kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
علی‌رغم تقلای آمریکا صورت گرفت

مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نشست مجازی شورای امنیت

علی‌رغم تقلای وزیر خارجه آمریکا، اعضای شورای امنیت در نشست مجازی این شورا اظهاراتی در مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بیان کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی مجازی با موضوع اجرای برجام برگزار کرد. رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در این نشست ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش شد.
برجام معیوب است!
مایک پمپئو، در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مدعی شد که ایران درخواست آمریکا برای کمک در زمینه مبارزه با ویروس کرونا را رد کرده است.
پمپئو در ادامه به موضوع اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر پرداخت و گفت: ایران [در صورت اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی] قادر به خرید و فروش سلاح خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران حتی قبل از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی، ممنوعیت سازمان ملل در این زمینه را نقض کرده است. او مدعی شد که ایران مثل استرالیا نیست که به تعهداتش پایبند باشد.
وی همچنین ادعا کرد: رفع محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به این کشور اجازه دسترسی به هواپیما و زیردریایی را خواهد داد و ایران با آنها آزادی ‌تردد دریایی در آبراه‌های منطقه را تهدید خواهد کرد.
پمپئو در ادامه گفت: برجام یک توافق معیوب است.
مخالفت چین و روسیه
نماینده چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درخصوص اجرای برجام سخنرانی کرد.
نماینده چین در این نشست گفت: ریشه اصلی بحران فعلی خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه آن علیه ایران است.
وی سپس با بیان اینکه چین با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف است گفت: همه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله توافقات حاصل‌شده درخصوص محدودیت‌های مرتبط تسلیحاتی باید اجرای شوند.
نماینده چین با یادآوری اینکه آمریکا از برجام خارج شده گفت که این کشور از هیچ حقی برای استفاده از سازوکار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برخوردار نیست.
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه نیز در سازمان ‌ملل متحد در نشست شورای امنیت درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران سخنرانی کرد.
پمپئو نشست را‌ ترک کرد!
او در آغاز این سخنرانی از اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این نشست مجازی را‌ ترک کرده انتقاد کرد. نبنزیا گفت: می‌خواستم از مشارکت وزیر خارجه آمریکا هم تشکر کنم ولی ایشان در جمع ما نیستند. می‌دانم که برنامه شلوغی دارند ولی ایشان نخواستند که به حرف‌های شورا گوش دهند. ولی بیشتر از آن، از این بابت متأسفم که در اظهارات ایشان- حداقل من- یک کلمه از همکاری و گفت‌وگو نشنیدم.
اظهارات دوپهلوی اروپایی‌ها
به گزارش فارس، نماینده آلمان در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درخصوص توافق هسته‌ای ایران، مخالفت کشورش را با استفاده آمریکا از سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعلام کرد.
نماینده آلمان گفت: من با سخنان نماینده چین درخصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها هم‌نظرم.
پس از او نماینده انگلیس هم خاطرنشان کرد که از نظر این کشور هم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران با برجام سازگار نیست.
نماینده اتحادیه اروپا نیز در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.
وی گفت: از دست دادن برجام به معنی از دست دادن پروتکل الحاقی است.
نماینده اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش گفت: این توافق، امکان دسترسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌را ذیل توافق جامع پادمانی ایران و پروتکل الحاقی فراهم می‌کند.
وی در ادامه گفت: من این را درک می‌کنم که ایران به مدت سه سال و نیم، از جمله ۱۴ ماه بعد از خروج آمریکا از برجام به‌طور کامل تعهدات خودش در این توافق را اجرا کرد.
نماینده اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: ما از اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران عمیقاً متأسفیم. با این وجود، اتحادیه اروپا از اقدام ایران در کاهش تعهداتش ذیل این توافق هم به‌شدت نگران است.