kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
اولین نشانه عقب‌نشینی

فاکس‌نیوز: ترامپ احتمالا از نامزدی ریاست‌جمهوری انصراف می‌دهد

کرونا، رکود اقتصادی آمریکا، ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر این کشور و عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها، وضعیت را به جایی رسانده که به گزارش فاکس نیوز،

«دونالد ترامپ» ممکن است از نامزدی انتخابات آتی ریاست جمهوری، انصراف دهد.
اوضاع این روزهای کشور مدعی ابرقدرتی و رهبری جهان به شدت بحرانی است؛کرونا نزدیک به 130 هزار فوتی روی دست ترامپ گذاشته و مقامات بهداشتی این کشور اذعان کرده‌اند کرونا آمریکا را رسماً به زانو درآورده است. زانوی کرونا روی اقتصاد آمریکا نیز به شدت فشار می‌آورد و اقتصاد این کشور وارد رکودی شده است که از 1929 تا کنون بی‌سابقه بوده است. نزدیک به 50 میلیون نفر نیز در سراسر آمریکا طی سه ماه گذشته بیکار شده‌اند. اعتراضات به نژادپرستی نیز همچنان در سراسر آمریکا ادامه دارد و تا کنون هزاران نفر بازداشتی، صدها نفر زخمی و 23 نفر نیز در درگیری با پلیس کشته شده‌اند. مردم مجسمه‌های شخصیت‌های نژادپرست تاریخ این کشور را یکی پس از دیگری به زیر می‌کشند.
احتمال کناره‌گیری ترامپ از انتخابات
ناتوانی فاجعه بار ترامپ در مدیریت بحران‌های کنونی آمریکا وضعیت وی را به شدت در کارزار انتخاباتی 2020 آمریکا که قرار است 3 نوامبر(13 آبان)برگزار شود به خطر‌انداخته است و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد وی از بایدن رقیب دموکرات خود عقب است.افکار عمومی آمریکا نیز ترامپ را مسبب فجایع کنونی می‌دانند.در همین راستا شبکه
فاکس نیوز نزدیک به کاخ سفید به نقل از یک منبع ناشناس از حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد زمزمه‌هایی شنیده است که اگر دونالد ترامپ، به این باور برسد که شانسی در برابر جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد، از رقابت
ریاست جمهوری کنار می‌رود. این منبع -که خواست نامش فاش نشود- گفت: «هنوز خیلی زود است، اما اگر نظرسنجی‌ها بد پیش برود شما سناریویی را شاهد خواهید بود که در آن ترامپ از گود رقابت خارج می‌شود. من این صحبت را شنیده‌ام، اما تردید دارم درست باشد. من شرط می‌بندم اگر ترامپ متوجه شود راهی برای پیروزی ندارد، کنار می‌کشد».در همین حال، سخنگوی کارزار تبلیغاتی ترامپ اعلام کرده است این بزرگترین خبر جعلی است.
پیش از این، خود ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز به احتمال شکست در انتخابات پیش‌رو اذعان کرده بود. او در این مصاحبه گفته بود: «ممکن است بایدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا شود، چون بعضی‌ها من را دوست ندارند».نظرسنجی موسسه افکارسنجی «هریس» و «هاروارد کپس» که در روز‌های اخیر انجام شد، نشان می‌هد که اگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همین امروز برگزار شود، ۵۶ درصد رأی‌دهندگان به جو بایدن رأی خواهند داد.پایگاه آمریکایی پلتیکو به نقل از افراد نزدیک به ترامپ نیز تاکید کرد او با اکراه به کاهش محبوبیت خودش در نظرسنجی‌ها اعتراف کرده است. «سام نانبرگ» مشاور سابق سیاسی ترامپ، گفت: روند تحولات به صورت فعلی، ترامپ را در آستانه یکی از بدترین شکست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرار‌داده است و به لحاظ تاریخی، بدترین مورد برای یک رئیس‌جمهوری مشغول به کار است.در گردهمایی انتخاباتی هفته گذشته او در اکلاهما نیز تنها 6 هزار نفر حاضر شدند.
 همزمان ترامپ از انتخابات به صورت پستی و ایمیلی نیز به شدت واهمه دارد. ترامپ هفته گذشته در یکی از پیام‌های توئیتری خود ضمن انتقاد از برگزاری این انتخابات از طریق پست نوشت:« تقلب انتخاباتی ۲۰۲۰: میلیون‌ها برگه‌ رأی پستی توسط کشورهای خارجی و دیگران چاپ خواهد شد. این یک رسوایی در زمان ما خواهد بود».وی بار دیگر روز یک شنبه در پیامی نوشت: رای‌گیری از طریق ایمیل فاسدترین روش انتخاباتی در تاریخ آمریکاست. اتفاقات بدی با روش رای‌گیری از طریق ایمیل رخ می‌دهد. فقط به انتخابات ویژه پَتِرسون در نیوجرسی نگاه کنید.
19 درصد از آراء تقلب بوده است»
ادامه اعتراضات
اعتراضات به نژادپرستی ساختاری نیز در شهرهای مختلف آمریکا همچنان ادامه دارد. «هاوک نیوسام»‌، از رهبران جنبش اعتراضی «جان سیاهپوستان ارزش دارد » در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز هشدار داده است «اگر دولت آمریکا مطالبات معترضان آمریکایی را برآورده نسازد، مردم، سیستم سیاسی را به آتش خواهند کشید و سیستم دیگری را جایگزین خواهند کرد». بر اساس گزارش‌ها معترضان در پورتلند پرچم آمریکا را در مقابل ساختمان دادگستری پایین کشیدند، سوزاندند و آن را با دست نوشته «جان سیاهپوستان مهم است» جایگزین کردند. در میامی نیز پلیس با شلیک گاز
اشک آور به سمت معترضان 2 نفر را زخمی کرد ویدئویی نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات ضد نژادپرستی در شهر دیترویت واقع در ایالت میشیگان منتشر شده که نشان می‌دهد یک خودروی پلیس عامدانه جمعیت معترضان را زیر می‌گیرد. وبگاه میرور نوشت که در این حادثه حداقل چهار معترض مجروح شدند.در نیویورک نیز تحصن اعضای جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» همچنان در یکی از پارک‌های این شهر ادامه دارد. در آریزونا نیز پلیس با اسپری فلفل به استقبال معترضان به نژادپرستی رفت.
از سوی دیگر در پی انتقاد از محتوای «نژادپرستانه» یک توئیت که به وسیله ترامپ بازنشر شده بود، رئیس‌جمهور آمریکا آن را حذف کرد.‌، در این توئیت، فیلمی منتشر شد که صحنه تقابل لفظی تعدادی از هواداران و مخالفان دونالد ترامپ در یک مجتمع بازنشستگان در ایالت فلوریدا را نشان می‌داد و فردی که هوادار رئیس‌جمهوری آمریکاست در آن فریاد می‌زد:‌ «قدرت سفیدپوستان». این شعار کاربرد نژادپرستانه دارد و تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که سیاه‌پوست است، آن را «توهین‌آمیز» دانسته بود. اسکات بازنشر این فیلم به دست ترامپ را «غیرقابل دفاع »عنوان کرد و خواهان حذف آن شد.جاد دییر، از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به انتقادها مدعی شد ترامپ متوجه این جمله نشده بود و آنچه به چشم او آمده بود، «اشتیاق زیاد هواداران بی‌شمارش بود».
هشدار وزیر بهداشت آمریکا
افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در آمریکا وضعیت مدیریت بحران این ویروس را در آمریکا در‌هاله‌ای از ابهام قرار‌داده است.روز یکشنبه «الکس آذر» وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان هشدار داد که زمان برای آمریکا برای تحت کنترل درآوردن شیوع ویروس کرونا رو به پایان است. وی گفت: «شرایط نسبت به دوماه پیش متفاوت است، شرایط خیلی متفاوتی است و خیلی خیلی جدی است و پنجره امید برای غلبه بر ویروس کرونا و انجام هرگونه اقدام لازم در حال بسته شدن است». با این حال وی از انتقاد از سیاستهای دولت برای بازگشایی خودداری کرد و خود مردم و اقدامات فردی را مسئول افزایش شیوع کرونا دانست.
سی ان ان با اشاره به اظهارات الکس آذر نوشت: با این وجود مواضع این مقام ارشد بهداشت و درمان آمریکا با مواضع اخیر دونالد ترامپ و مایک پنس معاونش درباره بحران کرونا کاملاً متفاوت است.براساس گزارش این شبکه آمریکایی، مایک پنس روز جمعه در یک نشست خبری از افقی شدن منحنی ویروس کرونا گفته بود و تصویری گل و بلبل از روند مقابله با کرونا نشان داد، در حالیکه واقعیت متفاوت است.پیش از این «آندریو کوومو» فرماندار ایالت نیویورک تاکید کرده بود که دولت ترامپ همچنان به انکار خود درباره شیوع ویروس کرونا ادامه می‌دهند.وی که با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» مصاحبه می‌کرد، گفت: «اگر شما به آن چیزی که وزیر خدمات بهداشتی و درمانی می‌گوید گوش فرا دهید،‌ اگر شما به چیزی که رئیس‌جمهور می‌گوید گوش دهید و اگر به کنفرانس‌های خبری کاخ سفید گوش کنید،‌ آنها همان چیزی را می‌گویند که سه ماه پیش می‌گفتند. آنها اساس مشکل را انکار می‌کنند. آنها نمی‌خواهند به مردم آمریکا حقیقت را بگویند».