kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

زوال آمریکا و قدرت گرفتن چین؛ روایت لوکاشینکو از شرایط فعلی جهان

رئیس‌جمهور بلاروس با اشاره به ضعف تدریجی آمریکا و قدرت گرفتن چین، تاکید کرد که هم اکنون درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس، در دیدار با مدیران ارشد و اجرایی این کشورگفت: اگر بلاروس حرکت اشتباهی انجام دهد، زیر آوار درگیری‌های جهانی دفن خواهد شد. اگر ما فقط یک قدم نادرست و ناآگاهانه برداریم، زیر بار اختلافات، درگیری‌ها و امپراتوری‌ها فرو می‌ریزیم.
به گزارش ایسنا، او با یادآوری دشمنی میان آمریکا و چین و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا با ما بد کرد؛ ما را تحریم کرد، در مرزهای شرقی در لهستان دیوار کشید، و (آنها) حتی نخواستند با ما حرف بزنند. نه اینکه ما سیاست اشتباهی در پیش گرفته باشیم، بلکه به این خاطر که بلاروس تحت سلطه آنها در نیامد. ما این را نخواستیم. زمان گذشت و آنها
اشتباه شان را فهمیدند و تصمیم گرفتند روابطشان با ما را بهبود بخشند.
رئیس‌جمهور بلاروس افزود: درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است، یک ابرقدرت جدید در عرصه سیاسی جهان ظاهر شده است. این کشور، جمهوری خلق چین است. یک قدرت هسته‌ای. آنها سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی را به اتمام رساندند. آنها همه کار را مستقل انجام دادند، به فضا رفتند و در ساخت سلاح‌های مدرن استاد شدند. اقتصاد آنها در صادرات، اول و در تولید، دوم است. آمریکا از این مسئله نگران است آنها یکه‌تازی خود را از دست داده‌اند. این یعنی فقیرتر شدن.
وی افزود: چینی‌ها مقاومت می‌کنند آنها بسیار با دقت و هشیار هستند. کشوری قدیمی. آنها رشد کردند و همتای آمریکا شدند و اینجا آمریکایی‌ها احساس خطر کردند. جنگ تجاری آغاز شد. البته این دیگر فقط دلار نیست که بر اقتصاد جهان سلطه دارد یورو ساخته شد. بعد ین قوت گرفت و صندوق بین‌المللی پول یوان را به عنوان ارز ذخیره به رسمیت شناخت.
لوکاشنکو اضافه کرد: آمریکایی‌ها عرصه را از دست دادند. در دیدار با پمپئو وزیر خارجه آمریکا از او پرسیدم چرا جبهه تازه‌ای علیه روسیه ایجاد کردید، روسیه از لحاظ نظامی کشوری قدرتمند است. چرا شما با جهان به جنگ افتاده‌اید؟ جنگ آنها با چین فقط جنگ تجاری نیست: آمریکایی‌ها درسواحل جنوب شرق هم درگیر هستند... آمریکایی‌ها تمام قوای خود را اطراف چین جمع کرده‌اند و حتی سعی در نفوذ در داخل این کشور را دارند.
وی در‌باره شرایط کنونی آمریکا نیز گفت: مرگ جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس آمریکا یک جرقه بود اما دلیل این ناآرامی نیست. ما شاهدیم که کشوری قدرتمند قادر به مقابله با کرونا نیست، شش میلیون بیکار که اکثرا سیاهپوست هستند. چه کسی باور می‌کرد این کشور قدرتمند قادر به مقابله با این فشار نباشد.