kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
رئیس اورژانس اجتماعی کشور:

گردش مالی کودکان خیابانی تنها در تهران بیش از یک‌ هزار میلیارد تومان است

رئیس ‌اورژانس اجتماعی کشور گفت: گردش مالی کودکان خیابانی تنها در تهران بیش از یک‌هزار میلیاردتومان است که کمتر از ۳۰درصد این پول در اختیار بچه قرار می‌گیرد!



به گزارش تسنیم؛ محمود علی‌گو در یک برنامه تلویزیونی درباره کودکان کار اظهارداشت: در مورد کودکان خیابانی نکته مهم این است که بدانیم از چه جنسی هستند و از کجا آمده‌اند؛ بر همین اساس باید آنان را در سه قالب دسته‌بندی کنیم.
علی‌گو ادامه داد: قالب اول کودکانی‌ هستند که از جنس قاچاق هستند؛ در حقیقت آنان توسط باندهایی به شهرها آورده‌ و رها شده‌اند و به‌معنایی فروخته شده‌اند! دسته دوم کودکانی هستند که در قالب باندهای خانوادگی کار می‌کنند؛ در حقیقت گروهی وارد شدند و این تیم را رهبری می‌کنند؛ گروه سوم کسانی هستند که خودشان وسط خیابان آمدند و کار می‌کنند که وضعیت زندگی‌شان را بهتر کنند.
وی افزود: بیش از نیمی از کودکان کار خیابانی در کشورمان از اتباع کشورهای دیگر هستند که به‌صورت قانونی یا غیرقانونی وارد ایران شده و مشغول کار هستند؛ اگر قانونی وارد شده باشند، این کار برایشان غیرقانونی است و اگر هم غیرقانونی وارد کشور شده باشند از ابتدا مسیر را ‌اشتباه رفته‌اند بنابراین فرآیند کودک کار فرآیندی غیرقانونی است البته اختلافاتی وجود دارد و عده‌ای با این حرف من مخالفند، از نظر من مصلحت کودک مهم‌تر از هر چیز دیگری است.
مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی درباره گردش مالی باندهای کودکان خیابانی اظهار داشت: می‌خواهم برای نخستین بار بگویم که گردش مالی در کودکان خیابانی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تنها در شهر تهران است! این موضوع اصلاً ساده نیست؛ نکته تأسف‌بار اینجاست که کمتر از 30 درصد این پول در اختیار بچه قرار می‌گیرد؛ آیا بچه مقصر است؟ این موضوع سؤال ما در سازمان بهزیستی است؛ از نظر ما بچه مقصر نیست و از این منظر که نگاه کنیم خانواده، اطرافیان و جامعه این بچه باعث شده‌اند که چنین اتفاقی برایش رخ دهد بنابراین اگر می‌خواهیم کاری کنیم نباید از حلقه کودک شروع کنیم بلکه باید از حلقه خانواده آغاز کنیم و به‌سمت توانمندسازی خانواده‌ها برویم؛ اکنون در شهر تهران پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که در آن خانواده‌های 600 کودک کار ایرانی شناسایی و توانمندسازی شدند.
علی‌گو یادآور شد: بین سازمان بهزیستی و سازمان فنی‌حرفه‌ای همکاری بسیاری خوبی شکل گرفته است که در آن یک عضو از خانواده که بتواند بار آن را به‌دوش گیرد، برای آموزش رایگان انتخاب می‌شود بنابراین رویکرد خود را عوض کردیم؛ دیگر به‌دنبال این نیستیم که بچه‌ها را از خیابان جمع‌آوری کنیم و طرحهایمان بدین شیوه است که خانواده‌ها را توانمند کنیم.
وی در مورد برخورد با کودکان کار از سوی مردم گفت: برخورد با کودک باید برخوردی باشد که شأن او را حفظ کند؛ این‌اشتباه است که بگوییم چون کودک کار است، حق داریم هر حرفی را بزنیم؛ در هر حال کرامت انسانی او باید حفظ شود، اما آیا باید کمک کنیم؟ هر یک ریالی که شما به آن کودک کمک می‌کنید، حضور او در خیابان را تثبیت می‌کنید و بیزینس فعال می‌ماند! باید در یک جایی بیزینس را بشکنیم؛ قانون، برخورد با آن باند را به‌عهده نهادهای انتظامی گذاشته است و گفته پلیس برخورد کند اما اگر برخوردی صورت می‌گیرد، بهزیستی پذیرای کودکانی که در آن باند هستند، است چرا که او باید سازماندهی شود؛ باید سعی کنیم گروه‌هایی را که در این موضوع کار می‌کنند توانمند کنیم تا به‌سمت توانمندی خانواده‌هایشان برویم.