kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
عضو اتاق بازرگانی:

برقراری روابط بانکی ایران و روسیه صادرات کشور را افزایش داد

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: برقرار شدن سیستم‌های بانکی میان ایران و روسیه باعث شده تا ما بتوانیم میزان صادرات بیشتری به روسیه را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کامبیز میرکریمی اظهار داشت: محموله‌های صادراتی ایران به روسیه در دو سال اخیر زیر 300 میلیون دلار بوده‌اند. سال گذشته در حوزه صادرات، ایران جهش وزنی و ارزشی را تجربه کرد. روسیه معمولا مواد طبیعی یا خام نمی‌خرد، چرا که خودش به این منابع دسترسی دارد.
وی افزود: تنوع محصولات ایران برای صادرات بسیار زیاد است و این موضوع برای کشور‌های مختلف اهمیت دارد. جهش قیمت ارز نسبت به ریال، صرفه‌های مختلفی را برای حوزه صادرات به وجود آورد، اما این نفع به دلیل تحریم‌ها و ضعف زیرساخت‌های بانکی به دست کشاورز یا تولیدکننده نرسید.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: روسیه کشوری سردسیر است و در فصل‌های سرد سال، به محصولاتی نیاز دارد که در جنوب ایران تولید می‌شوند. برقرار شدن سیستم‌های بانکی میان ایران و روسیه باعث شده تا ما بتوانیم میزان صادرات بیشتری را داشته باشیم و نسبت به سال‌های گذشته با افزایش نسبی رو به رو شویم.
میرکریمی ادامه داد: روسیه شبکه‌ راه‌آهن گسترده‌ای دارد و امروزه برخی از خط‌های این ظرفیت وارد خاک ایران شده‌اند. اگر تراز مالی دو کشور در حالت مطلوب قرار داشته باشد، تجارت با پول ملی می‌تواند گزینه‌ خوبی باشد، اما در حالتی که تراز تجارت منفی باشد، پول ملی کم می‌آورد و ما مجبور می‌شویم از پول ثالث استفاده کنیم.
به گفته وی، سامانه نیما به روبل توجه کافی ندارد در حال حاضر شرکت‌های ایرانی و روسی ترجیح می‌دهند از طریق کشورهای واسطه فرآیند تجارت را تکمیل کنند. بانک مرکزی باید با ایجاد مشوق‌های مختلف شرکت‌های مختلف را از کار کردن با واسطه‌ها منصرف کند. تصور می‌کنم که در سال 99 صادرات خوبی در کشور شکل بگیرد.
گفتنی است، در شرایطی که فشارهای تحریمی آمریکا، مبادلات تجاری کشورمان را نشانه گرفته است، ارتباط هرچه بیشتر با کشورهایی که امکان مبادلات با آن ها همچنان فراهم است، می تواند در کاهش فشار تحریم ها بسیار موثر باشد. در همین زمینه یکی از راهکارها، گسترش تجارت با کشورهای اوراسیا است.  در این باره، سید روح ا... لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: میزان تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی(پنجم آبان ماه سال 98) تا پایان خرداد ماه، از حیث ارزش به دو میلیارد و417 میلیون و830 هزارو 32 دلار رسیده است. عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه، کالاهای اساسی و نهاده های دامی را شامل می شود.
وی افزود: 72 درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات و ۲۸ درصد از آن سهم صادرات کشورمان را تشکیل می دهد. اصلی ترین شرکای صادراتی ایران در اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با بیش از ۵۴ درصد، ارمنستان با ۲۴ درصد و قزاقستان با بیش از ۱۵ درصد هستند و پس از این کشورها، قرقیزستان و روسیه سفید قرار دارند.