kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
نیویورک تایمز:

سیاست آمریکا در تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران شکست خواهد خورد

روزنامه آمریکایی به نقل از چند دیپلمات نوشت پیشنهاد واشنگتن درباره تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران محتوم به شکست است و حتی شاید حمایت کافی برای رای‌گیری را هم جلب نکند.



روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیلی از نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با موضوع ایران نوشت: آمریکا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به‌طور نامحدود شد اما این موضع در نشست شورای امنیت به طور کامل شکست خورد، جایی که روسیه و چین به صراحت آن را رد کردند و متحدان نزدیک آمریکا هم احساسات متناقضی داشتند. این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) منقضی می‌شوند.
به گفته دیپلمات‌ها، پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت محتوم به شکست است و حتی شاید حمایت کافی برای رای‌گیری درباره آن را هم جلب نکند. دولت ‌ترامپ تهدید کرده در صورتی که تحریم‌ها تمدید نشود، از سازوکار «مکانیسم ماشه» ذکر شده در توافق هسته‌ای ایران برای بازگرداندن فوری تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران استفاده خواهد کرد؛ اقدامی که کشورهای دیگر آن را غیرمنطقی و از نظر قانونی غیرمجاز می‌دانند.
به نوشته نیویورک تایمز، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست سه‌شنبه شب، هم درباره انقضای این تحریم‌ها و هم درباره رویکرد آمریکا به خصوص مکانیسم ماشه که صراحتاً با آن مخالفت کردند، ابراز نگرانی کردند.
تروئیکای اروپایی در پی آن هستند تا در اقدامی ضدایرانی راهی بیابند تا دسترسی ایران را به تسلیحات نه از طریق اقدام تحمیلی شورای امنیت بلکه از طریق مصالحه‌ای که در چارچوب برجام مورد مذاکره قرار گرفته، محدود کنند.
بنابر گزارش نیویورک تایمز، این تحریم‌ها واردات و صادرات اغلب تسلیحات از جمله هواپیما و ‌تانک را شامل می‌شود اما محدودیت‌های موشکی و فناوری هسته‌ای تا چند سال دیگر پابرجا هستند.
آرزوی رژیم صهیونیستی
بر باد رفت
روزنامه جروزالم‌پست در یادداشتی به قلم «یونا جرمی ‌باب» به بررسی نزدیک شدن تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل و جلسه سه‌شنبه شب شورای امنیت پرداخته و نوشت موضع کشورهای دیگر درباره ایران، آرزوی اسرائیل برای تصویب طرح واشنگتن علیه تهران را بر باد داد.
نویسنده این یادداشت سپس به حمایت روسیه و چین از ایران پرداخت و نوشت: چین و روسیه فقط با طرح پمپئو مخالفت نکردند. آنها بی‌باکانه، نتیجه‌گیری مقامات دفتر دبیرکل سازمان ملل را رد کردند... در حالی که این یافته‌ها قرار بود بهانه اصلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باشد... به علاوه چین و روسیه به انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌ادامه
دادند.
تکرار ادعاها علیه ایران
گابی ‌اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران دیدار کرده و به اتهام‌پراکنی علیه تهران پرداخت.
اشکنازی در صفحه توئیتر خود نوشت: از هوک به‌خاطر موضع شجاعانه آمریکا و برای نترسیدن از اجرای کار درست در متوقف کردن خطر فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران، تشکر کردم.
وی همچنین با متهم کردن ایران به نقض تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل، افزود: [در آن دیدار] نگرانی‌های خود درباره تداوم نقض تحریم تسلیحاتی توسط ایران را به نماینده ویژه (هوک) تکرار کردم. ایران به حمایت و تسلیح گروه‌های نیابتی خود در منطقه، مخصوصاًً حزب‌الله و حماس، ادامه می‌دهد.
برایان هوک در روزهای گذشته بعد از سفر اخیر خود به سه کشور عربی حوزه خلیج ‌فارس، به فلسطین‌ اشغالی سفر کرد تا درباره ایران با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و رایزنی داشته باشد.
وی در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه ایران پرداخته و گفت که «آمریکا و اسرائیل درباره ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نظر دارند».
هوک همچنین در مصاحبه با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت: دولت ‌ترامپ در حال تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده و روسیه و چین در صورتی که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید همراهی کنند.
ارسال نامه ضدایرانی
توسط آل‌سعود
عربستان سعودی روز سه‌شنبه در نامه‌ای ضدایرانی به شورای امنیت سازمان ملل درباره توسعه نفوذ ایران هشدار داد.
ریاض در این نامه نوشت که امیدوار هستیم ایران همانند یک کشور عادی رفتار کرده و به قوانین بین‌المللی احترام بگزارد.
عربستان سعودی که طی 5 سال گذشته با انواع تسلیحات آمریکایی و غربی یمن را مورد تهاجم قرار داده مدعی شد که ایران نه تنها ثبات منطقه بلکه ثبات همه جهان را تهدید می‌کند و تهران در تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه است.
ریاض در این نامه بدون‌ اشاره به کشتار انسان‌های بی‌گناه در حملات هوایی جنگنده‌های این کشور به یمن مدعی شد که جنبش انصارالله یمن به کمک موشک‌های ساخت ایران، اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهد.
عبدالله المعلمی، نماینده آل‌سعود در سازمان ملل نیز گفت که ریاض همچنان بر موضع خود درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تأکید داشته و در این‌باره با روسیه و چین در ارتباط است.
به گزارش فارس، امارات متحده عربی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل درباره «نقض برجام از سوی ایران» ابراز نگرانی
کرد.
گزارش مغرضانه گوترش
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع منع ‌اشاعه تسلیحات اتمی ‌برگزار شد، نهمین گزارش خود را از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران ارائه کرد.
در بخشی از این گزارش مغرضانه و ضدایرانی که از سوی رزماری دیکارلو معاون سیاسی گوترش قرائت شد، آمده است: برجام بهترین شیوه برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بهره‌مندی مردم این کشور از مزایای اقتصادی آن است.
این ادعای مضحک در حالی است که ایران بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب هیچ‌گاه اقدامی در راستای استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نداشته و این مسئله هیچ ارتباطی به برجام ندارد.
علاوه ‌بر این برجام به هیچ عنوان برای مردم ایران مزایای اقتصادی نداشته است. چرا که آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند.
گوترش در این گزارش بدون‌ اشاره به تعلل طرف‌های اروپایی در اجرای تعهداتشان در برجام گفت: از جولای ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را برای توقف تعهداتش ذیل برجام برداشته است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین از تحولات مثبت در ابزار حمایت از تعاملات تجاری اروپا و ایران (اینستکس) ابراز خرسندی کرد.
این در حالی است که طرف اروپایی 11 تعهد برجامی دارد و کانال توهین‌آمیز اینستکس به هیچ عنوان جزو تعهدات اروپا نیست.
واکنش تخت‌روانچی
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک در پی نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در صفحه توئیترش نوشت: اعضای شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر حمایت خود از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام کردند.
تخت‌روانچی افزود: اظهارات آنها (اعضای شورای امنیت) ثابت کرد که از حرکت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، حمایت نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: آمریکا باید پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به سرانجام نمی‌رسد، پیش از آن که بار دیگر رد شود را فورا کنار بگذارد.