kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

200 میلیارد ریال از مطالبات زعفران‌کاران خراسان رضوی پرداخت شد



مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: با واریز مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر به حساب کشاورزان زعفران‌کار در این استان حجم پرداخت مطالبات به آنها بابت خرید تضمینی این محصول راهبردی به ۷۳.۸ درصد افزایش یافت.
ایرج ناصری‌مقدم افزود: این میزان مبلغ واریزی به حساب زعفران‌کارانی که محصول خود را در قالب خرید حمایتی زعفران به این سازمان تحویل داده‌اند انتقال داده شد. وی ادامه داد: پارسال ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز در استان خراسان رضوی بیش از ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلوگرم زعفران تولیدی خود را در قالب طرح یاد شده به سازمان تعاون روستایی این استان تحویل دادند که با بیش از پنج هزار نفر از این تعدادکشاورزان تصفیه حساب کامل ۱۰۰ درصدی شده و با حدود چهار هزار کشاورز دیگر نیز تا این لحظه ۷۳.۸ درصد تصفیه
شده است.
محصول زعفران‌کاران خراسان رضوی در قالب «طرح خرید حمایتی زعفران» در چهار نوع شامل «زعفران نگین، محصول شبه‌نگین، زعفران پوشال درجه یک و محصول پوشال معمولی» سطح‌بندی شده بود.
بر اساس این سطح‌بندی، هر کیلوگرم محصول «زعفران نگین» به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، «شبه‌نگین» ۹۵ میلیون ریال، «پوشال درجه یک» ۹۰ میلیون ریال و زعفران
«پوشال معمولی» ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شده است.
ظرف سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه پنج هزار هکتار به زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی افزوده شده است.
سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این حجم تولید زعفران محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، گناباد، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می‌شود.
بازده تولید در واحد هکتار در مزارع زعفران خراسان رضوی به طور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است. تقریبا همه شهرستان‌های خراسان رضوی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند.