kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

فرانسوا فیون، نخست‌وزیر اسبق فرانسه به جرم فساد مالی به زندان می‌رود

دادگاهی در فرانسه نخست‌وزیر اسبق این کشور را به جرم اختلاس از منابع دولتی و عمومی به ۵ سال حبس محکوم کرده است. او با ایجاد شغلی کذایی برای همسرش، برای او حقوق ماهیانه واریز می‌کرده!

«فرانسوا فیون»، نخست‌وزیر سابق فرانسه که در دوران ریاست جمهوری «نیکولا سارکوزی» برای ۵ سال در این سمت بود، در دادگاه به علت پرداخت دستمزد بالا به همسرش آن هم به بهانه شغلی که هرگز وجود نداشته مجرم شناخته و به ۵ سال زندان محکوم شده است. براساس گزارش بی‌بی سی سه سال از ۵ سال حبس تعیین شده به صورت تعلیقی است اما دو سال آن لازم الاجرا است که فعلا به علت درخواست تجدیدنظر فیون متوقف شده است. این زوج به پرداخت ۴۲۳ هزار دلار جریمه و همچنین بازگرداندن ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به صندوق پارلمان فرانسه محکوم شده‌اند. فرانسوا فیون همچنین به ۱۰ سال انفصال از هرگونه سمت دولتی محکوم شده است.
فرانسوا فیون که از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ نخست‌وزیر فرانسه بود متهم شده بود همسرش مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای شغلی دروغین حقوق دریافت کرده و تحت عنوان دستیار پارلمانی برای سال‌ها دستمزد گرفته است. به گزارش یورونیوز، فرانسوا فیون که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ نامزد حزب جمهوریخواهان فرانسه از جناح راست گرایان بود در آغاز کارزار انتخاباتی خود محبوبیت فراوانی داشت و یکی از بخت‌های اصلی پیروزی محسوب می‌شد، اما پس از انتشار این اتهامات شانس پیروزی در انتخابات را از دست داد، هرچند که تا پایان از حضور در انتخابات کنار نرفت. وی که ۶۶ سال دارد ارشدترین مقام تاریخ فرانسه است که از زمان آغاز جمهوری پنجم در این کشور، یعنی سال ۱۹۵۸ تاکنون به تحمل حبس محکوم می‌شود.