داریم که باید خودمان را آماده کنیم.
رئیس‌جمهور موج دوم کرونا را محصول ریختن ترس و برگشتن مردم به زندگی عادی دانست و افزود: در این زندگی آداب و رسومی که باید ترک می‌شد مورد توجه قرار نگرفت. ما باید در تمام رسوم اجتماعی آداب و رسوم را کنار بگذاریم. بیماران بدون علامت، بزرگ‌ترین مشکل را ایجاد می‌کنند در حالی‌که بیشترین انتشار ویروس برای این افراد است‌. این افراد هم زمان سرایت دهندگی‌شان طولانی‌تر است و هم ویروس بیشتری را منتقل می‌کنند.‌
وی بیان کرد: مشکل دیگر در کشور ما فشار خون، چربی بالا، قند خون، سنین بالای ۵۵ سال و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای است که کار ما را سخت‌تر می‌کند. در این شرایط سه راه اصلی و اساسی وجود دارد و همه باید به توصیه‌های مربوط به آنها توجه کنیم. ساده‌ترین، راحت‌ترین، موثرترین و کم هزینه‌ترین روش استفاده از ماسک است که عامل بسیار خوبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است. در کنار ماسک رعایت فاصله اجتماعی، جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت شخصی از راه‌حل‌های دیگر است که می‌تواند کمک بزرگی برای سلامت جامعه باشد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه هم وزارت بهداشت و درمان و هم شرکت‌های دانش‌بنیان ما برای تولید داروهای تا حدی موثر، تلاش خوبی کردند. ۵ دارو در اختیار است و یک دارو نیز در هفته‌های پیش رو در اختیار قرار می‌گیرد. با نگاه به آمار و ارقام، در برخی از کشورهای شرق آسیا این بیماری سریع‌تر جمع شده است و زودتر مشکل کاهش پیدا کرده است. دلیل این آن است که اینها تجربه گذشته را داشتند.
روحانی عنوان کرد: در بخش سلامت نیازمند افزایش تاب‌آوری هستیم. نیروی انسانی ما در بیمارستان از دکتر، پرستار، کادر آزمایشگاه، به‌ورز و کسانی که دستگاه‌ها را سرویس می‌کنند کادر درمان ما را تشکیل می‌دهند. نیروی انسانی ما هستند که دست به دست هم می‌دهند تا جبهه دفاع از سلامت را تشکیل دهند. این نیروی انسانی برای ما مهم هستند. باید تعداد کافی در این بخش نیرو داشته باشیم و آنها باید بتوانند فرصت کافی برای استراحت داشته باشند. نیروی کادر درمان ما نباید خسته باشد و اگر ساعت کاری بالا باشد، کیفیت پایین می‌آید. همچنین کادر درمان ما باید انگیزه داشته باشد.
وی تصریح کرد: همه ملت‌ها باید به توان خود تکیه کنند و کرونا این درس را به ما داد که قدرت ملی به خصوص در بخش درمان، علمی و اقتصاد باید در حدی باشد که بتوانیم روی پای خود بایستیم.
روحانی همچنین گفت: وقتی برای مردم صحبت می‌کنند، اضطراب ایجاد می‌کنند. نباید دنبال ایجاد اضطراب باشیم و نباید احساس مقهور بودن بکنیم. ما در مقابل این بیماری پیروز می‌شویم.
گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهور
 با 4 عضو کابینه
رئیس‌جمهور همچنین روزجمعه در گفت‌و‌گو با «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور خواست همانطور که پیش از این هم مقرر شده بود هر چه سریعتر با همکاری دستگاه‌های ذیربط، دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در ماه محرم را برای تصویب در ستاد ملی مبارزه با کرونا آماده و ارائه کند.
وی همچنین به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دستور داد که طرح تسهیلات ودیعه اجاره مسکن که پیش از این قرار شده بود با هماهنگی بانک مرکزی آماده شود، برای بررسی، به جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه شود. روحانی در ادامه، سرعت بخشی بانک‌ها برای اختصاص وام ودیعه مسکن به مستاجرین نیازمند مساعدت را ضروری دانست.
روحانی در گفت وگو با دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قدردانی مجدد از کادر درمانی پرتلاش و فداکار کشور اطمینان داد که تامین نیازهای مادی و معنوی این زحمتکشان عرصه سلامت جزو اولویت‌های دولت است و از وزیر بهداشت خواست در این خصوص پیگیری‌های لازم را با همکاری سازمان برنامه و بودجه به عمل آورد.
وی همچنین پس از دریافت گزارش عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی از روند بازار ارز و نحوه برگشت ارز صادرکنندگان، تاکید کرد که اجرای دقیق و جدی دستورالعمل جدید نحوه برگشت ارزهای صادرکنندگان ضروری است.