kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

چرا دانشگاهیان به برگزاری انتخابات الکترونیکی اعتماد ندارند؟

ظاهراً ماجرای بی‌اعتمادی دانشجویان به انتخابات غیرشفاف پایان ندارد، بی‌اعتمادی که البته سابقه تاریخی باعث آن شده است.

نظام آموزشی فراموش شده، بیشترین تاثیر را از کووید-19 گرفت. دانشگاه‌ها تعطیل شد، آموزش مجازی به راه افتاد، اعتراضات به اینترنت ضعیف و نبود زیرساخت‌ها طبق معمول به راه افتاد؛ اما اینها همه حواشی کرونایی دانشگاه‌ها نبود.
برخی اتفاقات در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد که فقط برخی گروه‌های دانشجویی با آنها درگیر هستند و به همین دلیل شاید خبرهای داغشان در رسانه‌ها دیده نشود. نشریات دانشجویی، شوراهای صنفی و تشکل‌های دانشجویی گروه‌هایی هستند که فعالیت‌هایشان بیش از سایر دانشجویان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است.
ماجرای انتخابات الکترونیکی نشریات دانشجویی چند وقتی است که مطرح شده و اعتراضات زیادی به دنبال داشت و دانشجویان فعال در این حوزه صراحتا اعلام کردند با توجه به اتفاقات سال‌های گذشته اعتمادی به وزارت علوم ندارند.
نوبت به انجمن‌های علمی‌ رسیده است و آنها هم به نحوه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اعتراضی مشابه فعالان نشریات دانشجویی دارند. ظاهراً ماجرای بی‌اعتمادی دانشجویان به انتخابات غیرشفاف پایان ندارد، بی‌اعتمادی که البته سابقه تاریخی باعث آن شده است.
اسفند تا خرداد ماه هر سال شور و شوق و تکاپوی دانشجویان برای برگزاری انتخابات‌های مختلف اعم از نشریات، تشکل‌ها، صنفی و انجمن‌های علمی است که مهمان ناخوانده (ویروس کرونا) چشم دیدن این حجم از فعالیت اجتماعی و نشاط موقتی بین دانشجویان را هم نداشت و زیرکاسه تمام انتخابات‌ها زد.
معاونت‌های فرهنگی برخی از دانشگاه‌های مطرح از جمله تهران، علم و صنعت و بهشتی در اطلاعیه‌هایی به کانون‌ها و انجمن‌های علمی اعلام کردند که انتخابات باید به صورت الکترونیکی برگزار شود و اگر تشکلی تمایل به این کار ندارد باید انتخابات خود را تا ترم مهر سال تحصیلی آینده به تعویق بیندازد تا شاید در آن زمان و البته متناسب با شرایط دانشگاه‌ها از لحاظ ویروس کرونا، امکان انتخابات حضوری وجود داشته باشد.
فضای بی‌اعتمادی به وزارت علوم و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تنها به انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی یا وزارت علوم خلاصه نمی‌شود و این ظن و بدگمانی در انتخابات سایر تشکل‌های دانشگاهی نیز وجود دارد تا جایی که برخی از انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی زیر بار انتخابات الکترونیکی نرفتند و ترجیح دادند انتخابات خود را با تعویق چند ماه در پاییز 99 برگزار کنند.
در همین رابطه، دبیرکل انجمن‌های علمی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تهران انتخابات انجمن‌های علمی را به مهر و آبان سال جاری موکول کرده است، گفت: تعویق زمان برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی به این دلیل بود که دانشجویان حاضر نشدند در انتخابات الکترونیکی شرکت کنند.
وی بیان کرد که انتخابات انجمن‌های علمی بر اساس روال هر سال باید اسفند و فروردین با هماهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار می‌شد که امسال به دلیل بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها این اتفاق نیفتاد.
به گفته وی؛ دبیران انجمن‌های علمی دانشکده‌های مختلف و کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران با توجه به تعویق انتخابات، در سمت‌های خود باقی ماندند.
فعالان دانشجویی در انجمن‌های علمی و کانو‌ن‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از مهندسی رای دانشجویان توسط دانشگاه‌ها، برگزاری انتخابات یکسویه در برخی دانشگاه‌ها و سوء‌استفاده از خلأهای قانونی در شیوه‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها هراس دارند. انتخابات الکترونیکی انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی بر این نگرانی دامن زده و باعث شده دانشجویان تمایلی به برگزاری این نوع از انتخابات نداشته باشند.
سال گذشته برخی از انجمن‌های صنفی انتخابات خود را به صورت الکترونیک برگزار کردند که متاسفانه سطح تقلب و اعتراض در آن انتخابات بسیار گسترده بود. به این صورت که گویا افرادی که به اطلاعات دانشجویان دسترسی داشته‌اند با استفاده از شماره دانشجویی و کد ملی، اقدام به رای دادن به کاندید یا کاندیدای مورد نظر خود کرده‌اند.
دبیر کانون فرهنگی فیلم و سینما دانشگاه علم و صنعت در این رابطه گفت: انتخابات کانون‌های فرهنگی باید اردیبهشت ماه به صورت حضوری برگزار می‌شد که به دلیل بیماری کرونا این انتخابات انجام نشده است.
نامبرده درباره برگزاری انتخابات سایر تشکل‌های دانشگاهی عنوان کرد که البته معاونت فرهنگی دانشگاه علم و صنعت به تمامی تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی اعلام کرده که هر تشکلی اگر تمایل دارد انتخابات خود را به صورت الکترونیکی برگزار کند، می‌تواند درخواستی به معاونت فرهنگی ارائه دهد.
به گفته وی؛ تشکل‌های دانشگاهی با توجه به عدم اطمینانی که به انتخابات مجازی دارند، هیچ تمایلی به برگزاری این نوع از انتخابات ندارند و ترجیح می‌دهند تا ترم تحصیلی صبر کرده و آن زمان انتخابات حضوری و بدون شک و تردید را برگزار کنند.
افزون بر این، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم به شدت مخالف برگزاری انتخابات به صورت مجازی هستند. وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها سال‌های گذشته نیز در نتیجه انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دست می‌بردند، گفت: معاون‌ فرهنگی دانشگاه‌ها بارها به صورت واضح بیان کردند که به انتخابات نشریات سمت و سو می‌دادند.
اعضای دانشجویی شورای مرکزی نظارت بر نشریات وزارت علوم و فعالان حوزه نشریات تا زمانی که از صحت انتخابات مطمئن نباشند، اجازه برگزاری به صورت الکترونیکی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نخواهند داد.
به نقل از ایسکانیوز؛ در پایان لازم به ذکر است وزارت علوم و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها لازم است حاشیه امنی برای دانشجویان فراهم کنند تا جدا از حواشی‌ها و بی‌اعتمادی‌های موجود تنها به فعالیت‌های مثمر ثمر بپردازند؛ زیرا این فعالیت‌ها در راستای تقویت نشاط علمی و فرهنگی در بین دانشجویان و دانشگاه‌ها و مشارکت دانشجویان مستعد و توانمند در جهت بالندگی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها ضروری است.