kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲

بورل: اگر برجام حفظ شود می‌تواند سنگ‌بنایی برای پرداختن به دیگر نگرانی‌ها درباره ایران شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: من معتقدم که در صورتی که ما برجام را حفظ کنیم و اجرای کامل آن را تضمین کنیم این می‌تواند به سنگ‌بنایی برای پرداختن به دیگر نگرانی‌های مشترک از جمله آنهایی که مربوط به امنیت منطقه‌ای است تبدیل شود.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست‌های امنیتی و نایب‌رئیس‌ کمیسیون اروپا طی مقاله‌ای در پایگاه خبری پروجکت سیندیکیت به پنجمین سالگرد برجام‌ اشاره کرد و نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک صرفا یک موفقیت نمادین نبود بلکه تعهدات خود را تحقق بخشید و اثربخش بود. به لطف سطح بی‌سابقه دسترسی که برجام برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کرده بود، این نهاد قادر بود که طی ۱۵ گزارش متوالی بین ژانویه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کند که ایران به تمامی تعهدات خود تحت توافق عمل کرده است.
به گزارش فارس، وی آورده است: اگرچه بازگشت تحریم‌های آمریکا تاثیرات منفی و شفافی بر اقتصاد مردم ایران داشت ایران همچنان برای  14ماه دیگر به تعهدات خود پایبند بود. اما هم‌اکنون، ایران بار دیگر سطح نگران‌کننده‌ای از اورانیوم غنی‌شده را انباشته است و در حال دستیابی به دانش هسته‌ای جدید است. برجام در حال فرسایش بیشتر بوده و نگرانی‌ها از گذشته در حال ظاهر شدن است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: در ماه ژانویه، فرانسه، آلمان و انگلیس به طور رسمی نگرانی خود درباره از سر گرفته شدن فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را ابراز داشته و از این کشور درخواست کردند که به پایبندی کامل بازگردد. ایران نیز به طور مشابه نگرانی‌های خود را ابراز داشته و اعلام کرد که مزایای اقتصادی مورد انتظار را از برداشته شدن تحریم‌ها دریافت نکرده است. به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، من به همکاری با تمامی گروه‌های باقی‌مانده در این توافق و همچنین کل جامعه جهانی ادامه می‌دهم. ما هر کار ممکن برای حفظ چیزی که ۵ سال پیش به‌دست آوردیم را به کار خواهیم بست تا اطمینان یابیم که توافق موثر باقی بماند.
بورل افزود: این مهم است که یادآوری کنیم که برنامه هسته‌ای ایران همچنان تحت نظارت دقیق قرار داشته و ماهیت صلح‌آمیز آن همواره راستی‌آزمایی شده است. به لطف رژیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما همچنان چیزهای زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران حتی تحت شرایط کنونی می‌دانیم. اگر توافق از بین برود ما این بینش را از دست خواهیم داد و به دو دهه قبل باز خواهیم گشت.
وی نوشت: همان‌طور که قبلا اقداماتی برای حمایت از شرکت‌هایمان در برابر تحریم‌های فرامنطقه‌ای آمریکا ایجاد کرده بودیم،‌ ما در اروپا می‌توانیم کار بیشتری انجام دهیم تا انتظارات ایران برای تجارت مشروع را برآورده کنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آورده است: اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را تشدید خواهد بخشید تا شکاف‌ها میان اعضای برجام را کاهش دهد. من معتقدم که در صورتی که ما برجام را حفظ کنیم و اجرای کامل آن را تضمین کنیم این می‌تواند به سنگ‌بنایی برای پرداختن به دیگر نگرانی‌های مشترک از جمله آنهایی که مربوط به امنیت منطقه‌ای است تبدیل شود. ما باید به پویایی مثبت بیشتری بازگردیم. وقتی زمانش فرا رسید ما باید آماده دستیابی به توافق باشیم.