kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
نگاهی به اثرات مخرب اشعه خورشيد در فصل تابستان روي پوست (بخش پایانی)

زيبايي برنزه شدن به قيمت سرطان! (گزارش روز)


گروه گزارش
همه ساله با آغاز فصل تابستان و افزايش سفرهاي درون شهري و برون شهري و يا حتي رفت و‌آمد‌ها و كارهاي روزانه، قرار گرفتن در معرض اشعه و تابش آفتاب بيشتر از هميشه شدت مي گيرد. تابشي كه مشكلات زيادي را با خود به دنبال دارد.
البته نحوه نگهداري و محافظت از پوست در برابر اين اشعه و تابش ‌ها بسيار مهم و قابل توجه است و در گزارش قبلي به برخي از اين اقدامات اشاره شد. اما جداي از اين تاثيرات اشعه آفتاب بر روي پوست و سلامتي، يكي ديگر از معضلاتي است كه همه ساله با شدت گرفتن تابش خورشيد افزايش مي يابد، قرار گرفتن در معرض آفتاب شديد به قصد برنزه كردن و تيره كردن پوست است.
 متاسفانه با آمدن فصل تابستان عده زيادي خصوصا جوان ‌ها براي جا نماندن از مد سال ترجيح مي دهند ساعت ‌ها داغي و تيزي آفتاب را تحمل كنند و زير تیغ خورشید دراز بكشند اما در نهايت پوست‌هايشان به رنگ هاي تيره و شكلاتي و برنزه در بيايد.
 در ادامه اين گزارش نگاهي داريم به اپيدمي تيره كردن پوست زير آفتاب تند تابستان كه گاهي حتي به قيمت جان و سلامتي تمام مي شود.  
نعمتي كه قدرش را نمي دانيم !
مردمان كشورهاي زيادي هستند كه به دليل شرايط جغرافيايي و محل كشورشان و همچنين محروم بودن از چهار فصل طبيعي سال پوست‌هايي به رنگ قهوه اي يا حتي بسيار تيره دارند.اما خوشبختانه و به لطف خداوند ما ساكنان كشوري هستيم كه هر چهارفصل طبيعي را تجربه مي كنيم ضمن اينكه زاويه تابش خورشيد در اين چهار فصل نيز به گونه‌اي نيست كه رنگ طبيعي پوستمان تغيير كند و ناچار باشيم براي تبديل رنگ پوستمان به حالت طبيعي تلاش كنيم.
اما متاسفانه طي سالهاي اخير بازهم دست هاي پنهان هدايت كننده صنعت مد و غرب زدگي بر سر رنگ پوست هم سايه افكنده است.تا جايي كه اين روز‌ها داشتن پوست هايي به رنگ تيره يا شكلاتي به نوعي مد و يا بهتر است بگوييم سر آمدي تبديل شده است.
آن‌قدري كه خيلي ‌ها حاضرند هزينه هاي زيادي را متقبل شوند و از همه مهم‌تر قيد سلامتي شان را هم بزنند اما به رنگ هاي شكلاتي و تيره در بيايند.
شاید تصورش هم سخت باشد که در تهران و بعضي واحدهای مسکونی و حتي اداری این شهر دستگاه هاي سولاریوم و انواع و اقسام فعالیت‌های آرایشگاهی و زیبایی آن انجام می‌شود که نه مجوزی دارد و نه صلاحیتی برای اين کار.
سولاریوم هم جزو همین دسته است که همچنان میان قانونی و غیر قانونی بودن مانده و دراین میان برخی تنها به دنبال سودآوری خود هستند و براي پول حتي ازسد قانون هم مي گذرند.
دختران و پسران جوان که عمدتا سنین ۱۸ تا ۳۰ سال را دارند، بیشتر مشتری برنزه شدن هستند که البته فصول و ماه‌های مختلفی را نیز برای آن انتخاب می‌کنند. برنزه شدني كه دلايل مختلفي دارد ،دلايلي مثل چشم وهم چشمي و جا نماندن از مد روز از آن جمله است.
خلاصه اينكه با‌آمدن تابستان ناگهان در كوچه و خيابان هاي بالا شهر شاهد تحول عجيبي هستيم. يك دفعه ظرف يك چشم بر هم زدن در كوچه و خيابان و مترو و تاكسي و كلاس و محل كار خيلي‌ها و اغلب خانم ‌ها با پوست هاي تيره اي كه البته از طلايي تا سياه آفريقايي متفاوت است، سر راهمان سبز مي شوند! خانم هايي كه وقتي پاي درد دل هركدام هم بنشيني تازه مي فهمي چه فراز و فرود‌ها و اسكناس‌هايي كه خرج اين تيره شدن نكرده اند!
از ساحل تا استخر هاي لوكس  
تب برنزه شدن در اين ايام خيلي ‌ها را به جاهاي دور و درازي مي كشاند.از سواحل داخلي و خارجي دور و نزديك گرفته تا استخر هاي لوكس از ما بهتران!
 فقط كافي است عصر يكي از همين روزهاي گرم تابستاني يكي از خيابان هاي شلوغ شهر را چند ساعتي قدم بزنيد.آن‌وقت است كه با سيل انبوهي از آگهي ‌ها و تبليغات مختلف سالن هاي زيبايي و استخرهايي كه سانس حمام آفتاب دارند مواجه مي شويد.
بسياري از استخرهاي تابستاني به خصوص براي سانس هاي بانوان در اين فصل غرق در مشترياني مي شود كه براي آفتاب گرفتن و برنزه كردن راهي اين استخر‌ها مي شوند و علاوه بر اينكه ساعت هاي طولاني در صف انتظار مي مانند هزينه هاي زيادي را نيز براي تهيه بليط اين استخر‌ها پرداخت مي كنند.
خانم جواني كه مشغول پارك خودرو در پاركينگ يكي از استخرهاي بزرگ و معروف تهران حوالي ميدان نارمك است درباره استقبال از اين استخر‌ها در اين ايام سال به گزارشگر روزنامه كيهان مي‌گويد:"خب ما هفته اي سه بار براي سانس مخصوص آفتاب به اين استخر و چند استخر ديگر كه در محدوده منزل مسكوني ما است مراجعه مي‌كنيم. اين استخر سانس‌هاي آفتاب مناسبي دارد. يعني از 10صبح تا5 بعد ازظهر كه زاويه تابش خورشيد مناسب است.قيمت بليط 45 هزار تومان است براي يك سانس تمام وقت و ما معمولا هفتهاي چند بار براي استفاده از حمام آفتاب به اينجا مراجعه مي‌كنيم. "
از اين شهروند در خصوص عوارض آفتاب گرفتن‌هاي طولاني مي پرسم و سوالم اين است كه آيا اطلاع دارد كه اين اشعه چه خطراتي را براي پوست و سلامتي او به دنبال دارد؟ در پاسخ می‌گوید :" به هر حال نور خورشيد به دليل زاويه تابش و اشعه‌اي كه دارد خطرناك است اما اين فصل جوري است كه بيشتر خانم ‌ها ترجيح مي دهند رنگ پوست شان را به رنگ هاي تيره و شكلاتي تغيير دهند.من فكر مي‌كنم باز هم استفاده از حمام آفتاب طبيعي به مراتب خيلي بهتر و مطمئن‌تر از دستگاه هاي سولاريوم كه در سالن هاي آرايشي وجود دارد باشد،در ضمن الآن در خيلي از مناطق جهان خيلي از شهروندان به دليل زاويه تابش خورشيد و دماي هوا پوست شان به رنگ‌هاي تيره تغيير رنگ مي دهد."
البته سواحل مختلف كشور كه داراي پلاژهاي ساحلي اختصاصي هستند نيز به همين شكل دراين ايام غرق در متقاضياني هستند كه براي آفتاب گرفتن به اين محل ‌ها مراجعه مي كنند. سواحلي از شمال تا جنوب ،رامسر و فريدونكنار و ساري و كيش و .... . يعني اصلا پاي ثابت خيلي از اين پلاژ‌ها در اين ايام همين مسافراني هستند كه هدفشان از سفر به اين شهر‌ها استفاده از اين پلاژهاي تفريحي براي آفتاب گرفتن است. تازه اين به غير از تورهاي رنگارنگ و متنوعي است كه خيلي از آژانس‌هاي مسافرتي براي كشورهاي همسايه اطراف پهن مي كنند. كوش آداسي و ازمير و آنتاليا و قبرس و ...... يعني پرداخت هزينه هاي ميليوني و زحمت و رنج سفر فقط و فقط براي برنزه شدن و تيره كردن رنگ پوست!
تيرگي پوست به قيمت سرطان!   
جداي از اشعه خورشيد كه با تابش مستقيم تاثير مخربي روي پوست به جا مي گذارد، سولاريوم هم كه به تازگي جزو دستگاه هاي تيره كردن پوست قرار گرفته است، اثرات مخرب زيادي را روی پوست باقي مي‌گذارد.
سولاریوم دستگاهی برای برنزه‌کردن پوست است که چند سالی است وارد کشور ما شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پاقرصی را پیدا کرده است.
این دستگاه شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود و بدن درون جعبه‌ای که حاوی نور فرابنفش‌ است جای می‌گیرد. در حقیقت اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود. تمام اين‌ها در حالي است كه به اعتقاد بسياري از متخصصان پوست، حتی مقدار ناچیزی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب که فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده و همچنین سبب بروز سرطان نیز می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع کرده است.
آثار مخرب اشعه‌های مصنوعی
دكتر كامران نور محمدي فوق تخصص پوست و زيبايي درباره تاثير اين اشعه ‌ها و آثار مخرب آن بر روي پوست به گزارشگر روزنامه كيهان مي‌گويد:"نكته مهم در خصوص اين امواج اين است كه به طور كلي هر نوع اشعه اي كه به صورت مصنوعي ايجاد و تابانده شود به سطح پوست به دليل طول موج هاي مصنوعي كه به جا مي گذارد،آثار مخرب زيادي ايجاد مي‌كند.
اشعه ماورای بنفش شامل سه دسته اشعه می‌شود. اشعه اول یو وی تی با طول موج زیر ۲۹۰ نانومتر که توسط لایه ازن جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد، در واقع مشکل ما «یو وی تی» نیست، مشکل ما «یو وی بی»‌ با طول موج ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر و «یو وی‌ای» با طول موج ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر است. که در دستگاه‌های سولاریوم همین اشعه شبیه سازی شده است. پس کسی که آفتاب می‌گیرد این دو طول موج را مستقیما به پوستش می‌تاباند. در حالي كه طول موج هاي مصنوعي تاثيرات غير قابل جبراني بر روي پوست باقي مي گذارند."
نورمحمدي در ادامه تصريح مي كند:" به طور كلي از نظر پزشكي آفتاب گرفتن كار علمي نيست مخصوصا اينكه توسط اين دستگاه هايي انجام مي‌شود كه به صورت فوري رنگ دانه را روي پوست ايجاد مي‌كنند. رنگ گرفتگي توسط اشعه و به صورت فوري با رنگ گرفتگي تاخيري در معرض آفتاب تفاوت هاي زيادي دارد هر چند كه هر دو آن‌ها مضر هستند و پوست بدن را دچار خطرات زيادي مي كنند اما نوع اين آسيب ‌ها از هم مجزا است.برخي از آسيب‌هايي كه نور به پوست وارد مي كند باعث مي شود سيستم ايمني پوست دچار آسيب شود و نوعي ديگر نيز باعث ايجاد بدخيمي هاي مختلف مي شود.اما بحث نگران كننده در اين بين بحث بدخيمي هاي پوستي است كه آسيب هاي مختلفي مثل پيري پوست و تغيير رنگ را به دنبال دارد. در واقع اين‌ها آسيب‌هاي ناخوشايندي هستند كه در نهايت مي توانند مقدمه‌اي باشند براي شيوع سرطان‌هاي پوستي. يادآوري اين نكته هم مهم است كه خانم هايي كه اصرار به انجام اين كار‌ها و آفتاب گرفتن دارند بايد در نظر داشته باشند،سلول هاي پوست خاطره اي هستند و خاطره اي عمل مي كنند.اين به اين معناست كه اگر اشعه‌اي آسيب رسان به پوست برخورد كند در خاطره پوست باقي مي‌ماند و اين آسيب به صورت تحميلي در دفعات بعدي مكررا ايجاد مي‌شود."
در پايان ياد آوري اين نكته بسيار قابل توجه است كه بي توجهي نسبت به قرار گرفتن پوست در معرض اشعه و تابش خورشيد مي تواند تاثيرات غير قابل جبراني را به جا بگذارد. ضمن اينكه به نظر مي رسد ابزارهاي نظارتي براي برخورد با واحدهاي متخلف كه به صورت غيرقانوني اقدام به راه اندازي مراكز سولاريوم يا حتي سانس هاي حمام آفتاب مي‌كنند، نيز كافي و بازدارنده نيست آن هم با توجه به اينكه اين اقدامات به نوعي بازي با جان و سلامتي مردم خصوصا آنهايي است كه به دنبال مد و زيبايي‌هاي غرب زده مي‌گردند، می باشد.