kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
بر اساس گزارش مرکز آمار

قیمت مواد خوراکی اقشار کم‌درآمد به شدت افزایش یافته است

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که اقلام خوراکی اقشار کم‌درآمد همچون برنج خارجی، عدس، چای و تخم مرغ به شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس گزارش مرکز آمار ایران، تغییرات ماهانه و نقطه به نقطه سالانه واقعیت تورم در جامعه را نشان می‌دهد. بر اساس نتایج به دست آمده در خرداد ماه ١٣٩٩، سیب درختی زرد 24/6 درصد، برنج خارجی درجه یک 15/8 درصد و مرغ ماشینی 12/2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند.
طبق این گزارش، خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل عدس 125/7 درصد، چای خارجی 76/7 درصد، برنج خارجی درجه یک 55/7 درصد و تخم مرغ 39/4 درصد افزایش دارد. دقیقا قوت غالب مردم با تورم بالا روبه‌رو بوده است.
در این ماه اقلام پیاز 23/5 درصد، گوجه فرنگی 20/8 درصد و سیب زمینی 19/9 درصد نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین در خرداد ماه به نسبت مدت مشابه سال 98 قیمت پیاز منفی 23/7 درصد، گوجه 23/5 درصد، رب گوجه 19/6 درصد و گوشت گاو منفی 9/8 درصد کاهش داشته است.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی قیمت مصوب مرغ ۱۵هزار تومان اعلام و مقرر شد با گرانفروشان برخورد قاطع شود که برخی فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان، این محصول را به قیمت ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان می‌فروشند و برای فرار از برخورد تعزیراتی، قیمت‌ها را از روی تابلوهای خود حذف کرده‌اند.  کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصوب جدید هر کیلوگرم مرغ را با 2100 تومان افزایش از نرخ قبلی، 15هزار تومان اعلام کرده است اما این نرخ در بسیاری از فروشگاه‌ها رعایت نمی‌شود.
گفتنی است، افزایش شدید قیمت اقلام خوراکی ریشه در سپردن قوت غالب مردم به سیستم عرضه و تقاضا دارد. در این سیستم که معمولا تقاضاهای سرمایه‌دارانه بر نوع عادی غلبه دارد، سوداگری؛ هدف اول است. تا جایی که برای پایین نیامدن قیمت، اقدام به کشتن جوجه‌ها هم می‌کند. این در حالی است که دولت، متولی حداقل‌های زندگی مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد است و اگر چه طبق سیاست‌های اصل 44 باید 70 درصد اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد که نمی‌سپارد اما در بحث غذا باید با مداخله مستقیم، جلوی هرگونه سوداگری را بگیرد. این مداخله از زمین‌های کشاورزی آغاز و تا مغازه‌ها ادامه دارد. در حال حاضر اگرچه ظاهرا قیمت‌گذاری دولتی بر غذا وجود دارد اما دولت، قیمت‌ها را به میل بخش خصوصی تعیین می‌کند که از توان مردم، خارج است.