kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹

شرایط دریافت ودیعه مسکن مستاجران اعلام شد



وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره به شرایط دریافت ودیعه مسکن برای مستاجران، داشتن قرارداد رسمی را پیش‌شرط دریافت این ودیعه اعلام کرد.
محمد اسلامی در حاشیه امضای تفاهم نامه 20 هزار واحد مسکن برای ایثارگران در جمع خبرنگاران درباره ودیعه مسکن اظهار داشت: این ودیعه به مستاجرانی تعلق می‌گیرد که قرارداد رسمی و کد رهگیری داشته باشند و مسکن آنها در پایتخت 75 متر و در سایر شهر‌ها 95 متر باشد.
وی در مورد اعلام میزان ودیعه مسکن گفت: رقم پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را اعلام نمی‌کنم و منتظر بانک مرکزی هستم، منابع و توافق و شیوه اجرایی پرداخت ودیعه مسکن را بانک مرکزی با سایر بانک‌ها توافق خواهد کرد و به زودی اعلام می‌کند و ما در ستاد اقتصادی دولت به تصویب می‌رسانیم و اعلام خواهیم کرد. به گزارش تسنیم، در همین زمینه، مسئولان وزارت راه و شهرسازی همچنان بر پرداخت کمک ودیعه مسکن به مستأجران تاکید دارند. وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته گفته بود: بخشی از منابع 75 هزار میلیاردتومانی که برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شده است را برای کمک به مستأجران نیازمند در نظر می‌گیرند.
به گفته وی، نکته مهم دیگر برای پرداخت این تسهیلات را وجود قرارداد رسمی اجاره، میان موجر و مستأجر است.  این تسهیلات پس از نهایی‌شدن به‌عنوان کمک‌هزینه ودیعه مسکن از طریق شبکه بانکی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد و مستأجران صرفاً کارمزد تسهیلات را پرداخت می‌کنند.  گفتنی است، جابجایی اجاره‌نشین‌ها در بازار مسکن به روزهای اوج خود رسیده، اما هنوز خبر امیدوارکننده‌ای در خصوص وام ودیعه مسکن شنیده نمی‌شود. آمارهای مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که در سال 98 قیمت مسکن متوسط 67/95 درصد نسبت به سال 97 رشد کرده است. همچنین قیمت اجاره ماهانه نیز متوسط 32/65 درصد گران شد. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس آمارهای در فصل زمستان 98، قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی نسبت به مدت مشابه سال قبل 65/6 درصد گرانتر فروخته شد. همچنین در این فصل 44/6 درصد اجاره‌بهای مسکن نسبت به مدت مشابه سال 97 افزایش یافت. قیمت هر مترمربع ساختمان کلنگی نیز در این مدت 63/4 درصد رشد نشان می‌دهد.