kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷

دستگاه تب‌سنج هوشمند در کرمان ساخته شد

نخستین دستگاه تب‌سنج هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور به همت جوان محقق و نخبه در پارک علم و فناوری کرمان ساخته شد.

احد‌ترکستانی، محقق نخستین دستگاه تب سنج هوشمند، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بر آن شدیم تا دستگاهی را با قابلیت کنترل تب از راه دور به منظور جلوگیری از ورود افراد ناقل به اجتماع طراحی کنیم و اکنون این دستگاه برای  نخستین بار در کشور ساخته شده است.
وی افزود: با توجه به تحمیل هزینه بر کشور در راستای تامین مواد ضدعفونی‌کننده و کاهش خطر ابتلای شخص آزمایش گیرنده به بیماری، بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از علم رباتیک استفاده از نیروی انسانی را به حداقل برسانیم.
وی تصریح کرد: در نظر داشتیم دستگاهی طراحی کنیم که به‌صورت هوشمند قابلیت تشخیص بیماری را داشته باشد و ارسال اطلاعات به اپراتورهای دستگاه از راه دور به‌صورت خودکار انجام شود تا از ورود‌ اشخاص مبتلا به اجتماعات خودداری شود.
این محقق کرمانی تأکید کرد: تاکنون دستگاهی با این قابلیت و دقت مشابه وارد ایران نشده و دستگاه‌های موجود نیز به‌صورت پرتابل هستند که نیاز به حضور اپراتور مستقیم دارند، علاوه ‌بر آن گیت‌های ضدعفونی‌کننده تولید شده‌ بسیار هزینه بر هستند.
وی ادامه داد: دستگاه تب‌سنج به سنسورهای تشخیص دما و فاصله‌سنج متصل است که در شرایط تحریم و مشکلات ارزی علاوه ‌بر کمیاب شدن سنسورها، به شدت افزایش قیمت نیز داشته‌اند.
این جوان نخبه کرمانی اظهار داشت: به دنبال اجرایی کردن ایده تب‌سنجی از راه دور، موفق به تولید یک نمونه اولیه شدیم که توانایی اندازه‌گیری دمای بدن افراد را تا فاصله ۶۰ سانتی‌متری را دارا است.
وی تأکید کرد: این دستگاه برای نصب بر روی یک سطح طراحی شده بنابراین نیاز به حضور اپراتور را برطرف کرده است، همچنین این دستگاه توانایی کنترل انواع گیت ورودی، خروجی، دوربین‌های عکسبرداری و فیلمبرداری مداربسته را دارا است و برای نصب در کنار دستگاه کارت ساعت نیز بسیار مناسب است.
 وی گفت: قیمت هر دستگاه تب‌سنج هوشمند تشخیص کرونا حدود ۳۰ میلیون ریال برآورد شده است که در صورت حمایت و تولید انبوه بی‌شک این مبلغ به زیر ۳۰ میلیون ریال کاهش خواهد یافت.