kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶

اخبار ویژه




تودهنی به آمریکا و زهر چشم گرفتن از اسرائیل در توافق ایران و سوریه
یک روزنامه منطقه‌ای می‌گوید توافق نظامی- سیاسی جدید ایران و روسیه، قواعد بازی در حریم هوایی سوریه را بر ضد خواست رژیم صهیونیستی و آمریکا تغییر می‌دهد.
روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به امضای قرارداد نظامی میان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و وزیر دفاع سوریه نوشت: منابع آگاه می‌گویند مهم‌ترین موضوع این قرارداد، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی «باور 273» و «سوم خرداد» است.
این موضوع بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفتند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.
منابع مذکور تأکید دارند که هدف دمشق و تهران بسیار فراتر از مقابله با حملات هوایی صهیونیست‌هاست.
ایران با این اقدام، جبهه‌های متعددی را تقویت خواهد کرد تا برای مقابله فراگیر در منطقه آماده شود و استقرار این پدافند هوایی در همین راستا است.
رأی‌الیوم درباره بعد سیاسی این قرارداد می‌نویسد: این بعد مربوط به تلاش و فشارهای مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را از هم گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی آمریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است.
توافق نظامی سوریه و ایران، پیام محکمی به چنین تلاش‌هایی است و نشان داد که این ائتلاف، قدرتمند است. این مسئله، پیامی از سوی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است که خواسته آمریکا را رد کرد و ایران نیز تأکید کرد که بنا به خواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و این کشور را از نظر نظامی تقویت خواهد کرد.

اعتراف دیرهنگام شما برای مردم مسکن می‌شود؟!
سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت در بخش مسکن عقب افتاد، مورد نقد و ارزیابی مطبوعات طیف‌های مختلف قرار گرفت.
روزنامه جام‌جم ذیل تیتر «رئیس‌جمهور به عقب‌ماندگی دولت در موضوع مسکن اذعان کرد، ولی حالا چرا؟»، نوشت: این اعتراف تلخ در حالی صورت گرفت که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت باقی مانده است و حتی اگر اجرای طرحی در حوزه مسکن در دولت به تصویب برسد قطعا تا پایان عمر دولت به فرجام نخواهد رسید.
عباس آخوندی تا سال اول دولت دوازدهم در راس وزارت راه و شهرسازی بود و در پنج سال فعالیت خود با ثبت رکوردی عجیب سالی یک‌بار برای استیضاح راهی مجلس شد و البته هر پنج بار از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.
حالا هفت سال از عمر دولت گذشته است و حسن روحانی در سال پایانی اعتراف می‌کند در دولت یازدهم یعنی سال‌های حضور عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن یک عقب‌ماندگی اتفاق افتاده است. اظهارنظری که از نظر کارشناسان کمی دیر است و دیگر زمان زیادی برای جبران این عقب‌ماندگی وجود ندارد.
روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی با عنوان «اعتراف به عقب‌ماندگی» به بررسی عوامل ناکامی دولت پرداخت و نوشت: اولین خطای دولت تدبیر در نقد طرح دولت قبل رخ داد. عباس آخوندی به عنوان سیاستگذار دولت تدبیر در حوزه مسکن، مسکن مهر را عامل 2 برابر شدن نقدینگی عنوان کرد. خطای سیاستی دیگر دولت تدبیر به‌ویژه در زمان صدارت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، امتناع از ورود به موضوع ساخت مسکن است. امتناع دولت از ورود به حوزه ساخت مسکن در حالی بود که طبق آمارها و شواهد متعدد، بازار مسکن به وضعیت شکست رسیده بود و طی ماه‌های اخیر با رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها، این وضعیت بحرانی‌تر هم شده است.
روزنامه همشهری نیز تیتر زده «توجه دیرهنگام به مجلس» و نوشته است: کم‌لطفی به حوزه مسکن در دولت نخست روحانی حقیقتی است که اکنون رئیس‌جمهور هم به آن معترف شده و بر لزوم رفع این عقب‌ماندگی تاکید می‌کند؛ اما همچنان مباحثی که برای رفع کمبود مسکن مطرح می‌شود همان برنامه‌هایی است که از یک سال پیش از سوی وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن ارائه شده و در مقایسه با مقیاس عقب‌ماندگی‌های حوزه مسکن و وضعیت متقاضیان مصرفی آن چندان کارگشا نیست.
روزنامه آفتاب یزد هم در گزارشی با عنوان «اعتراف دیرهنگام روحانی به عقب‌ماندگی در بخش مسکن» به نقد عملکرد دولت در این حوزه پرداخت و نوشت: این پرسش بدون پاسخ مانده است که تاوان این عقب‌ماندگی مسکن، چه تعداد جوان ایرانی را سرخورده و مایوس کرده است و اگر قرار بود با تحویل احتمالی قریب به یک میلیون هکتار زمین از سوی جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی و چند دستور شفاهی بلندبالا مسئله مسکن حل و فصل شود؛ چرا چنین دستور «تعادل‌بخشی» در همان آغاز به کار دولت یازدهم صادر نشد تا امروز دولت تدبیر و امید به این ببالد که دولتش را با صاحبخانه کردن قشر کثیری جوانان بی‌خانمان سرخورده از عشق و ازدواج و شادابی وداع خواهد کرد؟! آیا این اقرار برای افکار عمومی متضرر از گرانی اجاره‌بها و مشتاق داشتن سرپناهی امن و آسوده، یک اعتراف دیرهنگام و سوخته برای دولتی که فقط یک سال از ادامه کارش باقی مانده است تلقی نخواهد شد!؟

تفاهم‌نامه‌ای بیش نیست اما شما بگو «مخاطرات یک قرارداد»!
در حالی که روزنامه غربگرای شرق مشغول تردیدافکنی درباره همکاری اقتصادی با چین است، دیگر روزنامه‌های حامی دولت نگاه مثبتی به این همکاری‌ها دارند.
روزنامه شرق، تفاهم‌نامه و سند همکاری 25 ساله ایران و چین را «قرارداد» جا زده و ذیل تیتر «مخاطرات یک قرارداد» نوشت: برنامه همکاری‌های جامع (25 ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است.
شرق در عین حال لابه‌لای تحلیل خود اذعان کرد: کارشناسان و متخصصان هشدار می‌دهند که اگر نسبت به مواردی که در این پیش‌نویس آمده (این پیش‌نویس را ایران تهیه کرده و هنوز به تأیید چین نرسیده است. بنابراین نمی‌توان آن را نهایی قلمداد کرد) اصلاحات جدی صورت نگیرد و دقت کافی به کار گرفته نشود، می‌تواند به زیان ایران تمام شود. ادله اصلی این سخن، شرایط کنونی ایران در بازپرداخت بدهی، عدم توازن بین ایران و چین و همچنین سابقه چین در قراردادهای خود با ایران و دیگر کشورها بیان می‌شود. هر چند نمی‌توان نادیده گرفت که وجود توافق‌نامه‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور، امری مطلوب شناخته می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های آتی محسوب شود. با این حال، اما و اگرها در این زمینه کم نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند.
برخلاف این فضاسازی روزنامه شرق که مستند به هیچ خبر و سندی نیست، روزنامه ایران نوشت: مدیرعامل منطقه آزاد کیش و استاندار هرمزگان به ادعای واگذاری کیش و قشم به چینی‌ها را تکذیب کرد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی این اخبار جعلی را جوسازی‌ علیه سند جامع همکاری ایران و چین خواند و اعلام کرد: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم شایعات مبنی بر «واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها» را تکذیب کرد.
این دبیرخانه اعلام کرد: «این اخبار هیچ منبع و منشأ مستندی ندارد و سوابق این کذبیات در صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است.
غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم به «ایران» می‌گوید: متأسفانه دشمنان این شایعه‌ها را هر چند ماه به طرز ماهرانه‌ای منتشر می‌کنند تا به اهداف مشخص خود برسند. در سال گذشته که این شایعه خیلی بر سر زبان‌ها افتاده بود بالاخره مجبور شدیم از پلیس فتا کمک بگیریم. پس از پیگیری‌های پلیس فتا مشخص شد سرمنشأ این شایعه یکی از سایت‌های منتسب به سلطنت‌طلبان در خارج از کشور است. امسال هم در شرایطی که از یک سو با تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر با کرونا درگیر هستیم، این شایعه را بار دیگر داغ کرده‌اند ولی قاطعانه می‌گویم هیچ بحثی در این مورد نبوده است.
روزنامه آرمان نیز به قلم یک استاد دانشگاه نوشت: سند همکاری 25 ساله ایران و چین مورد توافق کل قرار گرفته است.
در نگاه اول با‌ توجه به شرايط فعلي کشور درحالي‌که ايران از اروپا قطع اميد کرده و با تحريم‌هاي شديد آمريکا روبه‌رو است؛ اروپايي‌ها درصدند تا ايران را از پيگيري و اجراي برنامه‌هاي خود در منطقه منصرف نمايند. انگليسي‌ها در قرن 19 ميلادي چهار هدف را همواره درخصوص ايران پيگيري مي‌کردند، که يکي از اين سياست‌ها اين بود که ايران نبايد به تعامل با کشور‌هاي ديگر پرداخته يا به خودي‌خود هيچ‌گاه به ميزاني از قدرت دست پيدا کند.
هيچ کشوري در جهان نمي‌تواند به دور خود حصار بکشد. وقتي در چنين شرايطي که مسير‌هاي واردات و صادرات جهت رفع نياز‌هاي كشور به واسطه تحريم بسته شده، براي برون‌رفت از اين موضوع ناخودآگاه دريچه‌هايي به سمت شرق باز مي‌شود، اين از بديهيات در روابط بين‌المللي هر کشوري به حساب مي‌آيد.
اشکال يا ايرادي در ماهيت کلي سند في نفسه وجود ندارد، زيرا دليلي ندارد مانع آن شويم که چین به‌عنوان سرمايه‌گذار وارد شود و در صنايع مختلف در کشور سرمايه‌گذاري کند. ما در گذشته نيز چنين قرارداد‌هايي را با شرکت‌هاي نفتي فرانسوي و همچنين شرکت (شل) و حتي خود کشور چين داشتيم.
 چين با ‌توجه به رويکردهایي که اخيرا در تقابل سياسي و بين‌المللي مخصوص رفتار با ايالات ‌متحده انجام شده به دنبال اين است که با چنين قراردادهاي بلندمدتي در موضوع انرژي ورود پيدا کند.
گفتنی است مخاطره خواندن یک تفاهم‌نامه و سند همکاری با چین از سوی روزنامه شرق - در حالی که تبدیل به قرارداد نشده و به تصویب مجلس هم نرسیده- در حالی است که همین روزنامه به بزک برجام و تضمین خواندن امضای وزیر خارجه آمریکا و همچنین دور کردن بررسی توافق برجام از نظارت مجلس اصرار داشت.

شما در فراکسیون امید خیانت کردید مجلس جدید باید پاسخگو باشد؟!
عضو فراکسیون بدنام و بی‌کفایت امید در مجلس دهم مدعی شد نمایندگان مجلس جدید دنبال بازگشت دوران احمدی‌نژاد هستند اما کتمان می‌کنند.
احمد مازنی به روزنامه آرمان گفته است: حدود یک ماه از آغاز به کار این مجلس گذشته و تا به حال هیچ طرح مدون شفاف و روشنی برای برون‌رفت از مشکلات معیشتی را از این مجلس شاهد نبودیم و از طرفی حاشیه‌هایی هم که از سوی این مجلس شاهد آن هستیم بیش از متن دوره یازدهم مجلس است، نهایتا خروجی عملکرد نمایندگان این رفتار سیاسی و جناحی و مغرضانه بوده است.
به نظر می‌رسد که جمعی از نمایندگان بیشتر به دنبال شوآف سیاسی هستند تا اینکه قصد داشته باشند بر رفتار دولت نظارت کنند.
وی می‌افزاید: برجام برای حل و فصل رفتار نسنجیده دولت‌های نهم و دهم تنظیم شد و هنوز هم مشکلات آن دولت گریبانگیر کشور است اگر دوستان می‌خواهند به همان شرایط برگردند که باید بدانند مردم تجربه آن سبک زندگی را دارند اگر هم حرف تازه‌ای دارند باید با مردم شفاف در میان بگذارند که حرف تازه آنها چیست.
برجام حداقل سه نتیجه محسوس داشت. یکی از نتایج مهم برجام این بود که ملت ایران را مردمی با فرهنگ و اهل گفت‌وگو به دنیا شناساند که با شش قدرت مسلط دنیا که 5 کشور حق وتو در سازمان ملل دارند گفت‌وگو کردند و به یک تفاهم و یک قرارداد بین‌المللی رسیدند که تمام تحریم‌های گذشته را از دستور کار خارج و لغو کرد. مزیت دوم برجام این بود که از خطر جنگ جلوگیری کرد و مانع تهدید کشور ایران شد و در نهایت اینکه همین اخیرا شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را رد کرد و از 15 عضو شورای امنیت چهارده عضو به نفع ایران رای دادند از برکت برجام بوده است و این همان شورای امینی است که در زمان‌های قبل از برجام علیه ایران رای می‌داد و همه تسلیم او بودند اما امروز آمریکا برای تحریم ایران در شورای امنیت تنها و منزوی است و همه این مسائل از برکات برجام است.
سخنان عضو فراکسیون امید از چند جهت نامربوط و مردود است. نخست؛ نمایندگانی که 4 سال درمدت حضور در مجلس کوتاهی کرده و سهیم در سوءمدیریت برخی دولتمردان هستند، نمی‌توانند مجلس جدید را در ماه اول شروع فعالیت خود (دوره تشکیل کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه و...) مؤاخذه و ملامت کنند. همچنان که نمی‌توانند آثار تخلفات و خیانت‌های خود در زندگی مردم را به مجلس نوپا نسبت دهند.
ثانیا کسانی که نهایت هنرشان، گرفتن عکس یادگاری با موگرینی (مسئول سیاست خارجی اروپا) در اوج بدعهدی‌های اروپا بوده و ضمنا وزیر بی‌کفایت راه و شهرسازی را در هر نوبت استیضاح، با رای بالاتر به وزارت برگرداندند و تورم سنگین را به مردم تحمیل کردند، چگونه رویشان می‌شود درباره شوآف مجلس جدید حرف بزنند؟!
ثالثا مردم آثار پرخسارت برجام را در زندگی خودشان می‌بینند و عجیب است که عضو فراکسیون بی‌کفایت امید همچنان از برجام دم می‌زند. برجام همان توافقی است که به هنگام ابطلال و نقض از سوی آمریکا و اروپا، طرف ایرانی نمی‌تواند برخورد متقابل کند. آیا این افتخار دارد یا شرمندگی؟! برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف ایرانی رویش نمی‌شود به شورای امنیت شکایت کند و به جای آن، آمریکا طلبکار می‌شود.
اما درباره ادعای این که مجلس جدید دنبال بازگشت احمدی‌نژاد است باید گفت افراطیون مدعی اصلاحات بهتر از هر کس می‌دانند که امکان بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست وجود ندارد، به همان دلایلی که امکان بازگشت امثال خاتمی نیست. اما عمدا اصرار دارند کشور را مجبور به انتخاب میان روحانی و احمدی‌نژاد کنند. البته دولت ائتلافی روحانی آن قدر بد عمل کرده که عملکرد دوره احمدی‌نژاد با وجود همه تخلف‌ها و انحرافات سه سال قبل وی و برخی اطرافیانش باز هم در حوزه اقتصادی بهتر از دوره روحانی در ذهن مردم ارزیابی می‌شود. اما در آینده قرار نیست کشور متوقف نوع سیاست‌ورزی روحانی یا احمدی‌نژاد متوقف بماند.