kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴

سالروز آزادسازی موصل و نقش بزرگ مرجعیت و حشدالشعبی در این پیروزی

رئیس‌سازمان «حشد‌الشعبی» در سالروز آزاد ‌سازی «موصل» تاکید کرد که اگر فتوای مرجعیت و لبیک نیروهای حشدالشعبی به این فتوا نبود، شهر موصل آزاد نمی‌شد.




«فالح الفیاض» تاکید کرد: «در سالگرد آزاد‌سازی موصل [باید گفت که] اگر لبیک نیروهای حشد به فتوای [مرجعیت] نبود، این پیروزی حاصل نمی‌شد».
به گزارش خبرگزاری فارس، الفیاض همچنین نقش ارتش، پلیس فدرال، نیروهای مبارزه با تروریسم و عشایر عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش را پر رنگ دانست.
این مقام عراقی در سومین سالروز آزاد ‌سازی شهر موصل، که از سال 2014 تا سال 2017 پایتخت داعش دانسته می‌شد، افزود: «در روز آزاد‌سازی موصل، از پیروزی‌های شهید ابومهدی المهندس(نیز) یاد می‌کنیم».
الفیاض با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که هماهنگی و همبستگی بالا میان رزمندگان‌، باعث شد پیروزی به سرعت حاصل شود و داعش طعم شکست و خواری را بچشد.
وی ضمن قدردانی از این مجاهدت‌ها، ابراز امیدواری کرد که عراق با تکیه بر مرجعیت، ارتش، حشد‌الشعبی و شهدای خود، یکپارچه و پیروز باقی بماند.
آیت‌الله سید علی سیستانی در سال 1393 و در پی اشغال چهار استان عراق به دست عناصر داعش، فتوای جهاد کفایی را صادر کرده بود. در پی صدور این فتوا، طولی نکشید که سازمان حشدالشعبی شکل گرفت.
گروه تروریستی داعش 20 تیر به موصل حمله و آن را اشغال کرده است. موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق بوده و در ۴۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع است.
در خواست قاطعیت از کاظمی
«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، دیروز گفت که این کمیسیون درباره دخالت‌های آمریکا در عراق و نقض حاکمیت ملی این کشور، پیش از سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر به واشنگتن، یک یادداشت رسمی به وی ارسال خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی تصریح کرد: هدف از سفر کاظمی به واشنگتن، بررسی مصوبه پارلمان درباره اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است. کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان نیز پیش از این سفر، طی یادداشتی رسمی به نخست‌وزیر، از وی خواهد خواست تا این دخالت‌های آشکار آمریکا را محکوم کند.
الزیادی توضیح داد که اقدام سفارت آمریکا در استفاده از سامانه دفاعی، نقض آشکار قانون بوده است. این نماینده پارلمان، که عضو ائتلاف «سائرون» است، در پایان گفت که سفارت آمریکا یک مقر دیپلماتیک است نه پایگاه نظامی برای انجام آزمایش.
رسانه‌های عراق عصر شنبه هفته گذشته از راه‌اندازی سامانه دفاع هوایی در سفارت آمریکا خبر داده بودند. این اقدام آمریکایی‌ها، اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت.
شکستن اراده آمریکا
«محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «فتح »،
گفت: «حشد‌الشعبی گروهی است که اراده آمریکا را در هم شکست و واشنگتن نیز از دستاوردهای حشد، احساس خطر می‌کند».
این نماینده عراقی خاطر نشان کرد، به همین دلیل، آمریکا با استفاده از اراده داخلی مسئولان عراقی، در پی متزلزل کردن وضعیت حشد است.
کریم در پایان هشدار داد که آمریکا با استفاده از عناصر نفوذی، در پی ایجاد هرج‌ومرج در عراق و بازگرداندن قاتلان ملت عراق به عرصه سیاست است.
در همین ارتباط، «عامر الفایز» نماینده پارلمان عراق، بر این باور است که آمریکا عامل اصلی بی‌ثباتی در عراق است.
«محمد البلداوی» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «فتح»‌، هم درباره طرح‌های آمریکا برای محدود کردن نقش حشدالشعبی و ایجاد درگیری‌های داخلی هشدار داد.
البلداوی گفت که آمریکا برای انحلال حشدالشعبی و محدود کردن نقش این سازمان و اعمال فشار بر آن از داخل تلاش می‌کند به گونه‌ای که یک کودتای نرم در عراق در جریان است.  
نمایندگان پارلمان عراق ۱۵ دی ۱۳۹۸، اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق را تصویب کرده‌اند. ولی به علت فشار آمریکا و جریان‌های وابسته به این کشور، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.