kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

آقای عراقچی! بهانه‌های دولت ‌تروریست آمریکا هیچ‌گاه تمام نمی‌شود

معاون وزیر خارجه می‌گوید نباید به آمریکا بهانه بدهیم! آقای عراقچی و همکاران وی 7 سال پیش با سیاست گرفتن بهانه از دست آمریکا برجام پرخسارات را به ملت تحمیل کرده و امروز نیز با سیاست بهانه ندادن به آمریکا به‌دنبال توجیه انفعال خود هستند. موضعی که نتیجه آن چیزی جز افزایش فشار دشمن نخواهد بود.



سرویس سیاسی-

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آمریکا مجدداً ایران را به‌عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند، گفت: هر حرکتی که ایران را در عرصه بین‌المللی به‌عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است و نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که ایران را در رقابت‌های انتخاباتی به وجه‌المصالحه انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.
مقامات ارشد دولت تاکنون بارها در اظهارنظری تأمل‌برانگیز تأکید کرده‌اند که «نباید بهانه به دست آمریکا و اروپا بدهیم»! این اظهارنظر نسنجیده در حالی است که روحانی در سال ۹۴ گفته بود که به‌واسطه برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی از جمله تحریم‌های مالی و بانکی به‌طور کامل و یک‌باره در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 - دی ۹۴ - لغو خواهد شد و نه تعلیق. به اذعان دولتمردان هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد. بهانه هسته‌ای تمام شد و بهانه FATF و موشکی و منطقه‌ای و... مطرح شد!
کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم؟!
سؤال اینجاست که کدام بهانه را از چه کسانی می‌خواهیم بگیریم؟! از میزبانان و حامیان گروهک ‌تروریستی منافقین- که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است- ؟! از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تکفیری ‌تروریستی داعش؟! از میزبانان و حامیان انگلیسی و هلندی و دانمارکی سایر گروهک‌های ‌تروریستی؟! از رکوردداران پولشویی در دنیا؟! از نقض‌کنندگان اصول بدیهی حقوق بشر در دنیا؟!
دولت آمریکا، دولتی است که به ‌تروریسم، غارتگری، جنایت و دیکتاتوری مشهور است.
عراقچی با بیان اینکه اکنون درگیر یک معرکه سنگین سیاسی، اقتصادی و حقوقی با آمریکا در چارچوب سیاست فشار حداکثری این کشور هستیم، اظهار کرد: این سیاست سه سال و نیم است که توسط ‌ترامپ شروع شده است و شروع آن یک‌سال پس از اجرایی شدن برجام بود.
گشایش‌های برجام!
وی گفت: وقتی آمریکایی‌ها متوجه شدند ایران به تمام خواسته‌های خود رسیده هم تحریم‌ها را رفع کرده، همه قطعنامه‌ها را از بین برده و همه تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بسته شده، فشارهای خود را آغاز کردند. در زمان اجرای برجام دیدید چه گشایش‌هایی برای کشور ایجاد کرد که هنوز آثار آن را مشاهده می‌کنید.
گویا فقط مقامات ارشد دولت، گشایش‌های برجام را می‌بینند. آیا افزایش نرخ دلار از 3 هزارتومان به 22 هزارتومان، گشایش است؟! آیا افزایش 10 برابری قیمت سکه در پسابرجام، گشایش است؟! آیا افزایش قریب به 600 درصدی قیمت مسکن و اجاره‌بهای واحد مسکونی، جزو گشایش‌های برجام است؟!
گویا آقای عراقچی دچار ضعف حافظه شده است. وی چندی پیش گفته بود «نتیجه برجام و پایبندی به آن، فقط افزایش تحریم‌ها بود». وی در ادامه گفته بود: «یکی از درس‌های برجام این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می‌دهد».
علاوه‌بر این در هفته‌های گذشته،‌ تروئیکای اروپایی موجب شدند که قطعنامه‌ای ضدایرانی در شورای حکام آژانس تصویب شود. برخلاف ادعای عراقچی، برجام نه مانع تحریم‌ها شد، نه از صدور قطعنامه جلوگیری کرد و نه گشایشی برای مردم ایجاد کرد. همان‌طور که دولتمردان بارها اذعان کرده‌اند، برجام جز خسارت، هیچ نتیجه دیگری برای مردم کشورمان نداشت.
اطمینان ‌ترامپ از ماندن ایران در برجام
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: آقای ‌ترامپ پس از یک‌سال از اجرای برجام به این نتیجه رسید که برجام بدترین توافق برای آمریکا است و اقدام به اعمال فشار حداکثری علیه ایران کرد؛ هدف سیاست فشار حداکثری مجبور کردن ایران به تن دادن به یک توافقی بود که به‌زعم آمریکایی‌ها ایرادات برجام را نداشت.
عراقچی خاطرنشان کرد: در مقابل سیاست فشار حداکثری، سیاست ایران مقاومت حداکثری است که ماهرانه آن را در سه سال و نیم گذشته اجرا کردیم و در یک‌ سال و نیم گذشته آن مقاومت را به مقاومت فعال تبدیل کردیم.
دولتمردان بارها مدعی شده‌اند که ‌ترامپ به این علت که در برجام کلاه گشادی بر سرش رفته بود، از توافق خارج شد. برخلاف این ادعا، علت اصلی خروج آمریکا از برجام، اطمینان از ماندن دولت روحانی در توافق بود.
جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، چندی پس از خروج ‌ترامپ از برجام گفت، آمریکا از برجام خارج شد ولی این توافق بدون آمریکا هم دارد کار می‌کند؛ این یعنی علی‌رغم خروج بدون هزینه آمریکا، دولت روحانی همچنان تعهدات و محدودیت‌های برجامی را یک‌طرفه اجرا می‌کند؛ چه چیزی بهتر از این.
ارسال پالس ضعف!
عراقچی در این نشست افزود: به‌دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها اخیرا فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند؛ چون به نتیجه‌ لازم نرسیده‌اند. در حال حاضر مهم‌ترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است؛ در این راستا همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند و این یک بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران به همراه خواهد داشت.
متأسفانه این قبیل اظهارات، ارسال پالس ضعف به طرف عهدشکن و زیاده‌خواه است. این پالس به طرف آمریکایی می‌گوید، هر فشاری می‌توانی به ما وارد کن، اما مطمئن باش که ما هیچ‌گونه واکنش و پاسخی نمی‌دهیم!
عراقچی ادامه داد: مسیر دیگر، فعال کردن مکانیزم ماشه و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است که در نیویورک دنبال می‌شود. بر اساس برجام، تحریم‌های تسلیحاتی در 26 مهر خود به خود لغو می‌شود؛ آمریکا همه تلاش خود را ماه‌ها است بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی‌ کند و مانند قطعنامه 1929 که به همه کشورها اجازه بازرسی از ایران را می‌داد، این نظام را احیا کند.
دیپلماسی انفعالی!
وی گفت: وزارت امور خارجه در چارچوب مقاومت حداکثری دو هدف را برای خود تعریف کرده است؛ یکی کمک به نیازهای اقتصادی کشور و هدف دوم جلوگیری از اجماع‌سازی علیه ایران است؛ یکی از دستاوردهای برجام از بین بردن اجماع امنیتی از سوی آمریکا و رژیم صهیونسیتی بود که به زحمت طی سال‌ها ایجاد کرده بودند.
متأسفانه دولتمردان همچنان دیپلماسی انفعالی را در مقابل آمریکا و اروپا به کار می‌گیرند. رویکردی غلط که در این هفت سال خسارت‌های بزرگی به کشور وارد کرده است.