kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

بانک مرکزی: نقدینگی از 2‌ تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان گذشت

در شرایطی که نیاز به سیاست‌های ضد تورمی‌بیش از پیش احساس می‌شود، بانک مرکزی اعلام کرده حجم نقدینگی از دو‌تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان گذشته است.



سرویس اقتصادی-

بانک مرکزی در گزارش جدید خود اعلام کرده حجم نقدینگی در پایان خرداد ماه به دو‌تریلیون و 651 هزار و 460 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند 98 رشد 7/3 درصدی داشته؛ همچنین حجم پایه پولی هم به 383 هزار و 470 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با اسفند ماه، 8.8 درصد بیشتر شده است. این رشد‌های هفت و هشت درصدی در شرایطی است که تنها سه ماه از سال سپری شده و اگر تا پایان سال همین روند ادامه داشته باشد، وضع خوبی نخواهیم داشت.
اگر بگوییم دلیل اصلی مشکلات معیشتی مردم، افزایش حجم پول و به عبارتی، نقدینگی (یعنی حجم پول به اضافه حجم شبه پول) است، سخن بی‌راهی نگفته‌ایم؛ در واقع افزایش مقدار پول در جامعه موجب کاهش ارزش پول شده و قیمت‌ها را بالا می‌برد، به عبارتی، مطلوبیت هر واحد پولی برای مصرف‌کننده با افزایش حجم پول کاهش یافته و مصرف‌کننده حاضر از مقدار بیشتری برای خرید خود هزینه کند.
به همین دلیل در ادبیات اقتصادی گفته می‌شود تورم پدیده‌ای پولی است، از همین رو بسیاری از کارشناسان اقتصادی از ابتدای دولت تدبیر و امید که نقدینگی با سرعت افزایش می‌یافت نسبت به یک آینده تورمی‌هشدار می‌دادند اما انگار گوشی بدهکار هشدارها نبود. چه اینکه از مرداد 92 (ابتدای دولت روحانی) تا خرداد 99 (جدیدترین امار اعلام شده) حجم نقدینگی از 496 هزار میلیارد تومان به دو‌تریلیون و 650 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است!
به عبارتی در این هفت سالی که از عمر دولت می‌گذرد، حجم نقدینگی بیش از پنج برابر شده است. اگر بخواهیم تبعات این رشد افسارگسیخته نقدینگی را نام ببریم، ابتدا باید به تورم و پس از آن باید به گرانی نرخ ارز‌ اشاره کنیم. در واقع، دولت باید افزایش حجم نقدینگی، ابتدا کاهش ارزش پول را ایجاد می‌کند و پس از آن، کاهش ارزش پول در برابری نرخ‌های ارز متجلی می‌شود.
از سوی دیگر، در شرایطی که بانک مرکزی تورم را حدود 20 درصدی هدف‌گذاری کرده، این رشد‌های بالا در نقدینگی می‌تواند مانعی برای دستیابی به این اهداف باشند. البته بانک مرکزی در گزارش خود‌ اشاره کرده: «رشد نقدینگی به روند مورد نظر و متناسب با هدف تورمی‌باز خواهد گشت.» باید منتظر ماند و دید آیا این رشد افسارگسیخته بالاخره کنترل می‌شود؟
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «مقایسه آمار رشد نقدینگی با رقم مشابه سال گذشته حاکی از آن است که تحت تأثیر حمایت‌های صورت گرفته از خانوارها و فعالان اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش میزان تنخواه‌گردان دولت در سال جاری، رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته دو واحد درصد افزایش یافته که امری مورد انتظار بوده است.»