kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
فشارهای بین‌المللی جواب داد

عقب‌نشینی اسرائیل از طرح الحاق /تل‌آویو: الحاق کرانه باختری فعلا انجام نمی‌شود

رژیم صهیونیستی به دنبال فشارهای بین‌المللی از اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین‌اشغالی، عقب‌نشینی کرد و وزیر خارجه این رژیم خبر داد که طرح مذکور فعلا اجرا نمی‌شود.




بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طی چند هفته گذشته، کارزاری را برای اجرای طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های‌اشغالی به راه‌انداخته بود و در نهایت قرار شد که دیروز این طرح اجرا شود. اما فشارهای بین‌المللی در کنار هشدار گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی، باعث شد که این رژیم به تردید بیفتد و این طرح ظاهرا فعلا اجرا نمی‌شود. البته، به اعتقاد برخی کارشناسان، نتانیاهو به دنبال این است که نام خود را در تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی جاودانه کند، و به همین خاطر، در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، همچنان به دنبال اجرای این طرح خواهد بود.
روز سه شنبه نتانیاهو با هیئت نمایندگی آمریکا در بیت المقدس ملاقات و دربارۀ طرح الحاق کرانه غربی رود اردن، با آنها گفت‌وگو کرد. در پی این ملاقات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت که گفت وگوها دربارۀ این طرح، چند روزی به درازا خواهد کشید. در این ملاقات، هیئت آمریکایی را «آوی برکوویچ»، مشاور ویژه ترامپ، و« دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در فلسطین‌اشغالی، نمایندگی می‌کردند. به دنبال این نشست، «گابی‌اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم گفت که الحاق بخش‌هایی از کرانه غربی رود اردن به زودی روی نخواهد داد.‌اشکنازی در پاسخ به سؤالی درباره زمان اجرای طرح‌اشغال، گفت: «نمی‌دانم امروز [طرح] الحاق اعلام می‌شود یا نه. این را باید از نخست‌وزیر نتانیاهو بپرسید. به‌نظر می‌رسد که اجرای آن امروز غیرمحتمل است». پیش از این نیز بسیاری از رسانه‌ها مانند «گاردین» اعلام کرده بودند که نتانیاهو در برابر مخالفت‌های جهانی، به تردید افتاده و بعید است این طرح روز چهارشنبه به اجرا در آید.
هشدار مقاومت
همزمان با فرا رسیدن موعد اعلامی نتانیاهو برای اجرای طرح الحاق، مقاومت فلسطین بامداد دیروز با شلیک 20 موشک به دریا، هشداری قاطع به رژیم صهیونیستی داد. رادیو رژیم صهیونیستی در همین زمینه گزارش داد، ۱۰ موشک در کمتر از ۳۰ دقیقه پیامی واضح برای ارتش این رژیم است. یک پایگاه صهیونیستی دیگر هم اعلام کرد، این اولین بار است که حماس این میزان از موشک را طی این زمان(کوتاه) شلیک می‌کند. « گردان‌های قسام» شاخه نظامی حماس، هفته گذشته اعلام کرد که اجرای طرح‌اشغال کرانه باختری را اعلام جنگ می‌داند.
از سوی دیگر، مردم فلسطین دیروز و در «روز خشم» در محکومیت طرح الحاق کرانه باختری و طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» دست به تظاهرات گسترده در سراسر اراضی فلسطینی زدند. در همین راستا، هزاران نفر از مردم غزه در این تظاهرات‌ها شرکت کردند. رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در این تظاهرات شرکت کرده‌اند. «علی فیصل» عضو دفتر سیاسی «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» گفت، طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی‌اشغالی، به مثابه «فاجعه جدیدی» است که هرگز اجرا نخواهد شد.«داوود شهاب» مسئول اطلاع‌رسانی در جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز خاطرنشان کرد، حتی از یک وجب از خاک فلسطین هم چشم‌پوشی نخواهیم کرد. وی با تاکید بر آمادگی مقاومت گفت، امکان ندارد بپذیریم که این مسئله مورد غفلت واقع شود.
مخالفت انگلیس
از سوی دیگر، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، طی یادداشتی در نشریه «یدیعوت آحارونوت»، ضمن موضع‌گیری علیه طرح رژیم صهیونیستی برای‌اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری، از تل‌آویو خواست تا این طرح را اجرا نکند. جانسون در ابتدای این یادداشت، با‌اشاره به سابقه ارتباطی که از گذشته با صهیونیست‌ها داشته، نوشت: «من مدافع جدی اسرائیل هستم... انگلیس همواره در کنار اسرائیل ایستاده است... تا زمانی که من نخست‌وزیر هستم، تعهد ما به امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.» وی در ادامه این یادداشت با ابراز ناخرسندی از ارائه طرح‌اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: «به عنوان یک دوست و حامی قدیمی اسرائیل، نگرانم که چنین طراحی‌هایی در رسیدن به هدف تامین امنیت مرزهای اسرائیل شکست خواهند خورد و در تناقض با اهداف طولانی‌مدت اسرائیل هستند». نخست‌وزیر انگلیس با ابراز امیدواری برای اجرا نشدن طرح‌اشغال کرانه باختری، تاکید کرد: «اگر چنین شود، انگلیس هیچ تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت نمی‌شناسد، مگر اینکه بین دو طرف توافق شده باشد... از اینکه مذاکرات صلح به شکست انجامیده، سرخورده هستم».
همچنین، کمیته مسئول هماهنگی انجمن‌ها و موسسات اروپایی حامی فلسطین، خواستار تجدیدنظر در توافقنامه شراکت بین اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی در صورت اجرای طرح الحاق کرانه باختری شد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کمیته مسئول هماهنگی انجمن‌ها و موسسات اروپایی حامی فلسطین در نامه‌ای به رئیس‌شورای اروپا، رئیس‌کمیساریای اروپا و رؤسای دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا این خواسته را مطرح کرده است. کمیته مذکور همچنین خواستار اتخاذ تدابیر و اقدامات فوری علیه رژیم صهیونیستی در صورت الحاق اراضی فلسطینی شده است.
از سوی دیگر، پارلمان هلند با اکثریت آرا، پیش‌نویس طرح ارائه شده در رابطه با غیرقانونی دانستن الحاق اراضی کرانه باختری به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. پارلمان هلند با تصویب این طرح، از دولت هلند و اتحادیه اروپا خواست در صورت الحاق اراضی فلسطینی، مجازات‌هایی را بر رژیم صهیونیستی اعمال کنند. در این راستا، «ریاض مالکی» وزیر خارجه فلسطین، ضمن استقبال از این تصمیم پارلمان هلند، آن را تاریخی خواند و گفت، این تصمیم سابقه‌ای درخشان برای مردم هلند و نمایندگان آن ایجاد کرده و در مقطع مهمی از تاریخ ما رخ داده است.
قانون جنگل
به گزارش ایسنا، سازمان عفو بین‌الملل دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، مقامات اسرائیل باید هرچه‌سریعتر طرح الحاق را کنار بگذارند؛ چراکه این مسئله، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. عفو بین‌الملل همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که اقدامات قاطعانه‌ای را علیه طرح الحاق و شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین انجام دهد. در همین حال، «صالح حجازی» معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، در این باره اظهار داشت، قانون بین‌الملل در این باره کاملاً واضح بوده و الحاق «غیرقانونی» است و ادامه این سیاست‌، بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود. وی افزود، چنین سیاست‌هایی نه تنها وضعیت قانونی این اراضی و‌اشغالی بودن آنها راتغییر نمی‌دهد و مسئولیت اسرائیل به عنوان یک نیروی‌اشغالگر را از بین نمی‌برد، بلکه «قانون جنگل» را آشکار می‌کند که نباید جایی در جهان امروز ما داشته باشد.