kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸

مردم لبنان در حمایت از ایران و حزب‌الله شعار دادند و پرچم آمریکا را لگد مال کردند

مردم لبنان در واکنش به گستاخی اخیر سفیر آمریکا نسبت به جنبش حزب الله، با برپایی تظاهرات در بیروت، در حمایت از ایران و حزب‌الله لبنان، شعار دادند و پرچم آمریکا را لگد مال کردند.

«دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت، روز جمعه طی سخنانی مداخله‌جویانه، حزب‌الله لبنان را مسئول مشکلات این کشور خوانده بود. اما، بلافاصله سیاستمداران لبنانی این اظهارات را محکوم کردند و وزارت خارجه این کشور نیز شیا را احضار کرد. همچنین، دادگاهی در لبنان هرگونه مصاحبه سفیر آمریکا با رسانه‌ها را ممنوع کرد. قاضی «محمد مازح» این حکم را صادر کرد. این پایان واکنش‌ها نبود؛ شنبه شب ده‌ها موتور سوار طرفدار حزب‌الله نیز علیه اظهارات سفیر آمریکا تظاهرات کردند.
شیا، در پی احضاریه وزارت خارجه لبنان، در حالی وارد مقر این وزارتخانه شد که تعدادی از لبنانی‌ها مقابل کاخ العدل در بیروت در مخالفت با مداخله آمریکا در امور داخلی لبنان، تجمع کردند. تظاهرکنندگان در حالی که پرچم لبنان، حزب‌الله و ایران را در دست داشتند، در حمایت از ایران، جنبش حزب‌الله و علیه آمریکا شعار دادند و اعلام کردند که حافظ و مدافع استقلال کشور خود هستند. در این جمع، وکلای معترضی نیز بودند که با قاضی «محمد مازح»، اعلام همبستگی کردند.
همچنین، جمعی از لبنانی‌ها با اجتماع مقابل مقر وزارت خارجه این کشور، علیه سفیر آمریکا دست به تظاهرات زدند، و اعلام کردند: «در اینجا هستیم تا به سفیر آمریکا حق ملت‌ها در دفاع از حاکمیت‌شان را یادآوری کنیم.» در این تجمع نیز برخی تظاهر کنندگان پرچم ایران را در دست داشتند تا همبستگی با کشورمان را به آمریکایی‌ها گوشزد کنند.
به گزارش ایسنا‌، مطابق معاهده وین، هیچ سفیری حق مداخله در امور داخلی کشور محل ماموریت خود را ندارد و علاوه‌بر آن، سخنان سفیر نباید حاوی مطالب تحریک‌آمیز باشد.