kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

بهره‌برداری از طرح‌های توسعه ذوب‌آهن کوار فارس آغاز شد

طرح‌های توسعه مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار استان فارس، شامل تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی روز پنجشنبه به صورت ویدیوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.



مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد در شهرستان کوار شامل چهار مرحله توسعه است که ساخت آن، سال ۸۴ توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
 به گفته داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت واحد تولید فولاد این مجتمع با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، سال ۱۳۹۲ به‌بهره‌برداری رسید. برای اجرای گام نخست این طرح، ۶۹ میلیون یورو و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفت که ‌اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و ۱۹۳ نفر و ‌اشتغالزایی غیرمستقیم برای حدود ۱۲ هزار نفر را در پی داشت. در سال ۹۸ نیز واحد گاززدایی و کربن‌زدایی در خلأ این کارخانه به بهره‌برداری رسید.
گام دوم این مجتمع در قالب تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه جاری با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
این مرحله از توسعه مجتمع با سرمایه‌گذاری ۱۳۹ میلیون یورو و ۱۹۹ میلیارد تومان در مدت حدود سه سال به پایان رسید تا یک هزار و ۸۷۰ نیروی جدید در این بخش مجتمع مشغول به کار شوند و به صورت غیرمستقیم نیز ۲۰ هزار نفر از مواهب ‌اشتغال این طرح بهره‌مند شدند.
سومین و چهارمین مرحله توسعه این مجتمع شامل بخش‌های گندله‌سازی و کنستانتره است که پنجشنبه ۱۹ تیرماه، بخش گندله سازی به بهره‌برداری رسید و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید بهره‌برداری از بخش کنستانتره در صورت تامین منابع معدنی مورد نیاز را مطرح کرد.
ظرفیت تولید گندله این مجتمع که روز پنجشنبه به بهره‌برداری رسید، سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید سالانه بخش کنستانتره در زمان افتتاح دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.
برای اجرای این مرحله از توسعه این مجتمع نیز ۱۴۱ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تجهیزات توسط بخش خصوصی از خارج کشور تامین شده است.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره‌برداری از بخش کنستانتره این مجتمع نیازمند تامین سنگ معدن است که نامه‌ای در این زمینه برای طرح در هیئت دولت و اخذ مجوز مربوطه به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شده است.
این کارخانه ذوب آهن پاسارگاد کوار مجاز است به منظور تکمیل زنجیره تولید فولاد نسبت به احداث واحد کنسانتره سنگ آهن به میزان ۲ و نیم میلیون تن و یا واحد خرد کردن سنگ آهن به میزان پنج میلیون تن اقدام کند.
مجتمع با اخذ ۷۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به شکل کامل از خارج خریداری و وارد کشور شده است.
تولید فولاد این واحد تولیدی در افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن در نظر گرفته شده است.
شهرستان کوار در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.