kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

مردم آمریکا پرچم آمریکا را در روز استقلال این کشور به آتش کشیدند

آمریکایی‌ها که بنابر آخرین نظرسنجی‌ها، دیگر به آمریکایی بودن خود افتخار نمی‌کنند، در سالروز استقلال کشورشان پرچم آمریکا را به آتش کشیده و شعار دادند:«برده‌داری، قتل‌عام و جنگ؛ آمریکا هرگز عالی نبود».



سرویس خارجی-

مردم آمریکا بعد از گذشت بیش از 40 روز از کشته شدن «جورج فلوید» به دست یک پلیس نژادپرست و به رغم خشونت پلیس ضد شورش این کشور، هنوز خیابان‌ها را ترک نکرده‌اند. طی روزهای گذشته ترامپ و فاکس نیوز رسانه محبوبش هر دو هشدار داده بودند که معترضان به دنبال براندازی‌اند و به چیزی کمتر از تغییر ساختار سیاسی آمریکا راضی نمی‌شوند. دیروز هم «دیلی میل» طی گزارشی نوشت، اعتراض‌های موسوم به «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» بزرگترین اعتراض را در تاریخ آمریکا با مشارکت 26 میلیون نفر در بیش از 4700 اعتراض رقم زده است. روز شنبه چهارم جولای (14 تیر) اما جشن‌های سالروز استقلال آمریکا جان تازه‌ای به اعتراضات ضد نژادپرستی داد و مردم این کشور جشن‌های «درود بر آمریکا» را به صحنه «مرگ بر آمریکا» و اعتراضات و تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی سیستمیک در سراسر این کشور تبدیل کردند.
فقط مردم آمریکا هستند که ارزش و احترامی به پرچم آمریکا قائل نیستند و در روز استقلال آمریکا که باید پرچم کشور مورد احترام و تکریم قرار گیرد آن را به آتش می‌کشند. شبیه کاری که با نمادها و مجسمه‌ها می‌کنند.
 معترضان در واشنگتن نزدیک کاخ سفید جایی که رئیس‌جمهور آمریکا میزبان صدها نفر برای مراسم آتش‌بازی به مناسبت چهارم جولای بود تجمع کرده و پرچم‌های آمریکا را به آتش کشیدند. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد، پرچم آمریکا درست بیرون از کاخ سفید، در حال سوختن است و در همین حین صدای معترضانی به گوش می‌رسد که می‌خوانند: «یک، دو، سه، چهار، برده‌داری، قتل‌عام و جنگ؛ پنج، شش، هفت و هشت، آمریکا هرگز عالی نبود». در نیویورک هم معترضان بیرون برج ۵۸ طبقه ترامپ شعار دادند و
دست نوشته‌هایی در محکومیت نظام حاکم بر آمریکا حمل کردند و در چندین نوبت پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. فیلم‌های منتشر شده از بیرون برج ترامپ نیز، نشان می‌دهد یک پرچم بزرگ آمریکا در حالی که معترضان شعار می‌دادند «برده‌داری، قتل‌عام و جنگ... آمریکا هرگز عالی نبود»، به آتش کشیده می‌شود. طبق قانون اساسی آمریکا از سوزاندن پرچم این کشور غیرقانونی است. سی ان ان به نقل مقام‌های رسمی اعلام کرده تظاهرات اعتراض‌آمیز روز شنبه شهر نیویورک موجب مسدود شدن پل «بروکلین» برای لحظات کوتاهی شد. در ایالت کالیفرنیا نیز مردم روی ستاره ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر‌هالیوود در لس‌آنجلس پرچم‌های آمریکا را آتش زدند.
مسلح شدن سیاهان
در روزهای اخیر گزارش‌هایی از مسلح شدن سیاهان آمریکا نیز منتشر شده که باعث نگرانی مقامات این کشور از بروز جنگ مسلحانه داخلی هم شده است. پایگاه اینترنتی نشریه «نیویورک تایمز» هفته گذشته در گزارشی نوشت؛ بسیاری از سیاه پوستان در آمریکا احساس می‌کنند برای حفظ جان خود باید مسلح شوند. روز شنبه نیز در برخی شهرهای این کشور سیاهان مسلح به سلاح گرم به میدان آمدند. فعالان مسلح «جان سیاهپوستان مهم است» و گروه‌های راست‌گرا در «ریچموند» ایالت ویرجینیا به نشانه حمایت متحدانه از متمم دوم قانون اساسی درخصوص آزاد بودن حمل سلاح گرم، گرد هم آمده بودند. دست‌کم ۲۰۰ نفر که اکثریت آنها تفنگ، سلاح‌های نیمه اتوماتیک و دیگر انواع سلاح گرم در دست داشتند بیرون میدان «کپیتول» جمع شدند تا علیه کنترل سلاح و نقض حقوق قانونی اعتراض کنند. در آتلانتا نیز گروهی از سیاهپوستان در حالی که سلاح گرم به دست داشتند تظاهرات کردند.
ادامه حملات به نمادهای نژادپرستی
 مردم آمریکا در تظاهرات روز شنبه علیرغم تهدیدهای ترامپ بسیاری از نمادهای نژادپرستی را سرنگون کردند. ترامپ طی روزهای گذشته هشدار داده بود هر کس به نمادها و مجسمه‌ها آسیب برساند، دست کم به 10 سال زندان محکوم خواهد شد و دستورالعملی اجرایی نیز در این زمینه صادر کرده بود اما حمله گسترده معترضان به این مجسمه‌ها نشان داد که معترضان ارزشی به تهدیدات ترامپ قائل نیستند و ترسی نیز از زندانی شدن ندارند.
معترضان در نزدیکی محله «ایتالیای کوچک» در شهر «بالتیمور»، مجسمه «کریستف کلمب» را به نشانه اعتراض واژگون و آن را به بندرگاه داخلی این شهر‌انداختند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد مجسمه کاشف آمریکا در بین هیاهوی جمعیت با طناب به زیر کشیده می‌شود.
مجسمه‌های«کلمب» در شهرهای دیگر آمریکا از جمله «میامی»، «ریچموند»، «ویرجینیا»، «سنت پاول»، «مینه‌سوتا» و «بوستون» هم هدف تخریب یا سرنگونی از سوی مردم قرار گرفت. در ایالت جنوب شرقی «جورجیا» ۱۰۰ عضو حزب «پلنگ‌های سیاه»، مدافع حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا، خواستار حذف بنای یادبود کنفدراسیون کوه سنگی در روز بازگشایی این بنا شدند. این بنا مکان نشست‌‌های «کوکلوس‌کلان»، سازمان پشتیبان برتری نژاد سفیدپوست بوده است.