kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶

قالیباف: برای حل مشکل مردم عصای دولت هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل مجلس با سایر قوا بر اساس قانون است اما به‌دنبال مچ‌گیری نیستیم و برای حل مشکل مردم می‌خواهیم عصای دولت باشیم.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی شبکه یک سیما در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه «وظیفه مجلس یازدهم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که آن را مجلس امید نام گذاشتند چیست؟» اظهار داشت: رهبر انقلاب در ملاقات ویدئوکنفرانسی به این نکته‌ اشاره فرمودند که مردم به مجلس دل بسته و به آن امید دارند و این مجلس بعد از انقلاب جزء قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس است که این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و از این باب خوشحال هستیم که چنین توفیقی داریم و این نعمت است که در چنین مجلسی در شرایطی که برای مردم سخت است و به آن امید بسته‌اند، خدمتگزار صادق مردم باشیم.
رضایت رهبر معظم انقلاب در این است که
 ما غمخوار مردم شویم
وی ادامه داد: ما البته معتقدیم که رضایت رهبر معظم انقلاب در این است که ما غمخوار مردم شویم و مشکلات مردم را حل کنیم و امیدوارم در این مسیر گام برداریم و بستر را برای دولت فراهم کنیم.
اولویت ما بین قانونگذاری و نظارت،
 نظارت است
قالیباف اظهار داشت: اولویت ما در این مجلس بین قانونگذاری و نظارت، نظارت است این نظارت هم یک نظارت میدانی است البته در این نظارت به‌دنبال مچ‌گیری و عیب و ایرادگیری نیستیم به‌دنبال این هستیم که کار به درستی انجام شود و در حقیقت به دنبال این نیستیم که چوبی در لای چرخ دولت بگذارد بلکه به‌دنبال این هستیم که عصایی برای دولت باشیم تا گرهی از کار مردم حل شود اما اگر جایی دیدیم که قانون بر روی زمین مانده و کاری انجام نشده است طبیعتاًً در منافع مردم و کار مردم آنجا مماشات نمی‌کنیم و به وظیفه قانونی خود ادامه می‌دهیم.
آن‌طوری که مردم انتظار داشتند
مجلس در رأس امور نبود
رئیس مجلس ادامه داد: واقعیت این است که مجلس در رأس امور نبود، آن‌طوری که مردم از آن انتظار داشتند؛ علی‌رغم همه زحماتی که دوستان کشیده بودند مردم توقع و انتظار بیشتری داشتند و امروز هم مردم این مجلس را دارند تا در این بخش به آنها کمک کنند تا مشکلات حل شود.
۴ رویکرد در ایجاد تحول در مجلس
وی با بیان اینکه در درون مجلس هم نیازمند یک تحول هستیم، ادامه داد: ما برای این تحول چهار رویکرد را در مجلس و در نظارت‌هایی که بعد باید انجام دهیم دنبال می‌کنیم؛ یکی از آنها بحث مربوط به شفاف‌سازی است. نکته دوم بحث مربوط به مردمی سازی است. رویکرد بعدی ما هوشمندسازی و معتقد هستیم در این زمینه هر کاری انجام می‌دهیم حتماً باید بر اساس کار سیستمی ‌نرم‌افزاری و منطبق بر کار الکترونیک باشد.
قالیباف رویکرد کارآمدسازی را با هدف تمرکززدایی عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات نظام اجرایی و اداری تمرکزگرایی است به طوری که عمدتاًً اختیارات را محدود و به یک مکان خاص می‌کنیم، برای عبور از این شرایط باید قوانین و مقررات را به سمت تمرکززدایی و چابک‌سازی حرکت دهیم.
اطمینان دارم
می‌توانیم بر همه مشکلات کشور فائق آییم
رئیس قوه مققنه در بخشی دیگر از این مصاحبه، تأکید کرد: ناامیدی بزرگ‌ترین گناه است و من با همه وجودم اطمینان دارم می‌توانیم بر همه مشکلات کشور فائق آییم.
بسته اقتصاد مردمی به نفع مردم و برای مردم است
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بسته اقتصاد مردمی به نفع مردم و برای مردم است و مردم ذی‌نفع آن هستند، عنوان کرد: نخستین موضوع در بسته اقتصاد مردمی اصلاح ساختار بودجه است.
قالیباف نوسازی نظام مالیاتی را از دیگر الزامات در اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و افزود: در حوزه مالیاتی باید به‌گونه‌ای عمل شود که به نفع اکثریت مردم باشد در واقع مالیات باید به نفع حوزه تولید باشد چرا که اگر به حوزه تولید با مالیات توجه شود مشکل این بخش حل می‌شود.
سفته‌بازان مالیات نمی‌دهند
 اما زحمت‌کشان مالیات می‌دهند
وی تصریح کرد: بخش‌هایی از جامعه که درآمدهای بادآورده دارند و سرمایه‌شان ناشی از سفته‌بازی است مالیات نمی‌پردازند ولی صنفی که زحمت می‌کشد مالیات می‌دهد.
مالیات باید
به نفع حوزه تولید باشد
قالیباف نوسازی نظام مالیاتی را از دیگر الزامات در اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد و افزود: در حوزه مالیاتی باید به‌گونه‌ای عمل شود که به نفع اکثریت مردم باشد در واقع مالیات باید به نفع حوزه تولید باشد چرا که اگر به حوزه تولید با مالیات توجه شود مشکل این بخش حل می‌شود.
رئیس قوه مقننه گفت:‌ در حوزه مالیات چون شفاف‌سازی و هوشمندسازی وجود ندارد و نظام مالیاتی‌مان هم ممیزی است و اطلاعات دقیقی وجود ندارد مشکل داریم که نیازمند شفاف‌سازی هستیم.
جامعه هدف ما
 جامعه مستضعفین و محرومین هستند
قالیباف خاطرنشان کرد:‌ جامعه هدف ما که جامعه مستضعفین و محرومین هستند در اولویت‌مان قرار دارد اما متأسفانه آماری از جامعه آنها نداریم. در حالی که نیازمند هوشمندسازی و شفافیت در این حوزه هستیم.
به بورس و فرابورس عمق ببخشیم
وی با‌ اشاره به اینکه حجم بالای نقدینگی به سمت بورس می‌رود که یک امتیاز بزرگ است، تصریح کرد: ما حتماً باید این اقدام را تقویت کنیم اما تقویت آن این است که به بورس و فرابورس عمق ببخشیم.
قالیباف همچنین در این مصاحبه گفت: با طرح مالیات بر خانه‌های خالی کرایه خانه کاهش یافته و قیمت مسکن نزولی می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم امروز منتظر عمل ما هستند و دیگر حرف را قبول ندارند.