kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
پورابراهیمی خبر داد

نگرانی کمیسیون اقتصادی مجلس از رشد بی‌رویه بورس

رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به سرازیر شدن نقدینگی به سمت بورس گفت: در هفته‌های اخیر، روزانه حدود 1000 تا 1500 میلیارد تومان منابع نقدی جذب بازارسرمایه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: حجم قابل‌توجهی از نقدینگی موجود در کشور فرصت بسیار مناسبی برای فعالان بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی و دولت به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی کشور و پروژه‌های جدید را ایجاد می‌کند.
وی افزود: تفاوت معنادار قیمت بازار و ارزش ذاتی سهام شرکت‌های بورسی موجب نگرانی اعضای کمیسیون اقتصادی است. براساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مقرر شد برنامه پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره راهکارهای مواجه با فرصت‌ها بورس و استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها بازار سرمایه در روزهای آینده به کمیسیون اقتصادی و مجلس ارائه شود.
این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: روند افزایشی در بازار بورس اگر نامتناسب با شاخص‌های سودآوری، شاخص‌های عملکردی و اقتصادی کشور باشد، موجب نگرانی جدی ما است. در هفته‌های اخیر، روزانه حدود 1000 تا 1500 میلیارد تومان منابع نقدی جذب بازارسرمایه شده است.
پورابراهیمی ادامه داد: این حجم نقدینگی درصورت عدم جذب در بازار سرمایه می‌توانست اثرات منفی بر حوزه اقتصادی کشور داشته باشد، اما به سمت بازار سرمایه هدایت شد. اگر منابع مذکور با واقعیت‌های اقتصادی مبنی بر تشکیل شرکت‌ها، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سودآوری همخوانی داشته باشد، بزرگ‌ترین موفقیت کشور و بازار سرمایه به دست می‌آید، در غیر این صورت تهدید جدی به حساب می‌آید.
همچنین، حسن قالیباف اصل، رئیس‌سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه بیان کرد: بازار سرمایه در زمان حاضر فرصتی برای اقتصاد کشور است که باید از آن استفاده کرد، دولت می‌تواند از فرصت به‌وجودآمده در بازار سرمایه برای تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی استفاده کند، اگر از این فرصت استفاده نکنیم، نقدینگی منجر به افزایش قیمت محصولات در بازار و این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود. وی با‌اشاره به اینکه مردم باید با مطالعه وارد بازار سرمایه شوند و این موضوع مسئولیت سرمایه‌گذار است، افزود: ورود بدون مطالعه به بازار بورس اقدام صحیحی نیست، ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد، بازار سرمایه تنها سهام نیست در این بازار اوراق بهادار بلندمدت و اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز وجود دارد.
به گزارش خانه ملت، رئیس‌سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید سبد سهام ایجاد کند و به صندوق سرمایه‌‌گذاری و سبدگردان‌ها مراجعه نماید، گفت: بازار سرمایه نیاز به توجه زیادی دارد و در زمان حاضر به‌عنوان پدیده ملی مطرح می‌شود؛ اگر این پول‌ها به بازار سرمایه نمی‌آمد در محل‌های دیگر ایجاد تورم می‌کرد.