kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

چین بی‌اعتنا به تهدیدهای آمریکا لایحه جنجالی برای هنگ کنگ را به تصویب رساند

رسانه‌‌های هنگ‌کنگی گزارش داده‌اند، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را علیرغم فشارها و تهدیدهای غرب به تصویب رسانده آن هم، در آستانه سالگرد تحویل هنگ کنگ از انگلیس!

چندین رسانه هنگ‌کنگی به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده گزارش داده‌اند که کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین، روز سه‌شنبه لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را با اتفاق آرا تصویب کرده است. این لایحه در جلسه سه‌ روزه این کمیته که از روز یکشنبه این هفته آغاز شده بود بررسی شده و به تصویب رسیده است.
به گزارش فارس، خبرنگار «الجزیره» در پکن گزارش داده که این فرآیند با سرعت پیگیری شده است: «بسیار نمادین است که این قانون، تنها یک روز قبل از سالگرد تحویل هنگ‌کنگ از انگلیس به سرزمین اصلی چین، به تصویب رسیده است.» تصویب این قانون در حالی است که آمریکا روز دوشنبه لغو وضعیت ویژه هنگ کنگ را آغاز و صادرات تجهیزات دفاعی به این جزیره را متوقف کرد. بدین ترتیب دستیابی هنگ کنگ به محصولات دارای فن آوری برتر محدود می‌شود. این قانون به چین اجازه می‌دهد، به تخلفات صورت گرفته در هنگ کنگ بر اساس قوانین امنیتی چین رسیدگی کند.«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا دراین باره گفته: «تصمیم حزب کمونیست چین برای آسیب پذیر ساختن آزادی هنگ کنگ دولت ترامپ را مجبور به ارزیابی مجددی درباره این جزیره کرد.» چین نیز به آمریکا هشدار داده در صورتی که واشنگتن خطوط قرمز را رد کند، مرحله نخست توافق تجاری میان ۲ کشور که شامل خرید محصولات کشاورزی از آمریکاست، متوقف خواهد شد.
گفتنی است، با نگاهی به تحولات چند سال اخیر در روابط واشنگتن-پکن و بحرانی شدن روابط، می‌توان مناقشات برسرهنگ کنگ را نیز به نوعی ذیل اختلافاتِ کلیِ آمریکا و چین قرار‌داد و مطالعه کرد. مدتی است روابط چین و آمریکا بر سر مسائل اقتصادی، تعرفه‌‌گذاری کالاها و ویروس کرونا پرتنش شده است.