kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹

بازیابی فلزات سنگین و ارزشمند از پسماند لامپ‌های ال‌ای‌دی (ساخت ایران)



  محققان دانشگاه ‌تربیت مدرس با ایده‌ای فناورانه موفق به بازیابی فلزات سنگین و ارزشمند از پسماند لامپ‌های ال‌ای‌دی شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجری این طرح با‌ اشاره به اینکه در این طرح، بازیابی به شیوه «فروشویی زیستی» انجام می‌شود گفت: روش‌های گوناگونی، چون فیزیکی، شیمیایی و زیستی برای بازیافت فلزات سنگین از پسماند‌ها وجود دارد، اما فروشویی زیستی در مقایسه با روش‌های رایج ارزان‌تر و دوستدار محیط زیست است.
آقای محمد موسوی افزود: در این روش از میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری و قارچ بازیافت و جداسازی انجام می‌شود و باکتری با تولید ماده، باعث خروج فلزات ارزشمند از پسماند می‌شود.
وی گفت: لامپ‌های سوخته پس از جمع‌آوری و خُرد و پودر شدن با استفاده از روش یاد شده بازیافت فلزات سنگین و ارزشمند انجام می‌شود.
آقای موسوی با بیان اینکه این تیم تحقیقاتی پنجمین گروه تحقیقاتی در دنیا است که روی این فناوری کار کرده است افزود: اکنون دانش فنی این فناوری در کشور موجود است، اما هنوز صنعتی نشده است.
گفتنی است، میزان تولید پسماند لامپ‌های ‌ال‌ای دی همچون دیگر پسماند‌های الکترونیکی در حال افزایش است و این پسماند‌ها که حاوی فلزات ارزشمند و البته مخرب محیط زیست مانند رادیون، مس، طلا و نقره هستند به‌عنوان ضایعات در محیط‌زیست رها می‌شوند.