kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کرونا و بحران اقتصادی با آمریکا چه کرد؟

بلومبرگ: اوضاع بحرانی است/90 درصد مردم آمریکا ناراضی‌اند

افکار عمومی آمریکا دولت ترامپ را به شدت مقصر وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورشان می‌دانند و کار به جایی رسیده که میزان نارضایتی در این کشور به عدد بی‌سابقه 90 درصد رسیده است. این بخشی از گزارش خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» بود.



سرویس خارجی-

اوضاع آمریکا بحرانی است. فوتی‌های کرونا به 130 هزار نفر رسیده، اقتصاد این کشور دوران سختی را تجربه می‌کند و از آن طرف، اعتراض‌های ضدنژادپرستی که در آستانه چهل روزگی است نیز مزید بر علت شده و اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. افکار عمومی آمریکا اما ناتوانی دولت پرمدعای ترامپ را مسبب شرایط بحرانی کنونی می‌داند. پایگاه خبری بلومبرگ در این باره نوشته، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود 90 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند از وضعیت کشورشان راضی نیستند و این نارضایتی بر تصمیمات سیاسی آنها در فاصله چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذارد. این نظرسنجی که موسسه «پیو» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد، فقط 17 درصد از آمریکایی‌ها چه دموکرات چه جمهوری خواه به کشورشان افتخار می‌کنند ولی 66 درصد گفته‌اند نسبت به آینده کشور بیمناک و نگرانند و فقط 12 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند از مسیری که کشور هم اکنون در آن قرار دارد احساس رضایت می‌کنند. این نظرسنجی طی روزهای 16 تا 22 ژوئن(27 خرداد تا 2 تیر) و همزمان با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا و تعمیق رکود اقتصادی انجام شده است.
100 هزار مبتلا در روز!
مدیریت بحران کرونا در آمریکا نیز بحرانی است. آمریکا 4درصد جمعیت جهان را دارد اما 25 درصد مبتلایان به کرونا مربوط به این کشور است. به گفته مقامات بهداشتی این کشور کرونا آمریکا را به زانو درآورده و هر روز نیز شمار فوتی‌ها و مبتلایان افزایش پیدا می‌کند. مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال آمریکا روز سه شنبه در جلسه کمیته سنا هشدار داد در صورتی که آمریکا شیوع کرونا را کنترل نکند، تعداد آمار روزانه مبتلایان به کرونا در این کشور به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. طبق گزارش شبکه «ان بی‌سی نیوز»، وی در این جلسه تصریح کرد: «روشن است که ما هم‌اکنون کنترل کامل (برکرونا) نداریم. من بسیار نگرانم زیرا اوضاع احتمالاً خیلی بد شود». اظهارات فائوچی در شرایطی مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز گزارش کرده که روز سه‌شنبه، تعداد آمار روزانه مبتلایان به کرونا در آمریکا با رکوردی جدید به ۴۷ هزار نفر رسید. طبق این گزارش، کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا به کانون‌های جدید شیوع کرونا در آمریکا تبدیل شده‌اند.
دولت هیچ برنامه‌ای ندارد
«سی ان ان» هم در گزارشی نوشته: با توجه به اینکه دولت فدرال برای کاهش روند شیوع کرونا هیچ برنامه‌ای ندارد، دست کم 16 ایالت آمریکا تلاش می‌کنند برای مهار کردن کرونا خود دست به کار شوند. این ایالت‌ها برنامه‌های خود را برای بازگشایی کسب و کارها متوقف و یا حتی دوباره آنها را تعطیل کرده‌اند. بر اساس گزارش سی ان ان از روز دوشنیه در 15 ایالت آمریکا، بالاترین رقم ثبتی موارد ابتلا به بیماری کووید-19 ثبت شده است. در 25 ایالت دیگر نیز موارد ابتلا به بیماری کووید-19 بین 10 تا 50 درصد افزایش یافته است. عملکرد دولت ترامپ و به ‌ویژه شخص رئیس‌جمهوری برای مدیریت «بد» مبارزه با بیماری کرونا به شدت محل انتقاد سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی بوده است. در یکی از تازه‌ترین موارد «لامر الکساندر»، سناتور جمهوریخواه «تنسی» و رئیس‌کمیته بهداشت، آموزش، کار و بازنشستگی مجلس سنا از دونالد ترامپ خواست تا در انظار عمومی ماسک بزند تا الگویی برای هواداران پرشمارش باشد. «لامر» گفت مسئله ماسک زدن آنچنان سیاسی شده است که هواداران ترامپ، برخلاف مخالفانش، ماسک نمی‌زنند.
«بی بی‌سی» نیز در گزارشی نوشته دولت آمریکا تقریبا تمام موجودی و تولیدات داروی «رمدسیویر» را از یک شرکت دارویی خریده است. این اولین دارویی است که آمریکا برای درمان کرونا به آن مجوز داده است. بدین ترتیب تا سه ماه آینده هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این دارو را که برای درمان ویروس کووید-19موثر است، بخرد. بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در یک سخنرانی گفت، رئیس‌جمهور فعلی این کشور در میدان مبارزه با ویروس کرونا تسلیم شده و پرچم سفید تکان داده است.
بزرگ‌ترین آشوب تاریخ آمریکا
ترامپ غیر از کرونا و بحران اقتصادی با اعتراض‌های دنباله دار ضد نژادپرستی نیز در سراسر کشورش رو به رو است. فاکس نیوز در این باره نوشته اعتراضات بعد از مرگ جورج فلوید پرهزینه‌ترین آشوب داخلی در طول تاریخ آمریکا بوده است. بر اساس این گزارش شرکت‌های بیمه اذعان کرده‌اند این اعتراضات بیشترین میزان خسارت‌ها را به بار آورده و فقط طی پنج روز از این اعتراضات حدود ۱.۴ میلیارد دلار خسارت برجای مانده است؛ تنها در شهر مینیاپلیس رقم خسارت‌ها بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. آخرین اعتراضات پر هزینه‌ در آمریکا در سال ۱۹۹۲ در لس‌آنجلس رخ داد.
 منابع خبری از ادامه تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو و اوکلند گزارش می‌دهند. در نیویورک معترضینی که جلوی ساختمان شهرداری این شهر تحصن کرده بودند به شدت از سوی پلیس سرکوب شدند و شماری از معترضان نیز دستگیر شدند. راشا تودی درباره اعتراضات نیویورک نوشته: «صدها معترض آمریکایی سه‌شنبه منطقه‌ای را در نزدیکی شهرداری نیویورک به‌اشغال خود درآوردند و با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز، تصمیم اخیر بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک را برای کاهش یک میلیارد دلار از بودجه پلیس را ناکافی دانستند. معترضان بخشی از جنبشی هستند که خواستار کاهش بودجه پلیس و اختصاص دادن بودجه بیشتر به سایر نیاز‌ها مانند مسکن و تحصیل هستند و می‌گویند تا زمانی که بودجه پلیس کاهش پیدا نکند، دست از اعتراض بر نخواهند داشت. در پورتلند نیز مردم جلوی مرکز پلیس شهر تظاهرات کردند. پلیس پورتلند، اعتراضات سه شنبه شب را «شورش» نامیده است. در سن دیگو نیز یک سیاه پوست دیگر توسط پلیس آمریکا کشته شد. رئیس‌پلیس سیاتل نیز اعلام کرده دو سیاهپوست در منطقه خودگردان چَز‌، کشته شدند و یک نفر در بیمارستان است.
ترامپ دوباره تهدید کرد
رئیس‌جمهور آمریکا اما بار دیگر در حمایت از نمادهای برده داری و در ادامه مخالفت‌هایش با تغییر اسامی پایگاه‌های نظامی این کشور که یادآور دوره برده‌داری آمریکا هستند، کنگره را به وتوی لایحه بودجه تهدید کرد. ترامپ نوشت: «اگر متمم پیشنهادی الیزابت پوکوهانتس وارن در لایحه مجوز دفاعی تصویب شود، من آن را وتو خواهم کرد چرا که این متمم علاوه‌بر اقدامات بسیار بد دیگر، به تغییر نام فورت برگ، فورت رابرت‌ای لی و بسیاری دیگر از پایگاه‌های نظامی‌مان منجر خواهد شد؛ همان پایگاه‌هایی که ما با آنها دو جنگ جهانی را پیروز شدیم». ترامپ عصر سه شنبه در توئیت دیگری نوشت: «ما در حال تعقیب دو آشوب‌طلب هستیم که روی مجسمه باشکوه جرج واشنگتن در منهتن رنگ پاشیدند. ما تصویر آنها را داریم. آنها تعقیب و براساس قانون یادمان‌ها و تندیس‌ها به ۱۰ سال زندان محکوم خواهند شد. هم‌اکنون تسلیم شوید». روز دوشنبه یک مرد و یک زن در منطقه منهتن شهر نیویورک به دو مجسمه متعلق به جرج واشنگتن اولین رئیس‌جمهوری آمریکا که در پارک میدان واشنگتن واقع شده است، رنگ پاشیده و صورت مجسمه‌ها را قرمز کردند.