kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸

رویارویی همیاران تقلب دانشجویان با پلیس فتا!

این روزها آگهی‌های همیار و کمک برای حضور در امتحانات آنلاین، به لیست متعدد خدمات غیرمعمول اضافه شده است که دانشجویی برای ساعت امتحان آنلاین، دانشجوی دیگری را به کمک می‌گیرد و به اصطلاح از «همیار تقلب» در آزمون استفاده می‌کند. این موضوع در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

در پی طرح این موضوع، یکی از دانشجوهای دانشگاه آزاد گفت: صحبتی بین دانشجوها مطرح است درباره اینکه اساتید به دانشجوها گفته‌اند که بابت امتحانات نگرانی نداشته باشید و درصدد تقلب نباشید زیرا در سطح سؤالات امتحان و نمره نهایی با دانشجوها مدارا می‌شود. حتی برخی از قول اساتید گفته‌اند که روسای دانشگاه‌ها و مدیران گروه‌ها و اساتید با این موضوع که این ‌ترم امتحانات سخت‌گیرانه نباشد موافق هستند.
همچنین دانشجوی پردیس یک دانشگاه دولتی که امتحانات آنان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود نیز در این‌باره گفت: دانشگاه‌ها در این ‌ترم ‌ترجیح‌شان بر این بود که‌ ترم حذف نشود و ادامه پیدا کند؛ زیرا اگر تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی حذف ‌ترم می‌شدند برای دانشگاه بار مالی ایجاد می‌کرد.
وی گفت: در همین راستا دانشگاه‌ها همه تلاش خود را کردند که هر طور شده دانشجوها را تا پایان ‌ترم بیاورند؛ هنوز امتحانات ما آغاز نشده است که بتوانم درباره امکان تقلب در امتحان نظر بدهم اما پیش‌تر اساتید اعلام کرده‌اند که امتحانات عجیب و غریب نخواهد بود.
در پیگیری این موضوع، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سهم زیاد ارزشیابی طول ‌ترم در آزمون پایان نیمسال جاری خبر داد و گفت: قبلاً نسبت نمره پایانی به آزمون نهایی ۶۰ به ۴۰ درصد بود و از ۲۰ نمره، ۱۲ نمره به آزمون و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه در طول نیمسال اختصاص داشت. در آیین‌نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاه‌ها سپرده شد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این‌باره گفت: تقلب بحث همه‌گیری نیست. با توجه به پیش‌بینی الکترونیکی شدن آزمون‌های پایان ‌ترم جاری در فروردین ۹۹ دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه‌ها ارسال کردیم و در این‌باره تأکید کردیم که اساتید در ارزشیابی مستمر دانشجو در طول ‌ترم توجه داشته باشند.
اما در تازه‌ترین واکنش مسئولان به این تخلف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به جد به دانشجوها هشدار داده که حتی درباره تقلب در امتحان‌ها شوخی هم در فضای مجازی مطرح نکنند؛ زیرا طرح این موضوعات زحمات دانشجوها و اساتید را کم‌اعتبار می‌کند. دانشجوها حتی به شوخی هم درگیر این موضوع نشوند؛ زیرا ممکن است ضرر تقلب برای دانشجو بسیار بیشتر از نمره کمتر باشد.
وی تأکید کرد: اگر مواردی از تقلب دانشجویان در امتحانات پایان‌ترم شناسایی شود قطعاً بررسی خواهد شد. با مطرح شدن مطالب و آگهی‌های مربوط به همیار تقلب در فضای مجازی، پای پلیس فتا به امتحانات دانشگاه‌ها باز شده است. همچنان که وزیر علوم به افراد متخلف هشدار داد که تقلب در امتحانات پایان‌ترم نوعی از تقلب علمی ‌محسوب می‌شود که درباره تخلف علمی ‌قانون مصوب مجلس و امکان پیگیری در قوه قضائیه وجود دارد و هر موردی از تخلف که محرز شود، به شدت با آن برخورد خواهیم کرد. همچنین با پلیس فتا هم درباره برخورد با متقلبان در امتحانات هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.
در پی مطرح شدن موضوع  تقلب در امتحانات مجازی دانشگاه‌ها، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا در این‌باره به دانشجویان متقلب هشدار داد و اعلام کرد که شرکت فردی دیگر به جای دانشجویان در امتحانات مجازی، یک تخلف آموزشی است و برابر آیین‌نامه دانشگاه و مقررات وزارت علوم با متخلفان برخورد خواهد شد. آگهی‌های مربوط به این موضوع هم تخلف آشکار است و قطعا پلیس با آن برخورد خواهد کرد. به همین دلیل نیز هشدار به اندک افرادی که ممکن است چنین تصمیمی ‌داشته باشند این است که از انجام چنین کاری صرف‌نظر کنند چرا که در صورت اطلاع پلیس یا شکایت افراد، حتما با آنها برخورد خواهد شد.
این مقام مسئول از شهروندان و دانشجویان خواست که در صورت اطلاع از چنین مواردی مراتب را حتما به پلیس فتا اطلاع دهند.
به نقل از فارس؛ برخلاف آنچه که برخی دانشجویان فکر می‌کنند که پرونده امتحان پس از پایان وقت آزمون بسته می‌شود، رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم به دانشجویان هشدار داد که پرونده متقلبان با پایان زمان آزمون بسته نمی‌شود.
وی تأکید کرد: همه افرادی که خودشان را درگیر تقلب می‌کنند یا به دیگران تقلب می‌رسانند، ‌مطمئن باشند که چشم‌پوشی نخواهد شد. در قوانین دیده شده که بعد از امتحانات یا حتی بعد از صدور مدرک تخلف دانشجو یا دانش‌آموخته محرز شود، دانشگاه‌ می‌تواند مدرک را مخدوش کند و به استعلام‌ها جواب منفی دهد. پس بهتر است هیچ دانشجویی ریسک تقلب را قبول نکند.