kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
آخرین خبرها از حادثه انفجار مهیب کلینیک «سینا» در تهران

19 نفر جان باختند، ۲۴ نفر مجروح شدند

جزئیات بیشتری از حادثه مرگبار انفجار در کلینیک «سینا اطهر» در شمال تهران اعلام شد.





در پی حادثه آتش سوزی و انفجار سیلندرهای اکسیژن در کلینیک «سینا اطهر» در شمال تهران در شامگاه سه شنبه 19 نفر جان خود را از دست دادند و ۲۴ نفر مجروح شدند.
رئیس‌اورژانس تهران در تشریح آخرین وضعیت مصدومان و فوتی‌های حادثه حریق کلینیک سینا اطهر گفت: در اورژانس تهران به محض اینکه از حادثه انفجار مطلع شدیم، بلافاصله تیم‌‌های عملیاتی در صحنه حاضر شدند. در این زمینه، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۲ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه موتورلانس به محل اعزام شدند. در مجموع ۱۸ تیم عملیات ویژه اورژانس علاوه‌بر اینکه صحنه را برای ارائه خدمات رهاسازی و انتقال مصدومین ایمن کردند، از حوادث ناگوار نیز جلوگیری کردند.
به گزارش وبدا، پیمان صابریان افزود: متاسفانه ۱۸ نفر در صحنه حادثه جان باختند. یک نفر نیز در حین CPR در بیمارستان جان خود را از دست داد. ۱۵ مصدوم سرپایی نیز خدمات سرپایی و در صحنه را دریافت کردند و ترخیص شدند. همچنین ۹ نفر به بیمارستان منتقل شدند که طی پیگیری‌ها حال تمام این ۹ نفر در شرایط پایدار و مناسبی است.
صابریان ادامه داد: علت این حادثه در دست بررسی است و باید نتیجه کارشناسی اعلام شود. این ساختمان یک مرکز درمانی و دی کلینیکی بوده که خدمات تصویربرداری، آزمایشگاه و خدمات جراحی محدود ارائه می‌ کرده که متاسفانه دچار انفجار و حریق شد.
وی اظهارداشت: خوشبختانه در این حادثه با همکاری آتش‌نشانی، پدافند غیرعامل وزارت بهداشت و نیروهای امنیتی و انتظامی، از انتشار و انفجار گاز هلیوم که می‌توانست اتفاق بدی را رقم زند، جلوگیری شد.
به گفته رئیس‌اورژانس تهران، اغلب افرادی که دچار حادثه شدند، افرادی بودند که در ساختمان دچار انفجار حضور داشتند و خوشبختانه برای عابران و همسایه‌‌ها اتفاق خاصی نیفتاده است.
تحویل ۱۴ جسد به خانواده‌ها
 مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از اتمام کار تعیین علت مرگ قربانیان حادثه انفجار و حریق و در کلینیک سینا اطهر خبر داد و گفت: بامداد روزگذشته اجساد تحویل پزشکی قانونی شد و از همان زمان اقدامات برای شناسایی، تعیین علت فوت و صدور جواز دفن انجام شد.
مهدی فروزش با بیان اینکه تمامی ۱۹ جسد ارجاعی به پزشکی قانونی شامل ۱۵ زن و چهارمرد شناسایی و علت فوتشان مشخص شد، افزود: جواز دفن برای این افراد صادر و تا کنون اجساد ۱۴ تن با دستور مقام قضایی به بستگان درجه اول آنان تحویل داده شده است.
فروزش در مورد اینکه آیا اجساد دیگر علاوه‌بر ۱۹ نفر به این مرکز ارجاع شده یا خیر؟ اظهارداشت: اجسادی که تحویل پزشکی قانونی شده همین ۱۹ نفر بود.
وی در‌باره میزان آسیب‌دیدگی اجساد نیز گفت: آسیب‌دیدگی‌ها طوری نبود که برای تشخیص نیاز به اقدامات تخصصی‌تر باشد و فرآیند شناسایی انجام
شد.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، از ۱۹ فوتی این حادثه، هفت تن پزشک شامل چهار متخصص بیهوشی،یک متخصص جراحی پلاستیک، یک متخصص گوش و حلق و بینی و یک پزشک دیگر است. دو نفرهم پرستار کلینیک بودند. چهارنفر تکنسین اتاق عمل و یک نفرتکسنین رادیولوژی، دو نفر از کارکنان و دو نفر هم از مراجعه کنندگان بودند و حرفه یک نفر هم تاکنون مشخص نشده است.
اعلام اسامی فوتی‌های حادثه
جانشین رئیس‌پلیس پایتخت با اعلام اسامی فوتی‌های حادثه مرکز درمانی سینا اطهر از آغاز تحقیق و بررسی از چهار مسئول کلینیک خبر داد.
 به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حمید هداوند با‌اشاره به اینکه در حال حاضر چهار نفر از عوامل مرکز تحت نظر هستند، بیان داشت: تحقیق و بررسی از مدیرعامل بیمارستان، مدیرداخلی، مدیر تصویربرداری و متصدی سانترال ادامه دارد.
هداوند در پاسخ به این سؤال که آیا این حادثه عمدی بوده است؟ گفت: تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که حادثه عمدی بوده باشد. علت حادثه در دست بررسی است و نتیجه آن متعاقبا اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه هویت چهار نفر از افراد فوت شده معلوم نیست، گفت: اسامی ۱۵ نفر از فوت‌شدگان شامل آیدا زمانی، لیلا عیوض خانی، لیدا خام دایی، مژگان دهقان، رها (فاقد فامیلی)، سوسن سلطان محمدی، خانم یاسمن، خانم دکتر تورانی، خانم رحمانی، محدثه رضی، شبنم دیبایی، مریم خرسندی، محسن پارسا، احسان گنج‌خانلو و دکتر محمد علی اکبری می‌باشد.
3 بار اخطار ایمنی به کلینیک سینا اطهر
همچنین رئیس‌شورای شهر تهران نیز درباره این حادثه اظهارداشت: نکته قابل تامل درباره ساختمان کلینیک سینا اطهر که دچار آتش‌سوزی شد این است که در سه نوبت در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ با موضوع ایمنی اخطار داده شده بود.
محسن هاشمی افزود: آخرین اخطار هم در سال ۹۷ از بازرسی اماکن بود و مالک ساختمان هم سال ۹۸ کارهایی برای ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آنها نصب سیستم اطفای حریق بود که فعال نبود.
به گزارش فارس، هاشمی درباره گزارشی که توسط شهرداری به دستش رسیده است، گفت: بر اساس این گزارش در سال 94 دستورالعمل آتش‌نشانی به مدیران کلینیک ابلاغ شده و اقدام مؤثری توسط مدیران کلینیک صورت نگرفته است و پس از آن در سال 96 نامه استنکاف به دستورالعمل شهرداری مجدد به مسئولان بیمارستان ابلاغ شد که این موضوع نیز توسط مدیران مربوطه چشم‌پوشی شده است.
وی ادامه داد: در سال 97 شهرداری اخطاریه نبود ایمنی در ساختمان را به مدیران کلینیک سینا اطهر اعلام کرده و به دلیل بی‌توجهی مجدد در سال 98 اخطاریه جدی به مالک ابلاغ شده است و پس از آن اقداماتی نظیر نصب خاموش‌کننده و سیستم اعلام حریق در ساختمان انجام شد.
رئیس‌شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ساختمان مجهز به سیستم اطفای حریق ناقص بوده و بر اساس گزارشات اولیه اجرای نامناسب شبکه داخلی برق سبب بروز حادثه شده است.
هاشمی بیان داشت:‌ همچنین اتاقک انباری ناایمن و غیراصولی برای نگهداری سیلندر اکسیژن بوده و بخشی از لوازم قابل‌اشتعال نیز در پلکان منتهی پشت‌بام قرار داشت که سبب مسدود شدن مسیر پشت‌بام شده بود.
معرفی ساختمان‌های ناایمن به دادستانی
شهردار تهران گفت: ساختمان‌های ناایمنی که اخطاریه دریافت کرده‌اند و نسبت به آن اقدام نشده است به دادستانی معرفی می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی درباره حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: ساعت ۲۰:۴۵ شب گذشته به سازمان آتش‌نشانی، حادثه حریقی در نزدیکی میدان تجریش در یک ساختمان پنج طبقه اعلام و عوامل آتش‌نشانی کمتر از پنج دقیقه به محل اعزام
شدند.
حناچی افزود: این ساختمان موارد اخطار ناایمنی را در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ دریافت کرده بود، اما مالک نسبت به رفع آن اقدامی نکرده است که متاسفانه در زمان حادثه با اتصال برق در نزدیکی محل نگهداری کپسول اکسیژن، آتش سوزی آغاز و به طبقات دیگر سرایت می‌کند.
وی ادامه داد: بعد از حادثه با آقای دادستان صحبت کردیم و به نظر می‌رسد اخطار دادن کافی نیست و از این پس در صورتی که مالکان ساختمان‌های ناایمن نسبت به ایمن سازی ساختمان اقدام نکنند برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.
شهردار تهران اظهارداشت: این ساختمان مسکونی بوده و به صورت کلینیک استفاده می‌شده است، طبقات پایینی آن درمانی، طبقات میانی آزمایشگاه، طبقات بالاتر دندانپزشکی و طبقه پنجم آن جراحی‌های سرپایی انجام می‌شده است.
حناچی ادامه داد: همکاران من در آتش‌نشانی تمام تلاش خود را برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران انجام می‌دهند و اگر کسی نسبت به ایمن سازی آن اقدام نکند پلمب و برخورد قضایی می‌شود.
وی گفت: ما نسبت به ایمنی ساختمان‌هایی که تبدیل به مکان عمومی و تردد شهروندان می‌شوند جدیت بیشتری داریم و با متخلفان برخورد خواهد شد.