kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

بانک‌ها و برخی کارگزاری‌ها سهام عدالت را به کام مردم تلخ کردند

در حالی‌که ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی به 14 میلیون و 340 هزار تومان رسیده بانک‌ها و برخی کارگزاری‌ها، شیرینی فروش 30 درصد این سهام را به کام مردم تلخ کرده‌اند.



دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آزادسازی و قرار دادن سهام عدالت در اختیار مردم، بارقه امیدی در سال کرونایی و مضایق اقتصادی آن برای خانوارها ایجاد کرد اما دولت، سهام عدالت آزاد شده را به انحصار بانک‌ها و کارگزاری‌ها درآورد و عملکرد بد بانک‌ها و برخی کارگزاری‌ها، شیرینی سهام عدالت را به تلخی تبدیل کرده است.
تعدادی از کسانی که 30 درصد سهام عدالت خود را فروخته‌اند نسبت به واریز نشدن وجه آن از سوی بانک‌ها و کارگزاری‌ها یا پرداخت ناقص و کم، پس از گذشت نزدیک به یک ماه گله دارند.
یکی از تماس‌گیرندگان با کیهان، گفت: روز یکم تیرماه از طریق سامانه سعدی وابسته به کارگزاری فارابی، نزدیک به 30 درصد سهام عدالت خودم را فروختم. در تعهدنامه خرید و فروش سهام عدالت آمده که وجه سهام پس از دو روز کاری به‌ حساب سهامدار واریز می‌شود اما پس از گذشت 9 روز کاری وقتی برای دریافت پولم پیامک دادم، سامانه سعدی پاسخ داد که نمی‌توان زمان واریز وجه به صورت قطعی را مشخص کرد. این سهامدار عدالت افزود: من چون کار بورس را بلدم، روش مستقیم را انتخاب کردم که مدیریت پرتفوی سهام عدالت با خودم باشد اما سهام من در اختیار کارگزاری‌های بدعهد است. اگر به پولش نیاز فوری نداشتم نمی‌فروختم.
اعتراضات در زمینه بلوکه شدن پول مردم در دست برخی کارگزاری‌ها زیاد است. همچنین تماس‌های دیگری، حاکی از بدعهدی بانک‌ها در واریز وجه فروشندگان سهام عدالت است که محدود به یکی دو بانک نیست. مردم گفتند که با سهام عدالت ما، نوعی انحصار و رانت برای کارگزاری‌ها و بانک‌ها ایجاد شده است. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، خواهان قرار گرفتن سهام عدالت در پرتفوی خودشان هستند.این افراد خواهان ورود دولت و قوه قضائیه به عملکرد بانک‌ها و کارگزاری‌ها در مقوله فروش 30 درصد سهام عدالت شدند. همچنین مردم به سازمان بورس به دلیل به روز و متناسب نکردن هسته معاملاتی و عدم نظارت بر کارگزاری‌ها شکایت دارند. این افراد نسبت به جا ماندن از خرید و فروش سهام در روزهای اخیر، به‌ ویژه در بحث عرضه اولیه‌ها اعتراض داشتند.گفتنی است، عملکرد برخی بانک‌ها و کارگزاری‌ها، این نگرانی را به‌وجود آورده که وضعیتی شبیه موسسات مالی اعتباری همچون کاسپین ایجاد شود. همچنین درباره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که سهام عدالت انتخاب‌کنندگان روش مستقیم را در اختیار دارند، نداشتن اساسنامه و سازوکار شفاف، نگرانی شکل‌گیری فساد و رانت را به‌وجود آورده است.گفتنی است، سامانه استعلام لحظه‌ای ارزش سهام عدالت به روز شد و ارزش سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزارتومانی به حدود ۱۴میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.